Vyučující
|
-
Nocarová Eva, PaedDr.
-
Farchado Dinia Kateřina, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Bloková výuka 10 hodin dějepisu podle programu SPP FPE. Analýza výsledků vlastní výstupové praxe na ZŠ v pedagogické dokumentaci katedry historie. Analýza vlastní výuky a návrhy alterace výběru obsahu či metodiky ve všech fázích vyučování v rámci pedagogické praxe - motivační, expoziční, fixační a evaluační.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová konzultace, Studijní praxe
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- prokázat znalosti oborového kurikula pro příslušný typ školy (ZŠ) - prokázat znalosti v oblasti tvorby obsahového jádra pro vybrané téma dějepisného vyučování, vhodné metodiky pro vybranou fázi vyučovacího procesu (expoziční, fixační, evaluační) a racionálního naplňování klíčových kompetencí, průřezových témat a mezipředmětových vztahů |
Odborné dovednosti |
---|
- analyzovat hlavní obsahové jádro vybrané kapitoly v předmětu dějepis - sestavit portfolio vhodných didaktických metod pro expozici a fixaci obsahového jádra vybrané dějepisné kapitoly - vybrat a uplatnit vhodné metody, formy a prostředky pro didaktickou aplikaci vybrané kapitoly ve školním vyučování - prokázat dovednost účelné evaluace žáků |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- teorie tvorby vnější a vnitřní didaktické analýzy historického tématu - teorie tvorby cílů, obsahu a metodiky vybraných kapitol dějepisného vyučování - hlavních zásad vzdělávacího kurikula příslušného typu školy (ZŠ) - racionálního a praktického naplňování klíčových kompetencí, průřezových témat a interdisciplinárních vztahů ve vyučování dějepisu |
Odborné dovednosti |
---|
- vhodně formulovat edukační cíle pro výuku vybraných kapitol dějepisu - sestavit racionální obsahové jádro vybrané kapitoly - plánovat a uplatnit vlastní přesvědčivou metodiku dějepisného učiva ve vytčených tématech - analyzovat a obhájit rozumné uplatnění zásad kurikula pro ZŠ, klíčových kompetencí, průřezových témat, interdisciplinárních vztahů ve vyučování dějepisu - sestavit didaktickou analýzu vlastního výkonu ve výuce - vystihnout osobní pojetí současných problémů ve vyučování dějepisu |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Studijní praxe, |
Skupinová konzultace, |
Demonstrace dovedností, |
Odborné dovednosti |
---|
Studijní praxe, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová konzultace, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Studijní praxe, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
International Journal of Historical Learning, Teaching and Reasearch. (IJHLTR).
-
International Journal of Research on History Didactics, History Education and History Culture (JHEC).
-
International review of history education.
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-02-1.
-
ALBERTY, Július. Didaktika dejepisu. 1. vyd. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 1992. 157 s. ISBN 80-85162-38-5..
-
Beneš Zdeněk. Moderní a soudobé dějiny - jejich výuka a edukace jimi, in: ČECHUROVÁ, Jana - RANDÁK, Jan. Základní problémy studia moderních a soudobých dějin. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2014. 756 s. České dějiny. ISBN 978-80-7422-309-9. s. 185-202..
-
Čapek, Gracová, Jílek, Východská. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu. Plzeň, 2006.
-
ERDMANN, Elisabeth-Hasberg, Wolfgang. History Teacher Education. Global Interrelations. Schwalbach 2015. ISBN 978-3-7344-0081-0..
-
GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
-
KRATOCHVÍL, Viliam. Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov: k transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu. Vyd. 1. Bratislava: Stimul, 2004. 118 s. Acta historica posoniensia; V. Monographiae; II. ISBN 80-88982-94-4..
-
PANDEL Hans-Jürgen. Geschichtsdidaktik. Eine Theorie für die Praxis. Schwalbach, 2013. ISBN 978-3-89974670-9.
-
PARKAN, František. Didaktika dějepisu. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 59 s. ISBN 978-80-7290-644-4..
-
Slavík Jan a kol. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. 455 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 3. ISBN 978-80-210-8568-8..
-
TIMMINS, Geoffrey, VERNON, Keith a KINEALY, Christine. Teaching and learning history. London: SAGE, 2005. xiv, 250 s. Teaching & learning the humanities in higher education. ISBN 0-7619-4773-6..
-
Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň, 2008.
|