Předmět: Předmětová praxe /D/

« Zpět
Název předmětu Předmětová praxe /D/
Kód předmětu KHI/PRAXE
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nocarová Eva, PaedDr.
  • Farchado Dinia Kateřina, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Bloková výuka 10 hodin dějepisu podle programu SPP FPE. Analýza výsledků vlastní výstupové praxe na ZŠ v pedagogické dokumentaci katedry historie. Analýza vlastní výuky a návrhy alterace výběru obsahu či metodiky ve všech fázích vyučování v rámci pedagogické praxe - motivační, expoziční, fixační a evaluační.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová konzultace, Studijní praxe
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- prokázat znalosti oborového kurikula pro příslušný typ školy (ZŠ) - prokázat znalosti v oblasti tvorby obsahového jádra pro vybrané téma dějepisného vyučování, vhodné metodiky pro vybranou fázi vyučovacího procesu (expoziční, fixační, evaluační) a racionálního naplňování klíčových kompetencí, průřezových témat a mezipředmětových vztahů
Odborné dovednosti
- analyzovat hlavní obsahové jádro vybrané kapitoly v předmětu dějepis - sestavit portfolio vhodných didaktických metod pro expozici a fixaci obsahového jádra vybrané dějepisné kapitoly - vybrat a uplatnit vhodné metody, formy a prostředky pro didaktickou aplikaci vybrané kapitoly ve školním vyučování - prokázat dovednost účelné evaluace žáků
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- teorie tvorby vnější a vnitřní didaktické analýzy historického tématu - teorie tvorby cílů, obsahu a metodiky vybraných kapitol dějepisného vyučování - hlavních zásad vzdělávacího kurikula příslušného typu školy (ZŠ) - racionálního a praktického naplňování klíčových kompetencí, průřezových témat a interdisciplinárních vztahů ve vyučování dějepisu
Odborné dovednosti
- vhodně formulovat edukační cíle pro výuku vybraných kapitol dějepisu - sestavit racionální obsahové jádro vybrané kapitoly - plánovat a uplatnit vlastní přesvědčivou metodiku dějepisného učiva ve vytčených tématech - analyzovat a obhájit rozumné uplatnění zásad kurikula pro ZŠ, klíčových kompetencí, průřezových témat, interdisciplinárních vztahů ve vyučování dějepisu - sestavit didaktickou analýzu vlastního výkonu ve výuce - vystihnout osobní pojetí současných problémů ve vyučování dějepisu
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Studijní praxe,
Skupinová konzultace,
Demonstrace dovedností,
Odborné dovednosti
Studijní praxe,
Demonstrace dovedností,
Skupinová konzultace,
Individuální konzultace,
Obecné způsobilosti
Studijní praxe,
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • International Journal of Historical Learning, Teaching and Reasearch. (IJHLTR).
  • International Journal of Research on History Didactics, History Education and History Culture (JHEC).
  • International review of history education.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-02-1.
  • ALBERTY, Július. Didaktika dejepisu. 1. vyd. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 1992. 157 s. ISBN 80-85162-38-5..
  • Beneš Zdeněk. Moderní a soudobé dějiny - jejich výuka a edukace jimi, in: ČECHUROVÁ, Jana - RANDÁK, Jan. Základní problémy studia moderních a soudobých dějin. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2014. 756 s. České dějiny. ISBN 978-80-7422-309-9. s. 185-202..
  • Čapek, Gracová, Jílek, Východská. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu. Plzeň, 2006.
  • ERDMANN, Elisabeth-Hasberg, Wolfgang. History Teacher Education. Global Interrelations. Schwalbach 2015. ISBN 978-3-7344-0081-0..
  • GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
  • KRATOCHVÍL, Viliam. Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov: k transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu. Vyd. 1. Bratislava: Stimul, 2004. 118 s. Acta historica posoniensia; V. Monographiae; II. ISBN 80-88982-94-4..
  • PANDEL Hans-Jürgen. Geschichtsdidaktik. Eine Theorie für die Praxis. Schwalbach, 2013. ISBN 978-3-89974670-9.
  • PARKAN, František. Didaktika dějepisu. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 59 s. ISBN 978-80-7290-644-4..
  • Slavík Jan a kol. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. 455 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 3. ISBN 978-80-210-8568-8..
  • TIMMINS, Geoffrey, VERNON, Keith a KINEALY, Christine. Teaching and learning history. London: SAGE, 2005. xiv, 250 s. Teaching & learning the humanities in higher education. ISBN 0-7619-4773-6..
  • Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň, 2008.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr