Předmět: Propedeutika občanské výchovy

« Zpět
Název předmětu Propedeutika občanské výchovy
Kód předmětu KHI/PROV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kopek Petr, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do problematiky občanského vzdělávání 2. Občan a stát, aktivní občanství, učitel jako sebevědomý občan 3. Kulturně-historická perspektiva 4. Politologická perspektiva 5. Filosofická perspektiva 6. Sociologická perspektiva 7. Ekonomická perspektiva 8. Aktuální problémy občanství 9. Učitel a jeho demokratický étos 10. Pedagogicko-psychologický kontext výuky občanské nauky 11. Modelové edukační situace 12. Prezentace studentského portfolia 13. Shrnutí učiva

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 12 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Základní přehled učiva dějepisu a společenskovědních oborů v rozsahu požadavků pro střední školy.
Odborné dovednosti
Základní přehled učiva dějepisu a společenskovědních oborů v rozsahu požadavků pro střední školy, čtení odborného textu s porozuměním a schopnost prezentace vybraných témat a problémů.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Student je způsobilý vytvářet na základě rešerší odborný kompilační text s vlastními závěry.
Odborné dovednosti
Student je schopen samostatně pracovat s odborným textem.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Havlínová, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha, 2014. ISBN 978-80-7290-670.
  • Hubálek, Tomáš. Vývoj občanského vzdělávání a etické výchovy v českých zemích. Praha, 2017. ISBN 978-80-7557-110-6.
  • Krákora, Pavel. Aktuální společenskovědní pohledy na výchovu k demokratickému občanství. Praha, 2012. ISBN 978-80-7425-167-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr