Vyučující
|
-
Kopek Petr, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky občanského vzdělávání 2. Občan a stát, aktivní občanství, učitel jako sebevědomý občan 3. Kulturně-historická perspektiva 4. Politologická perspektiva 5. Filosofická perspektiva 6. Sociologická perspektiva 7. Ekonomická perspektiva 8. Aktuální problémy občanství 9. Učitel a jeho demokratický étos 10. Pedagogicko-psychologický kontext výuky občanské nauky 11. Modelové edukační situace 12. Prezentace studentského portfolia 13. Shrnutí učiva
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 12 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Základní přehled učiva dějepisu a společenskovědních oborů v rozsahu požadavků pro střední školy. |
Odborné dovednosti |
---|
Základní přehled učiva dějepisu a společenskovědních oborů v rozsahu požadavků pro střední školy, čtení odborného textu s porozuměním a schopnost prezentace vybraných témat a problémů. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student je způsobilý vytvářet na základě rešerší odborný kompilační text s vlastními závěry. |
Odborné dovednosti |
---|
Student je schopen samostatně pracovat s odborným textem. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Havlínová, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha, 2014. ISBN 978-80-7290-670.
-
Hubálek, Tomáš. Vývoj občanského vzdělávání a etické výchovy v českých zemích. Praha, 2017. ISBN 978-80-7557-110-6.
-
Krákora, Pavel. Aktuální společenskovědní pohledy na výchovu k demokratickému občanství. Praha, 2012. ISBN 978-80-7425-167-2.
|