Předmět: Obecné dějiny 20. století 2

« Zpět
Název předmětu Obecné dějiny 20. století 2
Kód předmětu KHI/SD45
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bárta Daniel, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Poválečné uspořádání: postupimská konference, kapitulace Japonska. Rozdělení světa: sovětské pokusy o expanzi vs. Trumanova doktrína a Marshahllův plán 2. Studená válka a počátky západoevropské integrace 3. Mao: komunistická hrůzovláda v Číně 4. Blízký východ a vznik izraelského státu, války na Blízkém Východě 5. Berlínská krize a formování sovětského koloniálního systému v Evropě 6. Korejská válka 7. Chruščov a údajné "tání", maďarské povstání, druhá berlínská krize, kubánská raketová krize 8. Procesy sjednocování západní Evropy 9. Vietnamská válka 10. Iluze détente, Brandtova "Ostpolitik", Helsinky 11. Komunistická genocida: Kambodža 12. Východní Evropa v 70. a 80. letech 13. Konec studené války a rozklad sovětského komunistického impéria: Reagan a Gorbačov

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 6 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
prokázat znalost vývoje před druhou světovou válkou, zejména vzestupu totalitních mocností a autoritativních států, jakož i průběhu a výsledků druhé světové války včetně dvojí role Sovětského svazu - spojence jak Třetí říše, tak později i Západu.
Odborné dovednosti
porozumět odbornému textu, aplikovat základní geografické a chronologické dovedenosti - práce s historickou mapou, historickou přímkou, chronologickou tabulkou, vyhledat a interpretovat písemný, obrazový či multimediální pramen, a to jak ve fyzické, tak elektronické podobě.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
historický vhled do studované problematiky, základní interpretační koncepce dějin světa po druhé světové válce; důležitých prací dobové i současné historiografie; vztahu návaznosti formování a vývoje současného světa na poválečných dějinách.
Odborné dovednosti
četba odborného textu s porozuměním, analýza a interpretace dobových i současných historických dokumentů, schopnost historického vhledu a uplatňování historického kontextu, interpretace a prezentace historických poznatků období po 2. světové válce
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Výuka podporovaná multimédii,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Individuální prezentace,
Test,
Doporučená literatura
  • Aron, Raymond. Historie XX. století. 1 vyd. Praha : Academia, 1999. ISBN 80-200-0778-4.
  • Breitfelder, Miroslav. Roosevelt, Stalin a prehistorie železné opony. In Dějepis XXIV : sborník katedry historie.. Plzeň, 2011. ISBN 978-80-904384-8-4.
  • Durman, Karel. Popely ještě žhavé I. Válka a nuklární mír.. Praha, 2004. ISBN 80-246-0697-6.
  • Durman, Karel. Popely ještě žhavé II. Konec dobrodružství. 1964 - 1991.. Praha, 2009. ISBN 978-80-246-1536-3.
  • Johnson, Paul. Dějiny dvacátého století. Vyd. v tomto překladu 2. Praha : Rozmluvy, 2008. ISBN 978-80-85336-47-4.
  • Judt, Tony. Poválečná Evropa. Dějiny od roku 1945.. Praha, 2009. ISBN 978-80-7391-025-9.
  • Judt, Tony; Snyder, Timothy. Intelektuál ve dvacátém století : rozhovor Timothyho Snydera s Tonym Judtem. V českém jazyce vyd. 1. Praha : Prostor, 2013. ISBN 978-80-7260-289-6.
  • Kershaw Ian. Do pekel a zpět. Evropa 1914 - 1949. Praha, 2017. ISBN 978-80-257-2301-2.
  • Kershaw, Ian. Na horské dráze. Evropa v letech 1950 - 2017.. Praha, 2019. ISBN 978-80-257-2971-7.
  • Laughland, John. Znečištěný pramen : nedemokratické počátky evropské ideje. 1. vyd. Praha : Prostor, 2001. ISBN 80-7260-049-4.
  • Lowe, Keith. Zdivočelý kontinent : Evropa po druhé světové válce. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-7432-603-5.
  • Moulis, V.; Valenta, J.; Vykoukal, J. P. Vznik, krize a rozpad sovětského bloku v Evropě 1944-1989. Ostrava : Amosium servis, 1991. ISBN 80-85498-01-4.
  • Nálevka, Vladimír. Světová politika ve 20. století. (II.). Vyd. 2. Praha : Aleš Skřivan ml., 2005. ISBN 80-86493-16-4.
  • Pryce-Jones, D. Pád komunismu. Liberec, 1996.
  • Veber, Václav. Nikita na trůně. Chruščov v čele SSSR v letech 1953 - 1964.. Praha - Kroměříž, 2014. ISBN 978-80-7387-739-2.
  • Zubov, Andrej. Dějiny Ruska - 20. století díl II. Praha, 2015. ISBN 978-80-257-0964-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr