Předmět: Starší dějiny pro učitele SŠ 1

« Zpět
Název předmětu Starší dějiny pro učitele SŠ 1
Kód předmětu KHI/STDU1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krábek Zdeněk, prof. PhDr. CSc.
  • Nocarová Eva, PaedDr.
  • Farchado Dinia Kateřina, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. - 2. Regionální dějiny pravěku - Plzeň a západní Čechy; projekt 3. Pravěké umění I. - kult ženy 4. Pravěké umění II. - lovecký kult 5. Pravěké umění III. - megalitická architektura 6. Pravěk v českých muzeích 7. - 9. Výběrová téma z dějin pravěku pro SŠ (living history) dle volby studentů 10. Dějiny pravěku v médiích - umělecká literatura, dokumentární a umělecké filmy 11.-12. Prezentace studentských prací

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
prokázat znalost dějin pravěku na úrovni bakalářského studia v programu Historie se zaměřením pro vzdělávání, včetně jejich elementární didaktické aplikace.
Odborné dovednosti
odborně interpretovat nabyté historické znalosti a prakticky je aplikovat v oblasti didaktiky a vyučování dějepisu na základní škole.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
z didaktické teorie vyučování dějin pravěku, a to jak evropského, tak národního. Získá dostatečný přehled o standardech dějepisného vyučování v rámci tématu pravěk n SŠ na úrovni kurikula pro gymnázia, o klíčových kompetencích, vyplývajících z Rámcového vzdělávacího programu SV, přehled o vyučovacích médiích a jejich využití, didaktických metodách, vyučovacích formách a prostředcích vhodných pro SŠ.
Odborné dovednosti
v oborově didaktické oblasti sestavit a působivě prezentovat dílčí aplikace pro vyučování dějin pravěku na SŠ na úrovni vyučování gymnázia, věcně a racionálně uplatňovat klíčové kompetence v kapitolách o dějinách pravěku, smysluplně naplňovat interdisciplinární vztahy v širokém okruhu vyučovacích předmětů; ve výukově organizační oblasti naplánovat a vést exkurzi na místo významné z hlediska odborné práce (muzeum) či archeologické prezentace (archeoskanzen, významná archeologická lokalita...).
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Řešení problémů,
Přednáška s aktivizací studentů,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Řešení problémů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Výstupní projekt,
Portfolio,
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Výstupní projekt,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • BARTON Keith ? LEVSTIK, Linda. Teaching history for common good. New Jersey 2003. ISBN 978-0-8058-3039-5..
  • Bouzek, Jan. Nástin evropského pravěku. Vyd. 1. Praha : Univerzita Karlova, 1982.
  • Čapek, Gracová, Jílek, Východská. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu. Plzeň, 2006.
  • Dvořák, Pavel. Odkryté dějiny : první lidé na území Československa. 2. vyd. (v MF 1. vyd.). Praha : MF, 1984.
  • ERDMANN, Elisabeth-Hasberg, Wolfgang. History Teacher Education. Global Interrelations. Schwalbach 2015. ISBN 978-3-7344-0081-0..
  • Galuška Z. Velká Morava.
  • GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
  • JULÍNEK, Stanislav a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. 275 s. ISBN 80-210-3495-5..
  • KRATOCHVÍL, Viliam. Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov: k transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu. Vyd. 1. Bratislava: Stimul, 2004. 118 s. Acta historica posoniensia; V. Monographiae; II. ISBN 80-88982-94-4..
  • Mazák, Vratislav. Jak vznikl člověk : Sága rodu Homo. 2., dopln. vyd. Praha : Práce, 1986.
  • Sklenář, Karel; Sklenářová, Zuzana; Slabina, Miloslav. Encyklopedie pravěku v Čechách, na Moravě a ve Slezku. Praha : Libri, 2002. ISBN 80-7277-115-9.
  • Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň, 2008.
  • Východská Helena. Didaktická příručka: vlastivěda česko-bavorského pohraničí. Plzeň: Pro katedru historie Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni vydalo viaCentrum s.r.o., 2015. 11 stran. ISBN 978-80-261-0558-9..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr