Vyučující
|
-
Krábek Zdeněk, prof. PhDr. CSc.
-
Richterová Blanka, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Kopek Petr, doc. PhDr. Ph.D.
-
Farchado Dinia Kateřina, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tato disciplina je zaměřena na prohloubení a rozšíření získaných znalostí a vědomostí z předcházejících odborných předmětů s důrazem na didaktické využití při pozdější pedagogické praxi. Proto jsou sledována vybraná témata s ohledem na osnovy dějepisu. Pozornost bude také věnována současným učebnicím i aplikaci současného dějepisectví a nových poznatků ve výuce. Struktura: Problematika nejstarších civilizací světa. Mezopotámie - Sumér, Babylónie a Asýrie. Chetité, Féničané a Izraelité. Egyptská civilizace ve světle současné egyptologie (včetně českého bádání). Minojská a mykénská kultura. Zrození a rozmach řecké antiky. Vznik Říma a jeho cesta od republiky ke světovému impériu. Přínos řecko-římské civilizace. Zánik antického světa.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
faktografická znalost dějin starověku, znalost odborné i populárně naučné literatury, orientace v didaktice dějepisu |
Odborné dovednosti |
---|
rozpozná učebnice a didaktické pomůcky vhodné k výuce dějin starověku, zdůvodní jejich výběr a efektivně s nimi bude pracovat při výuce dějepisu. Student prezentuje své vlastní didaktické nápady a účelně je aplikuje ve školní praxi. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientace v problematice dějin starověku, prohloubí si a rozšíří znalosti a vědomosti získané v předcházejících odborných předmětech a bude schopen získané znalosti a vědomosti didakticky aplikovat ve školní praxi. |
Odborné dovednosti |
---|
rozpozná učebnice a didaktické pomůcky vhodné k výuce dějin starověku, zdůvodní jejich výběr a efektivně s nimi bude pracovat při výuce dějepisu. Student prezentuje své vlastní didaktické nápady a účelně je aplikuje ve školní praxi. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška založená na výkladu, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
BARTON Keith ? LEVSTIK, Linda. Teaching history for common good. New Jersey 2003. ISBN 978-0-8058-3039-5..
-
Bouzek, Jan. Objevy ve Středomoří. Praha : Odeon, 1979.
-
Burian, Jan. Cesty starověkých civilizací. 1. vyd. Praha : Práce, 1973.
-
Burian, Jan; Oliva, Pavel; Vaněčková, Zuzana. Civilizace starověkého Středomoří. 1. vyd. Praha : Nakl. Svoboda, 1984.
-
ERDMANN, Elisabeth-Hasberg, Wolfgang. History Teacher Education. Global Interrelations. Schwalbach 2015. ISBN 978-3-7344-0081-0..
-
Férnándes-Armesto Felipe. Civiizations. London, 2000. ISBN 0-521-28399-X.
-
Garbini, G. Starověké kultury Předního Východu. Praha, 1971.
-
GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
-
Heller, Jan. Starověká náboženství : náboženské systémy starého Egypta, Mezopotámie a Kenaanu. Praha : ÚCN, 1988.
-
Hunter, E. Nejstarší civilizace. Praha, 1996.
-
Johnson Paul. A history of the Jews. London, 1987. ISBN 978-0-297-79091-4.
-
Klíma, J. Lidé Mezopotámie. Praha, 1976.
-
KRATOCHVÍL, Viliam. Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov: k transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu. Vyd. 1. Bratislava: Stimul, 2004. 118 s. Acta historica posoniensia; V. Monographiae; II. ISBN 80-88982-94-4..
-
Kumpera, Jan. Historia mundi. II., Vybrané kapitoly z dějin starověku. V Plzni : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-639-8.
-
PANDEL Hans-Jürgen. Geschichtsdidaktik. Eine Theorie für die Praxis. Schwalbach, 2013. ISBN 978-3-89974670-9.
-
TIMMINS, Geoffrey, VERNON, Keith a KINEALY, Christine. Teaching and learning history. London: SAGE, 2005. xiv, 250 s. Teaching & learning the humanities in higher education. ISBN 0-7619-4773-6..
-
Upinder Singh, Lahiri Nyanjot. Ancient India: New research. Oxford, 2009. ISBN 978-0-19-806028-.
|