Předmět: Starší dějiny pro učitele SŠ 2

« Zpět
Název předmětu Starší dějiny pro učitele SŠ 2
Kód předmětu KHI/STDU2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krábek Zdeněk, prof. PhDr. CSc.
  • Richterová Blanka, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Kopek Petr, doc. PhDr. Ph.D.
  • Farchado Dinia Kateřina, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tato disciplina je zaměřena na prohloubení a rozšíření získaných znalostí a vědomostí z předcházejících odborných předmětů s důrazem na didaktické využití při pozdější pedagogické praxi. Proto jsou sledována vybraná témata s ohledem na osnovy dějepisu. Pozornost bude také věnována současným učebnicím i aplikaci současného dějepisectví a nových poznatků ve výuce. Struktura: Problematika nejstarších civilizací světa. Mezopotámie - Sumér, Babylónie a Asýrie. Chetité, Féničané a Izraelité. Egyptská civilizace ve světle současné egyptologie (včetně českého bádání). Minojská a mykénská kultura. Zrození a rozmach řecké antiky. Vznik Říma a jeho cesta od republiky ke světovému impériu. Přínos řecko-římské civilizace. Zánik antického světa.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
faktografická znalost dějin starověku, znalost odborné i populárně naučné literatury, orientace v didaktice dějepisu
Odborné dovednosti
rozpozná učebnice a didaktické pomůcky vhodné k výuce dějin starověku, zdůvodní jejich výběr a efektivně s nimi bude pracovat při výuce dějepisu. Student prezentuje své vlastní didaktické nápady a účelně je aplikuje ve školní praxi.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
orientace v problematice dějin starověku, prohloubí si a rozšíří znalosti a vědomosti získané v předcházejících odborných předmětech a bude schopen získané znalosti a vědomosti didakticky aplikovat ve školní praxi.
Odborné dovednosti
rozpozná učebnice a didaktické pomůcky vhodné k výuce dějin starověku, zdůvodní jejich výběr a efektivně s nimi bude pracovat při výuce dějepisu. Student prezentuje své vlastní didaktické nápady a účelně je aplikuje ve školní praxi.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Výuka podporovaná multimédii,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Výuka podporovaná multimédii,
Přednáška založená na výkladu,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Ústní zkouška,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • BARTON Keith ? LEVSTIK, Linda. Teaching history for common good. New Jersey 2003. ISBN 978-0-8058-3039-5..
  • Bouzek, Jan. Objevy ve Středomoří. Praha : Odeon, 1979.
  • Burian, Jan. Cesty starověkých civilizací. 1. vyd. Praha : Práce, 1973.
  • Burian, Jan; Oliva, Pavel; Vaněčková, Zuzana. Civilizace starověkého Středomoří. 1. vyd. Praha : Nakl. Svoboda, 1984.
  • ERDMANN, Elisabeth-Hasberg, Wolfgang. History Teacher Education. Global Interrelations. Schwalbach 2015. ISBN 978-3-7344-0081-0..
  • Férnándes-Armesto Felipe. Civiizations. London, 2000. ISBN 0-521-28399-X.
  • Garbini, G. Starověké kultury Předního Východu. Praha, 1971.
  • GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
  • Heller, Jan. Starověká náboženství : náboženské systémy starého Egypta, Mezopotámie a Kenaanu. Praha : ÚCN, 1988.
  • Hunter, E. Nejstarší civilizace. Praha, 1996.
  • Johnson Paul. A history of the Jews. London, 1987. ISBN 978-0-297-79091-4.
  • Klíma, J. Lidé Mezopotámie. Praha, 1976.
  • KRATOCHVÍL, Viliam. Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov: k transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu. Vyd. 1. Bratislava: Stimul, 2004. 118 s. Acta historica posoniensia; V. Monographiae; II. ISBN 80-88982-94-4..
  • Kumpera, Jan. Historia mundi. II., Vybrané kapitoly z dějin starověku. V Plzni : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-639-8.
  • PANDEL Hans-Jürgen. Geschichtsdidaktik. Eine Theorie für die Praxis. Schwalbach, 2013. ISBN 978-3-89974670-9.
  • TIMMINS, Geoffrey, VERNON, Keith a KINEALY, Christine. Teaching and learning history. London: SAGE, 2005. xiv, 250 s. Teaching & learning the humanities in higher education. ISBN 0-7619-4773-6..
  • Upinder Singh, Lahiri Nyanjot. Ancient India: New research. Oxford, 2009. ISBN 978-0-19-806028-.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr