Předmět: Didaktická aplikace středověku

« Zpět
Název předmětu Didaktická aplikace středověku
Kód předmětu KHI/STRU
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kopek Petr, doc. PhDr. Ph.D.
  • Beran Drahomír, doc. PhDr. Ph.D.
  • Topinka Tomáš, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tato disciplina je zaměřena na prohloubení a rozšíření získaných znalostí a vědomostí z předcházejících odborných předmětů s důrazem na didaktické využití při pozdější pedagogické praxi. Proto jsou sledována vybraná témata s ohledem na osnovy dějepisu. Pozornost bude také věnována současným učebnicím i aplikaci současného dějepisectví a nových poznatků ve výuce. Struktura: geneze středověku, tzv. stěhování národů, počátky evropských států, středověký univerzalismus versus národní partikularismus, křesťanství a církve, papežství, boj o investituru, křížové výpravy, střet s islámem, srovnávací vývoj hlavních evropských oblastí, slovanská státnost, středověká kultura a ekonomika, český středověk v kontextu evropských a středoevropských dějin.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 32 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
faktografická znalost dějin středověku na úrovni bakalářského studia historie, znalost odborné i populárně naučné literatury, orientace v didaktice dějepisu
Odborné dovednosti
pracovat s odbornou i populární literaturou, samostatně se v rámci tématu zmocňovat informací, orientovat se v základní chronologii středověku, kriticky pracovat s historickým pramenem.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
prohloubených a rozšířených vědomostí získaných v předcházejících odborných předmětech a jejich didaktickou aplikace ve školní praxi. Prokáže znalost různých metod a forem, zhodnotí je a ve školní praxi si vybere ty nejvhodnější pro výuku dějin středověku. Student rozpozná učebnice a didaktické pomůcky vhodné k výuce dějin středověku, zdůvodní jejich výběr a efektivně s nimi bude pracovat při výuce dějepisu. Student prezentuje své vlastní didaktické nápady a účelně je aplikuje ve školní praxi. Student pracuje s moderní prezentační technikou, využívá při výuce dějepisu informační a komunikační technologie,.
Odborné dovednosti
student aplikuje didakticky vhodně své znalosti středověku, rozpozná učebnice a didaktické pomůcky vhodné k výuce dějin středověku, zdůvodní jejich výběr a efektivně s nimi bude pracovat při výuce dějepisu. Student prezentuje své vlastní didaktické nápady a účelně je aplikuje ve školní praxi.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Encyklopedie Historie světa(překlad, doplňky a encyklopedický slovník pojmů a osobností J. Kumpera). Praha, 1998.
  • Kultura středověku : Několik pohledů do středověké kultury. Praha : Orbis, 1972.
  • Beneš, Z. Historický text a historická kultura,. Praha, 1995.
  • Beneš, Zdeněk; Lexová, Naděžda. Dějiny středověku a prvního století raného novověku. 1. vyd. Praha : Práce, 1994. ISBN 80-208-0316-5.
  • Čapek, Gracová, Jílek, Východská. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu. Plzeň, 2006.
  • Čornej, Petr a kolektiv. Evropa králů a císařů : významní panovníci a vládnoucí dynastie od 5. století do současnosti. 1. vyd. Praha : Železný Ivo, 1997. ISBN 80-237-3511-X.
  • Čornej, Petr. Dějiny evropské civilizace. I.. 3. vyd. Praha ; Paseka, 1999. ISBN 80-7185-216-3.
  • Delouche, Frédéric. Dějiny Evropy. Vyd. 1. [Praha] : Argo, 1995. ISBN 80-85794-70-5.
  • Geiss, Imanuel. Dějiny světa v souvislostech. Vyd. 1. Praha : Ivo Železný, 1999. ISBN 80-240-0453-4.
  • GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
  • Haywood, John; Barratt, Edward; Catchpole, Brian; Hall, Simon. Encyklopedie historie světa : atlas světových dějin. Praha : Columbus, 1997. ISBN 80-85928-81-7.
  • Heer, Friedrich. Evropské duchovní dějiny. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2000. ISBN 80-7021-333-7.
  • Huizinga, Johan. Podzim středověku. Vyd. 1. Jinočany : H&H, 1999. ISBN 80-86022-26-9.
  • Johnson, Paul. Dějiny křesťanství. 1. vyd. Brno : CDK, 1999. ISBN 80-85959-41-0.
  • JULÍNEK, Stanislav a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. 275 s. ISBN 80-210-3495-5..
  • Kumpera, J. skripta Historia Mundi III.
  • Le Goff, Jacques. Kultura středověké Evropy. 1. vyd. Praha : Odeon, 1991. ISBN 80-207-0206-7.
  • Matthew, D. Svět středověké Evropy. Praha, 1996.
  • PANDEL Hans-Jürgen. Geschichtsdidaktik. Eine Theorie für die Praxis. Schwalbach, 2013. ISBN 978-3-89974670-9.
  • PANDEL Hans-Jürgen. Historisches Erzählen. Narrativität im Geschichtssunterricht. Schwalbach, 2010. ISBN 978-3-89974532-0..
  • PARKAN, František. Didaktika dějepisu. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 59 s. ISBN 978-80-7290-644-4..
  • Teichová, Alice. Dějiny středověku. II. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1968.
  • TIMMINS, Geoffrey, VERNON, Keith a KINEALY, Christine. Teaching and learning history. London: SAGE, 2005. xiv, 250 s. Teaching & learning the humanities in higher education. ISBN 0-7619-4773-6..
  • Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň, 2008.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr