Vyučující
|
-
Kopek Petr, doc. PhDr. Ph.D.
-
Beran Drahomír, doc. PhDr. Ph.D.
-
Topinka Tomáš, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tato disciplina je zaměřena na prohloubení a rozšíření získaných znalostí a vědomostí z předcházejících odborných předmětů s důrazem na didaktické využití při pozdější pedagogické praxi. Proto jsou sledována vybraná témata s ohledem na osnovy dějepisu. Pozornost bude také věnována současným učebnicím i aplikaci současného dějepisectví a nových poznatků ve výuce. Struktura: geneze středověku, tzv. stěhování národů, počátky evropských států, středověký univerzalismus versus národní partikularismus, křesťanství a církve, papežství, boj o investituru, křížové výpravy, střet s islámem, srovnávací vývoj hlavních evropských oblastí, slovanská státnost, středověká kultura a ekonomika, český středověk v kontextu evropských a středoevropských dějin.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 32 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
faktografická znalost dějin středověku na úrovni bakalářského studia historie, znalost odborné i populárně naučné literatury, orientace v didaktice dějepisu |
Odborné dovednosti |
---|
pracovat s odbornou i populární literaturou, samostatně se v rámci tématu zmocňovat informací, orientovat se v základní chronologii středověku, kriticky pracovat s historickým pramenem. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
prohloubených a rozšířených vědomostí získaných v předcházejících odborných předmětech a jejich didaktickou aplikace ve školní praxi. Prokáže znalost různých metod a forem, zhodnotí je a ve školní praxi si vybere ty nejvhodnější pro výuku dějin středověku. Student rozpozná učebnice a didaktické pomůcky vhodné k výuce dějin středověku, zdůvodní jejich výběr a efektivně s nimi bude pracovat při výuce dějepisu. Student prezentuje své vlastní didaktické nápady a účelně je aplikuje ve školní praxi. Student pracuje s moderní prezentační technikou, využívá při výuce dějepisu informační a komunikační technologie,. |
Odborné dovednosti |
---|
student aplikuje didakticky vhodně své znalosti středověku, rozpozná učebnice a didaktické pomůcky vhodné k výuce dějin středověku, zdůvodní jejich výběr a efektivně s nimi bude pracovat při výuce dějepisu. Student prezentuje své vlastní didaktické nápady a účelně je aplikuje ve školní praxi. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Encyklopedie Historie světa(překlad, doplňky a encyklopedický slovník pojmů a osobností J. Kumpera). Praha, 1998.
-
Kultura středověku : Několik pohledů do středověké kultury. Praha : Orbis, 1972.
-
Beneš, Z. Historický text a historická kultura,. Praha, 1995.
-
Beneš, Zdeněk; Lexová, Naděžda. Dějiny středověku a prvního století raného novověku. 1. vyd. Praha : Práce, 1994. ISBN 80-208-0316-5.
-
Čapek, Gracová, Jílek, Východská. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu. Plzeň, 2006.
-
Čornej, Petr a kolektiv. Evropa králů a císařů : významní panovníci a vládnoucí dynastie od 5. století do současnosti. 1. vyd. Praha : Železný Ivo, 1997. ISBN 80-237-3511-X.
-
Čornej, Petr. Dějiny evropské civilizace. I.. 3. vyd. Praha ; Paseka, 1999. ISBN 80-7185-216-3.
-
Delouche, Frédéric. Dějiny Evropy. Vyd. 1. [Praha] : Argo, 1995. ISBN 80-85794-70-5.
-
Geiss, Imanuel. Dějiny světa v souvislostech. Vyd. 1. Praha : Ivo Železný, 1999. ISBN 80-240-0453-4.
-
GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
-
Haywood, John; Barratt, Edward; Catchpole, Brian; Hall, Simon. Encyklopedie historie světa : atlas světových dějin. Praha : Columbus, 1997. ISBN 80-85928-81-7.
-
Heer, Friedrich. Evropské duchovní dějiny. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2000. ISBN 80-7021-333-7.
-
Huizinga, Johan. Podzim středověku. Vyd. 1. Jinočany : H&H, 1999. ISBN 80-86022-26-9.
-
Johnson, Paul. Dějiny křesťanství. 1. vyd. Brno : CDK, 1999. ISBN 80-85959-41-0.
-
JULÍNEK, Stanislav a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. 275 s. ISBN 80-210-3495-5..
-
Kumpera, J. skripta Historia Mundi III.
-
Le Goff, Jacques. Kultura středověké Evropy. 1. vyd. Praha : Odeon, 1991. ISBN 80-207-0206-7.
-
Matthew, D. Svět středověké Evropy. Praha, 1996.
-
PANDEL Hans-Jürgen. Geschichtsdidaktik. Eine Theorie für die Praxis. Schwalbach, 2013. ISBN 978-3-89974670-9.
-
PANDEL Hans-Jürgen. Historisches Erzählen. Narrativität im Geschichtssunterricht. Schwalbach, 2010. ISBN 978-3-89974532-0..
-
PARKAN, František. Didaktika dějepisu. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 59 s. ISBN 978-80-7290-644-4..
-
Teichová, Alice. Dějiny středověku. II. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1968.
-
TIMMINS, Geoffrey, VERNON, Keith a KINEALY, Christine. Teaching and learning history. London: SAGE, 2005. xiv, 250 s. Teaching & learning the humanities in higher education. ISBN 0-7619-4773-6..
-
Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň, 2008.
|