Předmět: Starší dějiny pro učitele ZŠ 1

« Zpět
Název předmětu Starší dějiny pro učitele ZŠ 1
Kód předmětu KHI/STZU1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krábek Zdeněk, prof. PhDr. CSc.
  • Nocarová Eva, PaedDr.
Obsah předmětu
1.- 2. Regionální dějiny pravěku - Plzeň a západní Čechy; projekt 3. Pravěké umění I. - kult ženy, lovecký kult 4. - 5. Dětská literatura s pravěkou tématikou 6. Pravěk v českých muzeích 7. - 9. Výběrová téma z dějin pravěku dle volby studentů 10. Dějiny pravěku v médiích - dokumentární a umělecké filmy 11.-12. Prezentace studentských prací

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
prokázat znalost dějin pravěku na úrovni bakalářského studia programu Historie se zaměřením na vzdělávání a jejich elementární didaktické aplikace.
Odborné dovednosti
odborně interpretovat nabyté znalosti z dějin pravěku a prakticky je aplikovat v oblasti didaktiky a vyučování dějepisu na základní škole.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
z didaktické aplikace dějin českého a evropského pravěku. Získá dostatečný přehled o standardech dějepisného vyučování v rámci tématu pravěk, o klíčových kompetencích, požadovaných Rámcovým vzdělávacím programem ZV - vzdělávací oblast Člověk a společnost, o vyučovacích médiích, o didaktických metodách, o vyučovacích formách a prostředcích.
Odborné dovednosti
v oborově didaktické oblasti sestavit a působivě prezentovat dílčí aplikace pro vyučování dějin pravěku na ZŠ, věcně a racionálně uplatňovat klíčové kompetence v kapitolách o dějinách pravěku, smysluplně naplňovat interdisciplinární vztahy v širokém okruhu vyučovacích předmětů; ve výukově organizační oblasti naplánovat a vést exkurzi na místo významné z hlediska odborné práce (muzeum) či archeologické prezentace (archeoskanzen, významná archeologická lokalita...).
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Výstupní projekt,
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Seminární práce,
Výstupní projekt,
Obecné způsobilosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Beneš, Z. Historický text a historická kultura,. Praha, 1995.
  • Bouzek, Jan. Nástin evropského pravěku. Vyd. 1. Praha : Univerzita Karlova, 1982.
  • Čapek, Gracová, Jílek, Východská. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu. Plzeň, 2006.
  • Dvořák, Pavel. Odkryté dějiny : první lidé na území Československa. 2. vyd. (v MF 1. vyd.). Praha : MF, 1984.
  • GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
  • JULÍNEK, Stanislav a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. 275 s. ISBN 80-210-3495-5..
  • KRATOCHVÍL, Viliam. Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov: k transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu. Vyd. 1. Bratislava: Stimul, 2004. 118 s. Acta historica posoniensia; V. Monographiae; II. ISBN 80-88982-94-4..
  • Mazák, Vratislav. Jak vznikl člověk : Sága rodu Homo. 2., dopln. vyd. Praha : Práce, 1986.
  • Sklenář, Karel; Sklenářová, Zuzana; Slabina, Miloslav. Encyklopedie pravěku v Čechách, na Moravě a ve Slezku. Praha : Libri, 2002. ISBN 80-7277-115-9.
  • Sklenář, Karel. Za jeskynním člověkem : neformální encyklopedie. Vyd. 1. Praha : Československý spisovatel, 1984.
  • Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň, 2008.
  • Východská Helena. Didaktická příručka: vlastivěda česko-bavorského pohraničí. Plzeň: Pro katedru historie Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni vydalo viaCentrum s.r.o., 2015. 11 stran. ISBN 978-80-261-0558-9..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr