Předmět: Starší dějiny pro učitele ZŠ 2

« Zpět
Název předmětu Starší dějiny pro učitele ZŠ 2
Kód předmětu KHI/STZU2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krábek Zdeněk, prof. PhDr. CSc.
  • Richterová Blanka, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tato disciplina je zaměřena na prohloubení a rozšíření získaných znalostí a vědomostí z předcházejících odborných předmětů s důrazem na didaktické využití při pozdější pedagogické praxi. Proto jsou sledována vybraná témata s ohledem na osnovy dějepisu. Pozornost bude také věnována současným učebnicím i aplikaci současného dějepisectví a nových poznatků ve výuce. Struktura: Problematika nejstarších civilizací světa. Mezopotámie - Sumér, Babylónie a Asýrie. Chetité, Féničané a Izraelité. Egyptská civilizace ve světle současné egyptologie (včetně českého bádání). Minojská a mykénská kultura. Zrození a rozmach řecké antiky. Vznik Říma a jeho cesta od republiky ke světovému impériu. Přínos řecko-římské civilizace. Zánik antického světa.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
faktografické znalosti dějin starověku, znalost odborné i populárně naučné literatury, orientace v didaktice dějepisu
Odborné dovednosti
dokáže pracovat s odbornou i populární literaturou, samostatně se v rámci tématu zmocňovat informací, orientovat se v základní chronologii starověku, kriticky pracovat s historickým pramenem.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
student se bude orientovat v problematice dějin starověku, prohloubí si a rozšíří znalosti a vědomosti získané v předcházejících odborných předmětech a bude schopen získané znalosti a vědomosti didakticky aplikovat ve školní praxi. Student se seznámí s různými metodami a formami, zhodnotí je a ve školní praxi si vybere ty nejvhodnější pro výuku dějin starověku.
Odborné dovednosti
rozpozná učebnice a didaktické pomůcky vhodné k výuce dějin starověku, zdůvodní jejich výběr a efektivně s nimi bude pracovat při výuce dějepisu. Student prezentuje své vlastní didaktické nápady a účelně je aplikuje ve školní praxi.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Výuka podporovaná multimédii,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Prezentace práce studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Výstupní projekt,
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Slovník antické kultury. Praha : Svoboda, 1974.
  • Bouzek, Jan. Objevy ve Středomoří. Praha : Odeon, 1979.
  • Burian, Jan. Cesty starověkých civilizací. 1. vyd. Praha : Práce, 1973.
  • Burian, Jan; Oliva, Pavel; Vaněčková, Zuzana. Civilizace starověkého Středomoří. 1. vyd. Praha : Nakl. Svoboda, 1984.
  • Férnándes-Armesto Felipe. Civiizations. London, 2000. ISBN 0-521-28399-X.
  • Garbini, G. Starověké kultury Předního Východu. Praha, 1971.
  • GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
  • Hunter, E. Nejstarší civilizace. Praha, 1996.
  • Johnson Paul. A history of the Jews. London, 1987. ISBN 978-0-297-79091-4.
  • KRATOCHVÍL, Viliam. Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov: k transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu. Vyd. 1. Bratislava: Stimul, 2004. 118 s. Acta historica posoniensia; V. Monographiae; II. ISBN 80-88982-94-4..
  • Kumpera, Jan. Historia mundi. II., Vybrané kapitoly z dějin starověku. V Plzni : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-639-8.
  • PARKAN, František. Didaktika dějepisu. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 59 s. ISBN 978-80-7290-644-4..
  • Součková, J. Starověký Přední Východ. Praha, 1979.
  • TIMMINS, Geoffrey, VERNON, Keith a KINEALY, Christine. Teaching and learning history. London: SAGE, 2005. xiv, 250 s. Teaching & learning the humanities in higher education. ISBN 0-7619-4773-6..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr