|
Vyučující
|
-
Svoboda Vojtěch, prof. PhDr. CSc.
-
Liberska Jana, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Tato disciplina je zaměřena na prohloubení a rozšíření získaných znalostí a vědomostí z předcházejících odborných předmětů s důrazem na didaktické využití při pozdější pedagogické praxi. Proto jsou sledována vybraná témata s ohledem na osnovy dějepisu. Pozornost bude také věnována současným učebnicím i aplikaci současného dějepisectví a nových poznatků ve výuce. Struktura: Problematika nejstarších civilizací světa. Mezopotámie - Sumér, Babylónie a Asýrie. Chetité, Féničané a Izraelité. Egyptská civilizace ve světle současné egyptologie (včetně českého bádání). Minojská a mykénská kultura. Zrození a rozmach řecké antiky. Vznik Říma a jeho cesta od republiky ke světovému impériu. Přínos řecko-římské civilizace. Zánik antického světa.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| faktografické znalosti dějin starověku, znalost odborné i populárně naučné literatury, orientace v didaktice dějepisu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| dokáže pracovat s odbornou i populární literaturou, samostatně se v rámci tématu zmocňovat informací, orientovat se v základní chronologii starověku, kriticky pracovat s historickým pramenem. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| student se bude orientovat v problematice dějin starověku, prohloubí si a rozšíří znalosti a vědomosti získané v předcházejících odborných předmětech a bude schopen získané znalosti a vědomosti didakticky aplikovat ve školní praxi. Student se seznámí s různými metodami a formami, zhodnotí je a ve školní praxi si vybere ty nejvhodnější pro výuku dějin starověku. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| rozpozná učebnice a didaktické pomůcky vhodné k výuce dějin starověku, zdůvodní jejich výběr a efektivně s nimi bude pracovat při výuce dějepisu. Student prezentuje své vlastní didaktické nápady a účelně je aplikuje ve školní praxi. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Demonstrace dovedností, |
| Skupinová výuka, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Prezentace práce studentů, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
| Výstupní projekt, |
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Slovník antické kultury. Praha : Svoboda, 1974.
-
Bouzek, Jan. Objevy ve Středomoří. Praha : Odeon, 1979.
-
Burian, Jan. Cesty starověkých civilizací. 1. vyd. Praha : Práce, 1973.
-
Burian, Jan; Oliva, Pavel; Vaněčková, Zuzana. Civilizace starověkého Středomoří. 1. vyd. Praha : Nakl. Svoboda, 1984.
-
Férnándes-Armesto Felipe. Civiizations. London, 2000. ISBN 0-521-28399-X.
-
Garbini, G. Starověké kultury Předního Východu. Praha, 1971.
-
GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
-
Hunter, E. Nejstarší civilizace. Praha, 1996.
-
Johnson Paul. A history of the Jews. London, 1987. ISBN 978-0-297-79091-4.
-
KRATOCHVÍL, Viliam. Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov: k transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu. Vyd. 1. Bratislava: Stimul, 2004. 118 s. Acta historica posoniensia; V. Monographiae; II. ISBN 80-88982-94-4..
-
Kumpera, Jan. Historia mundi. II., Vybrané kapitoly z dějin starověku. V Plzni : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-639-8.
-
PARKAN, František. Didaktika dějepisu. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 59 s. ISBN 978-80-7290-644-4..
-
Součková, J. Starověký Přední Východ. Praha, 1979.
-
TIMMINS, Geoffrey, VERNON, Keith a KINEALY, Christine. Teaching and learning history. London: SAGE, 2005. xiv, 250 s. Teaching & learning the humanities in higher education. ISBN 0-7619-4773-6..
|