|
Vyučující
|
-
Svoboda Vojtěch, prof. PhDr. CSc.
-
Ovsjanniková Dana Rebeka, PaedDr.
-
Liberska Jana, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1.- 2. Regionální dějiny pravěku - Plzeň a západní Čechy; projekt 3. Pravěké umění I. - kult ženy, lovecký kult 4. - 5. Dětská literatura s pravěkou tématikou 6. Pravěk v českých muzeích 7. - 9. Výběrová téma z dějin pravěku dle volby studentů 10. Dějiny pravěku v médiích - dokumentární a umělecké filmy 11.-12. Prezentace studentských prací
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| prokázat znalost dějin pravěku na úrovni bakalářského studia programu Historie se zaměřením na vzdělávání a jejich elementární didaktické aplikace. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| odborně interpretovat nabyté znalosti z dějin pravěku a prakticky je aplikovat v oblasti didaktiky a vyučování dějepisu na základní škole. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| z didaktické aplikace dějin českého a evropského pravěku. Získá dostatečný přehled o standardech dějepisného vyučování v rámci tématu pravěk, o klíčových kompetencích, požadovaných Rámcovým vzdělávacím programem ZV - vzdělávací oblast Člověk a společnost, o vyučovacích médiích, o didaktických metodách, o vyučovacích formách a prostředcích. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| v oborově didaktické oblasti sestavit a působivě prezentovat dílčí aplikace pro vyučování dějin pravěku na ZŠ, věcně a racionálně uplatňovat klíčové kompetence v kapitolách o dějinách pravěku, smysluplně naplňovat interdisciplinární vztahy v širokém okruhu vyučovacích předmětů; ve výukově organizační oblasti naplánovat a vést exkurzi na místo významné z hlediska odborné práce (muzeum) či archeologické prezentace (archeoskanzen, významná archeologická lokalita...). |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s analýzou videozáznamu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
| Výstupní projekt, |
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
| Seminární práce, |
| Výstupní projekt, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
| Výstupní projekt, |
|
Doporučená literatura
|
-
Beneš, Z. Historický text a historická kultura,. Praha, 1995.
-
Bouzek, Jan. Nástin evropského pravěku. Vyd. 1. Praha : Univerzita Karlova, 1982.
-
Čapek, Gracová, Jílek, Východská. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu. Plzeň, 2006.
-
Dvořák, Pavel. Odkryté dějiny : první lidé na území Československa. 2. vyd. (v MF 1. vyd.). Praha : MF, 1984.
-
GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
-
JULÍNEK, Stanislav a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. 275 s. ISBN 80-210-3495-5..
-
KRATOCHVÍL, Viliam. Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov: k transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu. Vyd. 1. Bratislava: Stimul, 2004. 118 s. Acta historica posoniensia; V. Monographiae; II. ISBN 80-88982-94-4..
-
Mazák, Vratislav. Jak vznikl člověk : Sága rodu Homo. 2., dopln. vyd. Praha : Práce, 1986.
-
Sklenář, Karel; Sklenářová, Zuzana; Slabina, Miloslav. Encyklopedie pravěku v Čechách, na Moravě a ve Slezku. Praha : Libri, 2002. ISBN 80-7277-115-9.
-
Sklenář, Karel. Za jeskynním člověkem : neformální encyklopedie. Vyd. 1. Praha : Československý spisovatel, 1984.
-
Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň, 2008.
-
Východská Helena. Didaktická příručka: vlastivěda česko-bavorského pohraničí. Plzeň: Pro katedru historie Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni vydalo viaCentrum s.r.o., 2015. 11 stran. ISBN 978-80-261-0558-9..
|