Course: Middle Ages for teachers

« Back
Course title Middle Ages for teachers
Course code KHI/STŘU
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Master
Year of study 1
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Kopek Petr, doc. PhDr. Ph.D.
  • Topinka Tomáš, PhDr. Ph.D.
Course content
This discipline is aimed at deepening and broadening the knowledge from previous courses with emphasis on the educational use at a later teaching practice. Therefore, the selected topics are studied according to national curriculum. Attention will be paid to current textbooks and contemporary historiography and application of new knowledge in teaching. Topics: The genesis of the Middle Ages, the so-called Migration, the beginnings of European countries, the medieval universalism versus national particularism, Christianity and the Church, the Papacy, the struggle for investiture, the Crusades, a conflict with Islam, comparative development of the main European regions, Slavic statehood, medieval culture and economy, the Middle Ages in Czech and European context, Central European history.

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Collaborative instruction, Cooperative instruction, Students' portfolio, Skills demonstration, Seminar classes, Individual study, Self-study of literature, Lecture, Lecture with visual aids, Seminar
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Individual project (40) - 40 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 10 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 32 hours per semester
prerequisite
Knowledge
The factual knowledge of the Middle Ages history, good knowledge of literature, professional and educational books of facts are cardinal.Especially important is the didactic and pedagogical knowledge.
learning outcomes
Students will learn and practise different techniques and forms of teaching modern period. They assess the school's practice and afterwards they will choose the most suitable forms for themselves. Students distinguished various textbooks and teaching materials suitable for teaching the history of modern times, justify their choices and they will work effectively with them in teaching of history. Students will present their own ideas and effective teaching ideas and they will apply them in school practice. Student will work with modern technology used for presenting and they will use miscellaneous information and communication technology.
teaching methods
Lecture
Lecture with visual aids
Interactive lecture
Seminar
Skills demonstration
Collaborative instruction
Cooperative instruction
Self-study of literature
Individual study
Students' portfolio
Seminar classes
assessment methods
Skills demonstration during practicum
Seminar work
Individual presentation at a seminar
Project
Recommended literature
  • Kronika lidstva. Praha : Anopress, 1998.
  • Kultura středověku : Několik pohledů do středověké kultury. Praha : Orbis, 1972.
  • současné doporučované učebnice dějepisu.
  • Beneš, Zdeněk; Lexová, Naděžda. Dějiny středověku a prvního století raného novověku. 1. vyd. Praha : Práce, 1994. ISBN 80-208-0316-5.
  • Čornej, Petr a kolektiv. Evropa králů a císařů : významní panovníci a vládnoucí dynastie od 5. století do současnosti. 1. vyd. Praha : Železný Ivo, 1997. ISBN 80-237-3511-X.
  • Čornej, Petr. Dějiny evropské civilizace. I.. 3. vyd. Praha ; Paseka, 1999. ISBN 80-7185-216-3.
  • Delouche, Frédéric. Dějiny Evropy. Vyd. 1. [Praha] : Argo, 1995. ISBN 80-85794-70-5.
  • Geiss, Imanuel. Dějiny světa v souvislostech. Vyd. 1. Praha : Ivo Železný, 1999. ISBN 80-240-0453-4.
  • Haywood, John; Barratt, Edward; Catchpole, Brian; Hall, Simon. Encyklopedie historie světa : atlas světových dějin. Praha : Columbus, 1997. ISBN 80-85928-81-7.
  • Heer, Friedrich. Evropské duchovní dějiny. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2000. ISBN 80-7021-333-7.
  • Hroch, Miroslav. Evropa v období pozdního středověku : Určeno pro posl. fakulty filozof. a pedagog.. 1. vyd. Praha : SPN, 1983.
  • Huizinga, Johan. Podzim středověku. Vyd. 1. Jinočany : H&H, 1999. ISBN 80-86022-26-9.
  • Johnson, Paul. Dějiny křesťanství. 1. vyd. Brno : CDK, 1999. ISBN 80-85959-41-0.
  • Kumpera, J. skripta Historia Mundi III.
  • Kutnar, František; Marek, Jaroslav. Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví. Od počátků národní kultury až do sklonku třicátých let 20. století. Praha, 1997. ISBN 80-7106-252-9.
  • Le Goff, Jacques. Kultura středověké Evropy. 1. vyd. Praha : Odeon, 1991. ISBN 80-207-0206-7.
  • Matthew, D. Svět středověké Evropy. Praha, 1996.
  • Teichová, Alice. Dějiny středověku. II. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1968.
  • Tretera, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení : od Thaléta k Rousseauovi. Praha ; Paseka, 1999. ISBN 80-7185-243-0.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester