Předmět: Výchovné a did. aspekty věd o člověku

« Zpět
Název předmětu Výchovné a did. aspekty věd o člověku
Kód předmětu KHI/VDAVC
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Richterová Blanka, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Základy sociální a kulturní antropologie - vybrané výchovné a didaktické aspekty I. 2. Základy sociální a kulturní antropologie - vybrané výchovné a didaktické aspekty II. 3. Základy sociální a kulturní antropologie - vybrané výchovné a didaktické aspekty III. 4. Základy sociologického myšlení - vybrané výchovné a didaktické aspekty I. 5. Základy sociologického myšlení - vybrané výchovné a didaktické aspekty II. 6. Základy sociologického myšlení - vybrané výchovné a didaktické aspekty III. 7. Využití základů sociální a kulturní antropologie a sociologie v chápání mezilidských vztahů I. - přirozené a sociální rozdíly mezi lidmi; otázka rovnosti mužů a žen ve společnost. 8. Využití základů sociální a kulturní antropologie a sociologie v chápání mezilidských vztahů II. - význam a role rodiny. 9. Využití základů sociální a kulturní antropologie a sociologie v chápání mezilidských vztahů III. - příbuzenské vztahy; vztahy uvnitř skupin; my a oni - otázky lidské nesnášenlivosti; stereotypů; otázka fungování uvnitř a vně skupiny. 10. Otázka individuální identity. 11. Utváření sociální identity jedince I. 12. Utvážení sociální identity jedince II.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 6 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se v základním antropologickém, sociologickém i náboženském pojmosloví. Disponovat obecnými společensko-kulturní znalosti znalostmi, získanými během bakalářského studijního programu a řádně se zapojit do seminářů, být schopen diskutovat o jednotlivých tématech v semináři.
Odborné dovednosti
kriticky přemýšlet a zapojit nové znalosti do celkového rámce znalostí, být schopen odborné diskuse, vhodně didakticky pracovat s nově získanými poznatky a zapojit je do vyučování na základní škole.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Student zná základy antropologického a sociologického myšlení.
Student chápe širší souvislosti v antropologickém a sociologickém myšlení.
Odborné dovednosti
Student dokáže vhodně didakticky využít získané znalosti.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s demonstrací,
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • BAUMAN, Zygmunt. Myslet sociologicky. Praha, 1997. ISBN 8085850141.
  • ERIKSEN, Thomas Hylland. Antropologie multikulturních společností: rozumět identitě.. Praha, 2007. ISBN 978-80-7254-925-2.
  • ERIKSEN, Thomas Hylland. Sociální a kulturní antropologie. Praha, 2008. ISBN 9788073674656.
  • FRITZOVÁ, Marie. Význam rodových struktur a role rodiny v ustavování sociální identity členů řeckokatolické komunity ve městě Bajt Sáhúr (Palestinská autonomie). Praha, 2016.
  • FRITZOVÁ, Marie. Život za zdí: sociální identita řeckokatolické komunity v Bajt Sáhúr (Beit Sahour). Plzeň, 2017. ISBN 9788026107040.
  • JENKINS, Richard. Social Identity. London, New York, 1996. ISBN 0415120527.
  • TAJFEL, Henri. Human Groups and Social Categories. Cambridge, 1981. ISBN 978-0-521-22839-8.
  • URBAN, Lukáš. Sociologie: Klíčová témata a pojmy. Praha, 2017. ISBN 9788024757742.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr