Vyučující
|
-
Richterová Blanka, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základy sociální a kulturní antropologie - vybrané výchovné a didaktické aspekty I. 2. Základy sociální a kulturní antropologie - vybrané výchovné a didaktické aspekty II. 3. Základy sociální a kulturní antropologie - vybrané výchovné a didaktické aspekty III. 4. Základy sociologického myšlení - vybrané výchovné a didaktické aspekty I. 5. Základy sociologického myšlení - vybrané výchovné a didaktické aspekty II. 6. Základy sociologického myšlení - vybrané výchovné a didaktické aspekty III. 7. Využití základů sociální a kulturní antropologie a sociologie v chápání mezilidských vztahů I. - přirozené a sociální rozdíly mezi lidmi; otázka rovnosti mužů a žen ve společnost. 8. Využití základů sociální a kulturní antropologie a sociologie v chápání mezilidských vztahů II. - význam a role rodiny. 9. Využití základů sociální a kulturní antropologie a sociologie v chápání mezilidských vztahů III. - příbuzenské vztahy; vztahy uvnitř skupin; my a oni - otázky lidské nesnášenlivosti; stereotypů; otázka fungování uvnitř a vně skupiny. 10. Otázka individuální identity. 11. Utváření sociální identity jedince I. 12. Utvážení sociální identity jedince II.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 6 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v základním antropologickém, sociologickém i náboženském pojmosloví. Disponovat obecnými společensko-kulturní znalosti znalostmi, získanými během bakalářského studijního programu a řádně se zapojit do seminářů, být schopen diskutovat o jednotlivých tématech v semináři. |
Odborné dovednosti |
---|
kriticky přemýšlet a zapojit nové znalosti do celkového rámce znalostí, být schopen odborné diskuse, vhodně didakticky pracovat s nově získanými poznatky a zapojit je do vyučování na základní škole. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student zná základy antropologického a sociologického myšlení. |
Student chápe širší souvislosti v antropologickém a sociologickém myšlení. |
Odborné dovednosti |
---|
Student dokáže vhodně didakticky využít získané znalosti. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
BAUMAN, Zygmunt. Myslet sociologicky. Praha, 1997. ISBN 8085850141.
-
ERIKSEN, Thomas Hylland. Antropologie multikulturních společností: rozumět identitě.. Praha, 2007. ISBN 978-80-7254-925-2.
-
ERIKSEN, Thomas Hylland. Sociální a kulturní antropologie. Praha, 2008. ISBN 9788073674656.
-
FRITZOVÁ, Marie. Význam rodových struktur a role rodiny v ustavování sociální identity členů řeckokatolické komunity ve městě Bajt Sáhúr (Palestinská autonomie). Praha, 2016.
-
FRITZOVÁ, Marie. Život za zdí: sociální identita řeckokatolické komunity v Bajt Sáhúr (Beit Sahour). Plzeň, 2017. ISBN 9788026107040.
-
JENKINS, Richard. Social Identity. London, New York, 1996. ISBN 0415120527.
-
TAJFEL, Henri. Human Groups and Social Categories. Cambridge, 1981. ISBN 978-0-521-22839-8.
-
URBAN, Lukáš. Sociologie: Klíčová témata a pojmy. Praha, 2017. ISBN 9788024757742.
|