Předmět: Vlastivěda, dějepisné poznatky

« Zpět
Název předmětu Vlastivěda, dějepisné poznatky
Kód předmětu KHI/VLA2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nocarová Eva, PaedDr.
Obsah předmětu
1. Osvícenský absolutismus, tereziánské a josefínské reformy 2. Národní obrození 3. Čechy v první polovině 19. století, formování občanské společnosti 4. Jaro národů, revoluce roku 1848 5. Čechy ve druhé polovině 19. století, tradiční systém českých politických stran 6. Kulturní vývoj v 19. století 7. I. světová válka na pozadí vývoje v Čechách 8. I. republika, politická, ekonomická, kulturní a národnostní charakteristika 9. Československá republika ve 30. letech, Mnichov 1938 10. II. světová válka, specifika vývoje českých zemí 11., 12. Hlavní mezníky vývoje českých dějin po roce 1945

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Skupinová konzultace, Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 48 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 25 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Zpřehlednit politický, ekonomický a kulturně-společenský vývoj české společnosti v období od pravěku do začátku 17. století v obsahovém a formálním pojetí kurzovního předmětu KHI/VLA1, tj. úspěšně absolvovat předmět KHI/VLA1.
Výsledky učení
- vybrat, analyzovat a interpretovat hlavní problémy novověkých a moderních českých dějin od 17. století do roku 1945 na pozadí evropského vývoje - vyjádřit souvislost mezi současnými ekonomickými a politickými poměry v ČR a historickým vývojem našeho státu v období novověku a 20. století
Odborné dovednosti
- aplikovat znalosti současných zásad vyučování vlastivědy prostřednictvím moderních a aktivizačních edukačních metod, forem a prostředků - přesvědčivě prezentovat vybrané téma z českých a regionálních dějin v didaktickém tvaru odpovídajícímu obsahovým a metodickým požadavkům na výuku dětí na I. stupni ZŠ
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Skupinová konzultace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Student(ka) prokáže znalost problematiky českých dějin v souborném testu a v následné ústní zkoušce.
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Student(ka) z obsahového i formálního hlediska přesvědčivě prezentuje vybranou kapitolu z místní regionální historie.
Doporučená literatura
  • Výběr historické literatury k místním regionálním dějinám.
  • Bělina, P. Dějiny zemí koruny české I.. Praha, 1992.
  • Bělina, P., Pokorný, J. Dějiny zemí koruny české II.. Praha, 1992.
  • Hora-Hořejš, P. Toulky českou minulostí 1-11. Praha, 2007.
  • Urban, O. Dějiny československé. Praha, 1993.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní