Vyučující
|
-
Nocarová Eva, PaedDr.
-
Farchado Dinia Kateřina, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Bloková výuka 10 hodin dějepisu na vybrané SŠ podle programu SPP FPE. Analýza výsledků vlastní výstupové praxe na SŠ v pedagogické dokumentaci katedry historie. Analýza vlastní výuky a návrhy alterace výběru obsahu či metodiky ve všech fázích vyučování v rámci pedagogické praxe - motivační, expoziční, fixační a evaluační.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Individuální konzultace, Studijní praxe, Demonstrace dovedností, Samostudium literatury, Exkurze, výuka v terénu
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- prokázat znalosti oborového kurikula pro příslušný typ školy (SŠ) - prokázat znalosti v oblasti tvorby obsahového jádra pro vybrané téma dějepisného vyučování, vhodné metodiky pro vybranou fázi vyučovacího procesu (expoziční, fixační, evaluační) a racionálního naplňování klíčových kompetencí, průřezových témat a mezipředmětových vztahů |
úspěšné absolvování náslechové praxe na SŠ |
Odborné dovednosti |
---|
- analyzovat hlavní obsahové jádro vybrané kapitoly v předmětu dějepis pro SŠ a sestavit portfolio vhodných textů, didaktických forem práce pro expozici, fixaci a evaluaci vybrané dějepisné kapitoly - vybrat a uplatnit vhodné metody, formy a prostředky pro didaktickou aplikaci vybrané kapitoly ve školním vyučování - prokázat dovednost účelné evaluace žáků |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- teorie tvorby vnější a vnitřní didaktické analýzy historického tématu - teorie tvorby cílů, obsahu a metodiky vybraných kapitol dějepisného vyučování - hlavních zásad vzdělávacího kurikula příslušného typu školy (ZŠ) - racionálního a praktického naplňování klíčových kompetencí, průřezových témat a interdisciplinárních vztahů ve vyučování dějepisu |
Odborné dovednosti |
---|
- samostatně zpracovávat písemné přípravy na vyučovací hodiny dějepisu na SŠ na základě znalosti středoškolského kurikula - vhodného výběru dějepisného učiva ve vytčených tématech - uplatnit vlastní didakticky přesvědčivou metodiku ve vyučování - analyzovat a obhájit rozumné uplatnění zásad moderní didaktiky ve vlastním plánu výuky, klíčových kompetencí, průřezových témat ainterdisciplinárních vztahů - prokáže schopnost didaktické analýzy vlastního výkonu ve výuce - vystihne osobní pojetí současných problémů ve vyučování dějepisu |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Studijní praxe, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Studijní praxe, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Skupinová prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
ALBERTY, Július. Didaktika dejepisu. 1. vyd. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 1992. 157 s. ISBN 80-85162-38-5..
-
Beneš Zdeněk. Moderní a soudobé dějiny - jejich výuka a edukace jimi, in: ČECHUROVÁ, Jana - RANDÁK, Jan. Základní problémy studia moderních a soudobých dějin. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2014. 756 s. České dějiny. ISBN 978-80-7422-309-9. s. 185-202..
-
ERDMANN, Elisabeth-Hasberg, Wolfgang. History Teacher Education. Global Interrelations. Schwalbach 2015. ISBN 978-3-7344-0081-0..
-
GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
-
Kolektiv (Rada didaktiků FPE). Pedagogická praxe - metodické pokyny. Západočeská univerzita v Plzni, 2000.
-
KRATOCHVÍL, Viliam. Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov: k transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu. Vyd. 1. Bratislava: Stimul, 2004. 118 s. Acta historica posoniensia; V. Monographiae; II. ISBN 80-88982-94-4..
-
Lederbuchová, L.; Vejvodová, J.; Suda, Z. Český jazyk a literatura. In: Pedagogická praxe na základní a střední škole.. Západočeská univerzita v Plzni, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
-
PANDEL Hans-Jürgen. Geschichtsdidaktik. Eine Theorie für die Praxis. Schwalbach, 2013. ISBN 978-3-89974670-9.
-
PARKAN, František. Didaktika dějepisu. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 59 s. ISBN 978-80-7290-644-4..
-
TIMMINS, Geoffrey, VERNON, Keith a KINEALY, Christine. Teaching and learning history. London: SAGE, 2005. xiv, 250 s. Teaching & learning the humanities in higher education. ISBN 0-7619-4773-6..
-
Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň, 2008.
|