Předmět: Výstupová praxe SŠ

« Zpět
Název předmětu Výstupová praxe SŠ
Kód předmětu KHI/VPSD
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nocarová Eva, PaedDr.
  • Farchado Dinia Kateřina, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Bloková výuka 10 hodin dějepisu na vybrané SŠ podle programu SPP FPE. Analýza výsledků vlastní výstupové praxe na SŠ v pedagogické dokumentaci katedry historie. Analýza vlastní výuky a návrhy alterace výběru obsahu či metodiky ve všech fázích vyučování v rámci pedagogické praxe - motivační, expoziční, fixační a evaluační.

Studijní aktivity a metody výuky
Individuální konzultace, Studijní praxe, Demonstrace dovedností, Samostudium literatury, Exkurze, výuka v terénu
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- prokázat znalosti oborového kurikula pro příslušný typ školy (SŠ) - prokázat znalosti v oblasti tvorby obsahového jádra pro vybrané téma dějepisného vyučování, vhodné metodiky pro vybranou fázi vyučovacího procesu (expoziční, fixační, evaluační) a racionálního naplňování klíčových kompetencí, průřezových témat a mezipředmětových vztahů
úspěšné absolvování náslechové praxe na SŠ
Odborné dovednosti
- analyzovat hlavní obsahové jádro vybrané kapitoly v předmětu dějepis pro SŠ a sestavit portfolio vhodných textů, didaktických forem práce pro expozici, fixaci a evaluaci vybrané dějepisné kapitoly - vybrat a uplatnit vhodné metody, formy a prostředky pro didaktickou aplikaci vybrané kapitoly ve školním vyučování - prokázat dovednost účelné evaluace žáků
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- teorie tvorby vnější a vnitřní didaktické analýzy historického tématu - teorie tvorby cílů, obsahu a metodiky vybraných kapitol dějepisného vyučování - hlavních zásad vzdělávacího kurikula příslušného typu školy (ZŠ) - racionálního a praktického naplňování klíčových kompetencí, průřezových témat a interdisciplinárních vztahů ve vyučování dějepisu
Odborné dovednosti
- samostatně zpracovávat písemné přípravy na vyučovací hodiny dějepisu na SŠ na základě znalosti středoškolského kurikula - vhodného výběru dějepisného učiva ve vytčených tématech - uplatnit vlastní didakticky přesvědčivou metodiku ve vyučování - analyzovat a obhájit rozumné uplatnění zásad moderní didaktiky ve vlastním plánu výuky, klíčových kompetencí, průřezových témat ainterdisciplinárních vztahů - prokáže schopnost didaktické analýzy vlastního výkonu ve výuce - vystihne osobní pojetí současných problémů ve vyučování dějepisu
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Studijní praxe,
Demonstrace dovedností,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Obecné způsobilosti
Studijní praxe,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Skupinová prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • ALBERTY, Július. Didaktika dejepisu. 1. vyd. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 1992. 157 s. ISBN 80-85162-38-5..
  • Beneš Zdeněk. Moderní a soudobé dějiny - jejich výuka a edukace jimi, in: ČECHUROVÁ, Jana - RANDÁK, Jan. Základní problémy studia moderních a soudobých dějin. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2014. 756 s. České dějiny. ISBN 978-80-7422-309-9. s. 185-202..
  • ERDMANN, Elisabeth-Hasberg, Wolfgang. History Teacher Education. Global Interrelations. Schwalbach 2015. ISBN 978-3-7344-0081-0..
  • GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
  • Kolektiv (Rada didaktiků FPE). Pedagogická praxe - metodické pokyny. Západočeská univerzita v Plzni, 2000.
  • KRATOCHVÍL, Viliam. Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov: k transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu. Vyd. 1. Bratislava: Stimul, 2004. 118 s. Acta historica posoniensia; V. Monographiae; II. ISBN 80-88982-94-4..
  • Lederbuchová, L.; Vejvodová, J.; Suda, Z. Český jazyk a literatura. In: Pedagogická praxe na základní a střední škole.. Západočeská univerzita v Plzni, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
  • PANDEL Hans-Jürgen. Geschichtsdidaktik. Eine Theorie für die Praxis. Schwalbach, 2013. ISBN 978-3-89974670-9.
  • PARKAN, František. Didaktika dějepisu. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 59 s. ISBN 978-80-7290-644-4..
  • TIMMINS, Geoffrey, VERNON, Keith a KINEALY, Christine. Teaching and learning history. London: SAGE, 2005. xiv, 250 s. Teaching & learning the humanities in higher education. ISBN 0-7619-4773-6..
  • Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň, 2008.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr