Vyučující
|
-
Richterová Blanka, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní pojmosloví: národ, etnická skupina, národnostní menšina, vlastenectví, patriotismus, nacionalismus, multikulturalismus, globalizace aj. 2. Židovsko-křesťanské základy národní identity. 3. Přemyslovci na českém trůně a jejich kulturní a etický odkaz pro současnost. 4. Lucemburci na českém trůně a jejich kulturní a etický odkaz pro současnost. 5. Karel IV. a jeho historický význam. 6. Období husitství ze sociokulturního pohledu. 7. Jiří z Poděbrad a jeho historický význam, vláda Jagellonců v českých zemích. 8. Habsburkové na českém trůně a historický dopad jejich vlády pro české země. 9. Historický a kulturní význam národního obrození pro současnost, vznik občanské společnosti v 19. století, význam průmyslové revoluce pro vývoj společnost. 10. První světová válka, rozpad Rakouska-Uherska a vznik samostatné Československa. 11. Druhá světová válka a politicko-kulturní dopad na Československo. 12. Vývoj po roce 1945 - doba totality.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- orientovat se v základních historických pojmech, získaných během středoškolského studia. |
- zvládnutí středoškolské látky v předmětu dějepis a základy společenských věd, a to v rozsahu gymnaziálního kurzu. |
Odborné dovednosti |
---|
- osvojit si nově získané poznatky. - kriticky přemýšlet a zapojit nové znalosti do celkového rámce znalostí. - vhodně didakticky pracovat s nově získanými poznatky. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- orientuje se v hlavních událostech českých dějin na pozadí evropského vývoje. - dokáže jednotlivé události zasadit do širšího historického rámce, chápe jejich význam pro současný stav české společnosti. |
Odborné dovednosti |
---|
- prokáže schopnost přesvědčivě prezentovat vybrané téma z českých dějin. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Bělina, P. Dějiny zemí koruny české I.. Praha, 1992.
-
Bělina, P., Pokorný, J. Dějiny zemí koruny české II.. Praha, 1992.
-
Hora-Hořejš, P. Toulky českou minulostí 1-11. Praha, 2007.
-
Urban, O. Dějiny československé. Praha, 1993.
|