Předmět: Vlastivědný základ pro občanské vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Vlastivědný základ pro občanské vzdělávání
Kód předmětu KHI/VZPOV
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Richterová Blanka, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Základní pojmosloví: národ, etnická skupina, národnostní menšina, vlastenectví, patriotismus, nacionalismus, multikulturalismus, globalizace aj. 2. Židovsko-křesťanské základy národní identity. 3. Přemyslovci na českém trůně a jejich kulturní a etický odkaz pro současnost. 4. Lucemburci na českém trůně a jejich kulturní a etický odkaz pro současnost. 5. Karel IV. a jeho historický význam. 6. Období husitství ze sociokulturního pohledu. 7. Jiří z Poděbrad a jeho historický význam, vláda Jagellonců v českých zemích. 8. Habsburkové na českém trůně a historický dopad jejich vlády pro české země. 9. Historický a kulturní význam národního obrození pro současnost, vznik občanské společnosti v 19. století, význam průmyslové revoluce pro vývoj společnost. 10. První světová válka, rozpad Rakouska-Uherska a vznik samostatné Československa. 11. Druhá světová válka a politicko-kulturní dopad na Československo. 12. Vývoj po roce 1945 - doba totality.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 4 hodiny za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- orientovat se v základních historických pojmech, získaných během středoškolského studia.
- zvládnutí středoškolské látky v předmětu dějepis a základy společenských věd, a to v rozsahu gymnaziálního kurzu.
Odborné dovednosti
- osvojit si nově získané poznatky. - kriticky přemýšlet a zapojit nové znalosti do celkového rámce znalostí. - vhodně didakticky pracovat s nově získanými poznatky.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- orientuje se v hlavních událostech českých dějin na pozadí evropského vývoje. - dokáže jednotlivé události zasadit do širšího historického rámce, chápe jejich význam pro současný stav české společnosti.
Odborné dovednosti
- prokáže schopnost přesvědčivě prezentovat vybrané téma z českých dějin.
Obecné způsobilosti
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Výuka podporovaná multimédii,
Hodnotící metody
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Test,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Bělina, P. Dějiny zemí koruny české I.. Praha, 1992.
  • Bělina, P., Pokorný, J. Dějiny zemí koruny české II.. Praha, 1992.
  • Hora-Hořejš, P. Toulky českou minulostí 1-11. Praha, 2007.
  • Urban, O. Dějiny československé. Praha, 1993.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr