Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. České země v pravěku 2. Počátky české státnosti, Velkomoravská říše 3. Čechy za vlády prvních Přemyslovců 4. Čechy za vlády posledních Přemyslovců 5. Lucemburkové na českém trůnu 6. Husitství 7. Jiří z Poděbrad, Jagellonci na českém trůnu 8. Čechy v období prvních Habsburků, české stavovské povstání, Čechy po vestfálském míru 1648 9. Osvícenský absolutismus, národní obrození 10. Čechy v 19. století, vznik občanské společnosti 11. I. světová válka, I. republika 12. II. světová válka, specifika vývoje českých zemí 13. Hlavní mezníky českých dějin po roce 1945
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Kooperativní výuka, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Seminární výuka, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 36 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 15 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
prokázat znalost středoškolské látky v předmětu dějepis (oblast národních dějin), a to v rozsahu kurikula gymnázia |
Odborné dovednosti |
---|
tvořit a přesvědčivě prezentovat odborně zaměřenou práci typu vědecké eseje či referátu |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- orientovat se v současných zásadách vyučování vlastivědy (oblast: dějiny) v intencích kurikulární reformy pro I. stupeň ZŠ - prokázat znalost základní faktografie z oblasti z národních dějin (politický, ekonomický a kulturní vývoj), vysvětlit hlavní problémy českých dějin na pozadí evropského vývoje |
Odborné dovednosti |
---|
- přesvědčivě prezentovat vybrané téma z českých a regionálních dějin |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Samostudium, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005.
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-02-1.
-
Výběr historické literatury k místním regionálním dějinám.
-
Bělina, P. Dějiny zemí koruny české I.. Praha, 1992.
-
Bělina, P., Pokorný, J. Dějiny zemí koruny české II.. Praha, 1992.
-
Beneš, Z. Historický text a historická kultura,. Praha, 1995.
-
Hora-Hořejš, P. Toulky českou minulostí 1-11. Praha, 2007.
-
Pike, G., Selby, D. Globální výchova. Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha, 1994.
-
Slavík, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Tonucci, F. Vyučovat nebo naučit?. Praha, 1991.
-
Urban, O. Dějiny československé. Praha, 1993.
-
Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň, 2008.
|