Předmět: Člověk a jeho svět s didaktikou 6 (společnost - dějepis)

« Zpět
Název předmětu Člověk a jeho svět s didaktikou 6 (společnost - dějepis)
Kód předmětu KHI/Č1S6
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nocarová Eva, PaedDr.
Obsah předmětu
1. České země v pravěku 2. Počátky české státnosti, Velkomoravská říše 3. Čechy za vlády prvních Přemyslovců 4. Čechy za vlády posledních Přemyslovců 5. Lucemburkové na českém trůnu 6. Husitství 7. Jiří z Poděbrad, Jagellonci na českém trůnu 8. Čechy v období prvních Habsburků, české stavovské povstání, Čechy po vestfálském míru 1648 9. Osvícenský absolutismus, národní obrození 10. Čechy v 19. století, vznik občanské společnosti 11. I. světová válka, I. republika 12. II. světová válka, specifika vývoje českých zemí 13. Hlavní mezníky českých dějin po roce 1945

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Kooperativní výuka, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Seminární výuka, Přednáška
  • Kontaktní výuka - 36 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 15 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
prokázat znalost středoškolské látky v předmětu dějepis (oblast národních dějin), a to v rozsahu kurikula gymnázia
Odborné dovednosti
tvořit a přesvědčivě prezentovat odborně zaměřenou práci typu vědecké eseje či referátu
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- orientovat se v současných zásadách vyučování vlastivědy (oblast: dějiny) v intencích kurikulární reformy pro I. stupeň ZŠ - prokázat znalost základní faktografie z oblasti z národních dějin (politický, ekonomický a kulturní vývoj), vysvětlit hlavní problémy českých dějin na pozadí evropského vývoje
Odborné dovednosti
- přesvědčivě prezentovat vybrané téma z českých a regionálních dějin
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Kooperativní výuka,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Samostudium,
Kooperativní výuka,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Výuka podporovaná multimédii,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • - Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-02-1.
  • Výběr historické literatury k místním regionálním dějinám.
  • Bělina, P. Dějiny zemí koruny české I.. Praha, 1992.
  • Bělina, P., Pokorný, J. Dějiny zemí koruny české II.. Praha, 1992.
  • Beneš, Z. Historický text a historická kultura,. Praha, 1995.
  • Hora-Hořejš, P. Toulky českou minulostí 1-11. Praha, 2007.
  • Pike, G., Selby, D. Globální výchova. Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha, 1994.
  • Slavík, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • Tonucci, F. Vyučovat nebo naučit?. Praha, 1991.
  • Urban, O. Dějiny československé. Praha, 1993.
  • Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň, 2008.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr