Předmět: Člověk a jeho svět s didaktikou 7 (společnost - dějepis)

« Zpět
Název předmětu Člověk a jeho svět s didaktikou 7 (společnost - dějepis)
Kód předmětu KHI/Č1S7D
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nocarová Eva, PaedDr.
Obsah předmětu
Hlavní problémy českých dějin Problematika místních regionálních dějin ve vyučování vlastivědy Metodika: - aktivizační metody ve vyučování vlastivědy - projektové vyučování ve vlastivědě I. (aplikace na vyučování českých dějin) - projektové vyučování ve vlastivědě II. (aplikace na vyučování regionálních dějin) - moderní multimediální prostředky ve vlastivědě Vhodné využití zásad naplňování klíčových kompetencí, průřezových témat a interdisciplinárních vztahů ve vyučování vlastivědy. Samostatné projekty studentů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Seminární výuka, Přednáška
  • Projekt individuální [40] - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- orientovat se ve faktografii z českých dějin na úrovni gymnaziálního kurikula - orientovat se v problematice edukačního kurikula pro I. stupeň ZŠ Člověk a jeho svět
Odborné dovednosti
- smysluplně vybrat a přesvědčivě využít vhodné didaktické metody, formy a prostředky ke splnění konkrétního edukačního cíle - racionálně navrhnout náplň klíčových kompetencí v konkrétních krátkodobých i dlouhodobých edukačních cílech - vybrat a naplnit cíle interdisciplinárních vztahů v edukačních situacích
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- orientuje se v současných zásadách vyučování vlastivědy v intencích kurikula pro I. stupeň ZŠ - dokáže zpřehlednit a zhodnotit současné výukové možnosti, materiály a učebnice, vybrat zdroje vedoucí k obecné i konkrétní aplikaci těchto zdrojů do vyučování vlastivědy - bezpečně se orientuje v problematice regionální historie
Odborné dovednosti
- prokáže schopnost pracovat s moderními vyučovacími a multimediálními prostředky - prokáže dovednost vytvořit vlastní portfolio materiálů pro výuku vlastivědy s ohledem na požadavky moderní didaktiky, především aktivizace dětí ve vyučování
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Projektová výuka,
Kooperativní výuka,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Přednáška s aktivizací studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Prezentace práce studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-02-1.
  • Beneš, Z. Historický text a historická kultura,. Praha, 1995.
  • Čapek, Gracová, Jílek, Východská. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu. Plzeň, 2006.
  • Horká, H. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno, 1998.
  • Machalová, M. Didaktika vlastivědy. brno, 1996.
  • Morávková Naděžda. Projekt mentoringu začínajících učitelů ? absolventů Pedagogické fakulty ZČU v Plzni (informace o připravovaném experimentálním projektu Katedry historie Pedagogické fakulty ZČU Plzeň. In: BENEŠ, Z. (ed.). Historie a škola VI: Klíčové kompetence a současný stav ve vzdělávání v dějepisu. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2009.. ISBN 978-80-211-0571-3.
  • Pike, G., Selby, D. Globální výchova. Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha, 1994.
  • Průcha, J. Alternativní školy. Praha, 1996.
  • SLAVÍK, Jan et al. ransdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. 455 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 3. ISBN 978-80-210-8568-8..
  • Slavík, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • Tonucci, F. Vyučovat nebo naučit?. Praha, 1991.
  • Vavrdová, A. Didaktika vlastivědy. Olomouc, 2005.
  • Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň, 2008.
  • Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň, 2008.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr