Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Hlavní problémy českých dějin Problematika místních regionálních dějin ve vyučování vlastivědy Metodika: - aktivizační metody ve vyučování vlastivědy - projektové vyučování ve vlastivědě I. (aplikace na vyučování českých dějin) - projektové vyučování ve vlastivědě II. (aplikace na vyučování regionálních dějin) - moderní multimediální prostředky ve vlastivědě Vhodné využití zásad naplňování klíčových kompetencí, průřezových témat a interdisciplinárních vztahů ve vyučování vlastivědy. Samostatné projekty studentů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Seminární výuka, Přednáška
- Projekt individuální [40]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- orientovat se ve faktografii z českých dějin na úrovni gymnaziálního kurikula - orientovat se v problematice edukačního kurikula pro I. stupeň ZŠ Člověk a jeho svět |
Odborné dovednosti |
---|
- smysluplně vybrat a přesvědčivě využít vhodné didaktické metody, formy a prostředky ke splnění konkrétního edukačního cíle - racionálně navrhnout náplň klíčových kompetencí v konkrétních krátkodobých i dlouhodobých edukačních cílech - vybrat a naplnit cíle interdisciplinárních vztahů v edukačních situacích |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- orientuje se v současných zásadách vyučování vlastivědy v intencích kurikula pro I. stupeň ZŠ - dokáže zpřehlednit a zhodnotit současné výukové možnosti, materiály a učebnice, vybrat zdroje vedoucí k obecné i konkrétní aplikaci těchto zdrojů do vyučování vlastivědy - bezpečně se orientuje v problematice regionální historie |
Odborné dovednosti |
---|
- prokáže schopnost pracovat s moderními vyučovacími a multimediálními prostředky - prokáže dovednost vytvořit vlastní portfolio materiálů pro výuku vlastivědy s ohledem na požadavky moderní didaktiky, především aktivizace dětí ve vyučování |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Projektová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-02-1.
-
Beneš, Z. Historický text a historická kultura,. Praha, 1995.
-
Čapek, Gracová, Jílek, Východská. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu. Plzeň, 2006.
-
Horká, H. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno, 1998.
-
Machalová, M. Didaktika vlastivědy. brno, 1996.
-
Morávková Naděžda. Projekt mentoringu začínajících učitelů ? absolventů Pedagogické fakulty ZČU v Plzni (informace o připravovaném experimentálním projektu Katedry historie Pedagogické fakulty ZČU Plzeň. In: BENEŠ, Z. (ed.). Historie a škola VI: Klíčové kompetence a současný stav ve vzdělávání v dějepisu. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2009.. ISBN 978-80-211-0571-3.
-
Pike, G., Selby, D. Globální výchova. Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha, 1994.
-
Průcha, J. Alternativní školy. Praha, 1996.
-
SLAVÍK, Jan et al. ransdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. 455 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 3. ISBN 978-80-210-8568-8..
-
Slavík, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Tonucci, F. Vyučovat nebo naučit?. Praha, 1991.
-
Vavrdová, A. Didaktika vlastivědy. Olomouc, 2005.
-
Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň, 2008.
-
Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň, 2008.
|