Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Osvícenský absolutismus, tereziánské a josefínské reformy, národní obrození 2. Čechy v první polovině 19. století, formování občanské společnosti, Jaro národů, revoluce roku 1848 3. Čechy ve druhé polovině 19. století, tradiční systém českých politických stran, kulturní vývoj v 19. století 4. I. světová válka na pozadí vývoje v Čechách 5. I. republika, politická, ekonomická, kulturní a národnostní charakteristika, Československá republika ve 30. letech, Mnichov 1938 6. II. světová válka, specifika vývoje českých zemí, hlavní mezníky vývoje českých dějin po roce 1945
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Skupinová konzultace, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 48 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 25 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Zpřehlednit politický, ekonomický a kulturně-společenský vývoj české společnosti v období od pravěku do začátku 17. století v obsahovém a formálním pojetí kurzovního předmětu KHI/VLA1, tj. úspěšně absolvovat předmět KHI/VLA1. |
Odborné dovednosti |
---|
tvořit a přesvědčivě prezentovat odborně zaměřenou práci typu vědecké eseje či referátu |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vybrat, analyzovat a interpretovat hlavní problémy novověkých a moderních českých dějin od 17. století do roku 1945 na pozadí evropského vývoje - vyjádřit souvislost mezi současnými ekonomickými a politickými poměry v ČR a historickým vývojem našeho státu v období novověku a 20. století |
Odborné dovednosti |
---|
- přesvědčivě prezentovat vybrané téma z českých a regionálních dějin v obsahovém a didaktickém tvaru odpovídajícím požadavkům kurzu, tj. obsahově na úrovni gymnaziálního kurikula, didakticky s vhodným využitím audiovizuální techniky |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Student(ka) prokáže znalost problematiky českých dějin v souborném testu a v následné ústní zkoušce. |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Student(ka) z obsahového i formálního hlediska přesvědčivě prezentuje vybranou kapitolu z místní regionální historie. |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005.
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-02-1.
-
Výběr historické literatury k místním regionálním dějinám.
-
Bělina, P. Dějiny zemí koruny české I.. Praha, 1992.
-
Bělina, P., Pokorný, J. Dějiny zemí koruny české II.. Praha, 1992.
-
Beneš, Z. Historický text a historická kultura,. Praha, 1995.
-
Hora-Hořejš, P. Toulky českou minulostí 1-11. Praha, 2007.
-
Pike, G., Selby, D. Globální výchova. Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha, 1994.
-
Tonucci, F. Vyučovat nebo naučit?. Praha, 1991.
-
Urban, O. Dějiny československé. Praha, 1993.
-
Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň, 2008.
|