Vyučující
|
-
Doubková Marie, Doc. PaedDr.
|
Obsah předmětu
|
Hlavním cílem předmětu je příprava na kultivovaný hlasový projev budoucího učitele Hv a rozvoj jeho základních pěveckých a didaktických dovedností k vedení pěveckých aktivit žáků. 1. Základní teoretické i praktické poznatky o vzniku hlasu. (1 výuková hodina) 2. Pěvecká technika. Dechová opora, crescendo a decrescendo, správné frázování, smíšený hlas ve větší části hlasového rozsahu, vyrovnané vokály ve všech polohách, srozumitelná artikulace, (1 výuková hodina) 3. Pedagogické zásadya postupy při výuce pěveckých kompetencí. (1 výuková hodina) 4. Aplikace teoretických poznatků do didaktických dovedností při rozezpívání a vedení hlasu v kolektivu. (1 výuková hodina) 5. Chromatické transpozice rytmicko-melodických modelů k rozezpívání (PR melodie, LR akordy) vzestupně i sestupně v progresivní metodické řadě. (1 výuková hodina) 6. Základy taktovací techniky pro řízení společného zpěvu. (1 výuková hodina) 7. Práce se zpěvníky, studium literatury o zpěvu. (1 výuková hodina) 8. Diskuse o možnostech uplatnění získaných dovedností v praktické výuce hudební výchovy. (1 výuková hodina) 9. Reflexe praxe. (1 výuková hodina)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Demonstrace dovedností, Cvičení
- Projekt individuální [40]
- 13 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 13 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
zvládnutí dechové opory, správné frázování a používání smíšené rezonance ve větší části hlasového rozsahu, vyrovnané vokály alespoň ve střední poloze, crescendo, decrescendo, messa di voce, některé prvky ornamentiky (krátký a dlouhý příraz, obal, skupinka) |
Výsledky učení |
---|
student ovládá práci s hlasem a má upevněny základní dovednosti pěvecké techniky: dechová opora, crescendo a decrescendo, frázování, smíšená rezonance v celém rozsahu, vyrovnané vokály ve všech polohách, srozumitelná artikulace, prvky ornamentiky. Dokáže interpretovat a stylově rozlišit jednodušší skladby různých slohových období. Je schopen zpívat jednotlivé hlasy ve vícehlasu |
Vyučovací metody |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Já, písnička : Zpěvník pro žáky základních škol : 1. díl : Pro 1. - 4. třídu.
-
Já, písnička : Zpěvník pro žáky základních škol : 2. díl : Pro 5. - 9. třídu.
-
Zpěvníky a učebnice Hv pro II. stupeň ZŠ.
-
Zpívání nás baví - Dětské a populární písně.
-
Bokůvková, Vlasta; Jiroušková, Svatava. Uplatnění písní v pěvecké výchově na pedagogické fakultě. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1991. ISBN 80-7043-041-9.
-
POLOHOVÁ, M. Antológia pieňověj tvorby od renesancie po súčasnosť pre ženské hlasy.. Prešov, 2003. ISBN 80-8068-221-6.
-
Vydrová, Jitka. Hlasová a mluvní výchova pro pedagogy. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-905554-4-0.
|