Vyučující
|
-
Doubková Marie, Doc. PaedDr.
|
Obsah předmětu
|
Příprava na kultivovaný hlasový projev budoucího učitele hudební výchovy. Další rozvíjení pěveckých dovedností na kombinovaných hlasových cvičeních. ? Studium a stylová interpretace skladeb rozličných žánrů nonartificiální hudby. 1. Náročnější prvky pěveckých dovedností: skoky, oktávy, rozklady, stupnice. (1 výuková hodina) 2. Studium a stylová interpretace jazzových skladeb. (1 výuková hodina) 3. Studium a stylová interpretace country a folkových skladeb., (1 výuková hodina) 4. Pop, šanson muzikál. (1 výuková hodina) 5. Hlasová hygiena, vady a poruchy hlasu a možnosti jejich edukace. (1 výuková hodina) 6. Metodika vícehlasého zpěvu ve škole. Zpěv jednotlivých hlasů ve vícehlasých skladbách. (1 výuková hodina) 7. Aplikace teoretických znalostí a pěveckých dovedností do pedagogických dovedností při rozezpívání a vedení třídního kolektivu. (1 výuková hodina) 8. Práce s odbornou literaturou, zpěvníky. (1 výuková hodina) 9. Reflexe praxe účastníků, diskuse o uplatnění dovedností získaných v praxi. (1 výuková hodina) 10. Evaluace. (1 výuková hodina)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
ovládnutí základů dechové, artikulační a fonační techniky kostálně abdominální dýchání, hlas nasazený shora ve většině rozsahu se smíšenou rezonancí, srozumitelná artikulace, zpěv legato ve střední dynamice |
Výsledky učení |
---|
student zvládá zpěv staccato a portamento, crescendo a decrescendo, piano. Při artikulaci má vyrovnané vokály a ve vyšších polohách je neutralizuje. Poučeně interpretuje dětské umělé písně a snazší árie antiche. Aplikuje pěvecká cvičení v praxi: zpívá rytmicko-melodické modely k rozezpívání v chromatických transpozicích s vlastním klavírním doprovodem (směrem nahoru) |
Vyučovací metody |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
V případě nařízení distanční výuky probíhá výuka elektronickou cestou dle volby pedagoga. Aktuální informace jsou zasílány studentům prostřednictvím služby Hromadný e-mail. |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Rámcově vzdělávací plán ? předmět hudební výchova pro gymnázia.
-
BLAŽKOVÁ, O. a , Y. LIŠKOVÁ. Metodika výuky hudební výchovy na 2. stupni základních škol a středních škol z pohledu pedagogické praxe.. Ostrava: OU, 2010.
-
BOKŮVKOVÁ, V. a S. KOPAČKOVÁ-JIROUŠKOVÁ. Uplatnění písní v pěvecké výchově na pedagogické fakultě.. Plzeň: Západočeská univerzita, 1991. ISBN 80-7043-041-9.
-
FROSTOVÁ, J. a M. VANIAKOVÁ. Základy hlasové výchovy pro učitele. 2. vyd. 80-210-2316-3.. Brno: MU, 2000. ISBN 80-210-2316-3.
-
JÁNSKÝ, P. Já & písnička 4: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2008.
-
JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2008.
-
KUHN, T. Rytmicko-melodické modely k doprovodům populárních písní podle akordových značek a jejich klavírní stylizace. 1. vyd.. Plzeň: ZČU, 2013. ISBN 978-80-261-0258-8.
-
ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Hudební výchova: pro 6.-7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.. Plzeň: Fraus, 2014.
-
UHLÍŘ, J. a Z. SVĚRÁK. Když se zamiluje kůň.. Praha: Fragment, 2013. ISBN 978-80-7200-910-7.
-
Vydrová, Jitka. Hlasová a mluvní výchova pro pedagogy. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-905554-4-0.
-
Vydrová, Jitka. Praktická cvičení k hlasové výchově pro pedagogy. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-905554-5-7.
-
ŽÁČEK, J. a P. JURKOVIČ. Jak se počítají koťata.. Praha: Portál s.r.o., 2011. ISBN 978-80-7367-789-3.
|