Vyučující
|
-
Vilímec Gerhard, Prof. Mgr. MgA. Ph.D.
-
Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Analýza se zaměřením na pedagogické využití těchto skladeb: 1. J. S. Bach: Braniborské koncerty, A. Vivaldi: Čtvero ročních dob 2. G. F. Händel: Vodní hudba 3. W. A. Mozart: Requiem 4. J. Haydn: Symfonie č. 94 G dur "S úderem kotlů" 5. L. v. Beethoven: Symfonie č. 5 " Osudová" 6. F. Schubert: Symfonie č. 8, h moll "Nedokončená " 7. P. I. Čajkovskij: Klavírní koncert č. 1, b moll 8. A. Dvořák: opera Rusalka 9. M. P. Musorgskij: Obrázky z výstavy 10. L. Janáček: Symfonietta 11. B. Martinů: Otvírání studánek 12. D. Šostakovič: Symfonie č. 7, h moll "Leningradská" 13. Estetická působnost stěžejních děl.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Formulovat obecné rysy historických slohů a stylů, stejně tak hudby soudobé a připojit k nim hlavní tvůrčí osobnosti. |
Odborné dovednosti |
---|
Reprodukovat (zpěv, hra na nástroj) významné motivy či témata hudební historie pěvecky nebo instrumentálně. Charakterizovat základní strukturu stěžejních světových děl. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Poznat stěžejní díla hudební světové literatury. Charakterizovat jejich základní vlastnosti, obsah a výrazové prostředky v duchu pedagogických cílů Hv. |
Odborné dovednosti |
---|
Analyzovat a komparovat různé skladatelské styly ve vývoji hudby 20. a 21. stol. Dovednosti formulovat s příhledem k didaktice Hv. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
BALADA, J. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007, 100 s. [cit. 2015-05-31]. ISBN 978-808-7000-113. Dostupné z: http://www.nuv.cz/cinnosti/kurikulum-vseobecne-a-odborne-vzdelavani-a-evaluace/ramcove-vzdelavaci-programy/rvp-pro-gymnazia.
-
HERDEN, J. Rozbor skladeb: čítanka příkladů. Vyd. 1.. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989.
-
HERDEN, J. Úpravy pro školní soubory.. Praha: UK, 2001. ISBN 8072900528.
-
HONS, M. Hudební analýza. Vyd. 1.. Praha: Togga, 2010. ISBN 978-80-87258-28-6.
-
KÜHN, C. Analyse lernen. Bd. 4,. Kassel: Bärenreiter Verlag, Studienbuch Musik, 2005. ISBN 9783761811542.
-
KÜHN, C. Kompositionsgeschichte in konkreten Beispielen. Bd. 9. Kassel: Bärenreiter Verlag, Studienbuch Musik, 1998. ISBN 9783761811580.
-
SMOLKA, J. Dějiny hudby.. Brno: Togga, 2001. ISBN 80-902-912-0-1.
-
VIČAR, J. A R. DYKAST. Hudební estetika.. AMU: Praha, 2002.
|