Vyučující
|
-
Vilímec Gerhard, Prof. Mgr. MgA. Ph.D.
-
Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Analýza se zaměřením na pedagogické využití těchto skladeb: 1. J. S. Bach: Braniborské koncerty 2. A. Vivaldi: Čtvero ročních dob 3. G. F. Händel: Vodní hudba 4. W. A. Mozart: Requiem 5. J. Haydn: Symfonie č. 94 G dur "S úderem kotlů" 6. L. v. Beethoven: Symfonie č. 5 " Osudová" 7. F. Schubert: Symfonie č. 8, h moll "Nedokončená" 8. P. I. Čajkovskij: Klavírní koncert č. 1, b moll 9. A. Dvořák: opera Rusalka 10. M. P. Musorgskij: Obrázky z výstavy 11. L. Janáček: Symfonietta 12. B. Martinů: Otvírání studánek 13. D. Šostakovič: Symfonie č. 7, h moll "Leningradská"
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Formulovat obecné rysy historických slohů a stylů, stejně tak hudby soudobé a připojit k nim hlavní tvůrčí osobnosti. |
Odborné dovednosti |
---|
Reprodukovat (zpěv, hra na nástroj) významné motivy či témata hudební historie pěvecky nebo instrumentálně. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Znát stěžejní díla hudební světové literatury. |
Charakterizovat jejich základní vlastnosti, obsah a výrazové prostředky v duchu pedagogických cílů Hv. |
Odborné dovednosti |
---|
Své dovednosti student též formulovat s příhledem k didaktice Hv. |
Analyzovat a komparovat různé skladatelské styly ve vývoji hudby 20. a 21. stol. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
BALADA, J. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007, 100 s. [cit. 2015-05-31]. ISBN 978-808-7000-113. Dostupné z: http://www.nuv.cz/cinnosti/kurikulum-vseobecne-a-odborne-vzdelavani-a-evaluace/ramcove-vzdelavaci-programy/rvp-pro-gymnazia.
-
HERDEN, J., JENČKOVÁ, E. a J. KOLÁŘ. Hudba pro děti. Praha: UK. 1992.
-
HERDEN, J. Rozbor skladeb: čítanka příkladů. Vyd. 1.. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989.
-
HERDEN, J. Úpravy pro školní soubory.. Praha: UK, 2001. ISBN 8072900528.
-
SMOLKA, J. Dějiny hudby.. Brno: Togga, 2001. ISBN 80-902-912-0-1.
-
VIČAR, J. A R. DYKAST. Hudební estetika. AMU: Praha. 2002.
|