Předmět: Analýza hudebních děl pro ZŠ

« Zpět
Název předmětu Analýza hudebních děl pro ZŠ
Kód předmětu KHK/AHDZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vilímec Gerhard, Prof. Mgr. MgA. Ph.D.
  • Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Analýza se zaměřením na pedagogické využití těchto skladeb: 1. J. S. Bach: Braniborské koncerty 2. A. Vivaldi: Čtvero ročních dob 3. G. F. Händel: Vodní hudba 4. W. A. Mozart: Requiem 5. J. Haydn: Symfonie č. 94 G dur "S úderem kotlů" 6. L. v. Beethoven: Symfonie č. 5 " Osudová" 7. F. Schubert: Symfonie č. 8, h moll "Nedokončená" 8. P. I. Čajkovskij: Klavírní koncert č. 1, b moll 9. A. Dvořák: opera Rusalka 10. M. P. Musorgskij: Obrázky z výstavy 11. L. Janáček: Symfonietta 12. B. Martinů: Otvírání studánek 13. D. Šostakovič: Symfonie č. 7, h moll "Leningradská"

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s praktickými aplikacemi
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Formulovat obecné rysy historických slohů a stylů, stejně tak hudby soudobé a připojit k nim hlavní tvůrčí osobnosti.
Odborné dovednosti
Reprodukovat (zpěv, hra na nástroj) významné motivy či témata hudební historie pěvecky nebo instrumentálně.
Obecné způsobilosti
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Znát stěžejní díla hudební světové literatury.
Charakterizovat jejich základní vlastnosti, obsah a výrazové prostředky v duchu pedagogických cílů Hv.
Odborné dovednosti
Své dovednosti student též formulovat s příhledem k didaktice Hv.
Analyzovat a komparovat různé skladatelské styly ve vývoji hudby 20. a 21. stol.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Test,
Obecné způsobilosti
Test,
Doporučená literatura
  • BALADA, J. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007, 100 s. [cit. 2015-05-31]. ISBN 978-808-7000-113. Dostupné z: http://www.nuv.cz/cinnosti/kurikulum-vseobecne-a-odborne-vzdelavani-a-evaluace/ramcove-vzdelavaci-programy/rvp-pro-gymnazia.
  • HERDEN, J., JENČKOVÁ, E. a J. KOLÁŘ. Hudba pro děti. Praha: UK. 1992.
  • HERDEN, J. Rozbor skladeb: čítanka příkladů. Vyd. 1.. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989.
  • HERDEN, J. Úpravy pro školní soubory.. Praha: UK, 2001. ISBN 8072900528.
  • SMOLKA, J. Dějiny hudby.. Brno: Togga, 2001. ISBN 80-902-912-0-1.
  • VIČAR, J. A R. DYKAST. Hudební estetika. AMU: Praha. 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr