Vyučující
|
-
Nejezchleba Martin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah předmětu: Psychologické, sociologické a didaktické aspekty hudební výchovy. Vliv recepce hudby na rozvoj hudebnosti a výchovu osobnosti dítěte a dospívajícího jedince, v duchu moderní pedagogiky. Pojetí hudby jako znakového systému. Systém hudební výchovy v Evropě, modelové příklady začlenění hudební a estetické výuky do kurikula v jednotlivých zemích, alternativní vzdělávací systémy (Waldorfská pedagogika, Montessori, Daltonské a Jenské plány). Folklór, etnická a historická hudba ve školské praxi, jejich význam pro formování hudebního povědomí jedince (charakteristika kulturních okruhů, funkce a základní znaky etnické a historické hudby, globální a historická propojení kultur).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Prezentace práce studentů, Seminární výuka
- Projekt individuální [40]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Neurofyziologické základy hudebního vnímání, orientace v oblasti cílů výuky hudby na všeobecně vzdělávacích školách |
Odborné dovednosti |
---|
Stručně charakterizovat základní funkce hudby a cíle hudební výchovy |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Stručně charakterizovat proces hudební apercepce z hlediska hudební psychologie (význam citů a emocí při poslechu hudby). Vyjmenovat činitele ovlivňující hudební vnímání a objasnit jejich pedagogické aspekty. Charakterizovat vybrané školské systémy z hlediska začlenění výuky hudby. Objasnit význam folklóru a etnické hudby a jejich úlohu při formování hudebního povědomí jedince. Briefly characterize the process of musical apperception from the point of view of musical psychology. |
Odborné dovednosti |
---|
Vybrat vhodné prostředky konkretizace hudebního obsahu u analyzovaných hudebních skladeb a výběr prostředků zdůvodnit. Vybrat vhodné vokální a instrumentální činnosti vycházející z folklóru nebo etnické hudby jako prostředek aktivizace žáků při školní hudební výchově. Vytvořit prezentaci charakterizující vybraný vzdělávací systém s ohledem na začlenění hudebních a estetických aktivit |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
Eurypedia ? The European Encyclopedia on National Education Systems [online]. 2012. EACEA. Dostupné z WWW:. .
-
Executive Agency Education, Audiovisual & Culture [online]. 2009-2010. EURYDICE. Dostupné. .
-
Music Education in Schools. [online]. Music Eduation Network. 2011.
-
DVOŘÁK, Dominik, HOLEC Jakub a Michaela DVOŘÁKOVÁ. Kurikulum školního vzdělávání: zahraniční reformy v 21. století. Praha: Univerzita Karlova. 2019.
-
GRECMANOVÁ, H. a E. URBANOVSKÁ. Waldorfská škola. Olomouc: Hanex. 1997.
-
JANÍK, Tomáš, PORUBSKÝ, Štefan, CHRAPPÁN, KUSZAK, Magdolna a Kinga CHRAPPÁN. Curriculum changes in Visegrád four: three decades after. Münster: Waxmann. 2019.
-
JURKOVÁ, Z. a K. HORÁKOVÁ, K. Etnická hudba ve škole. Praha: Multikulturní centrum. 2001.
-
JURKOVÁ, Zuzana. a kol. Kapitoly o mimoevropské hudbě. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci VUP. 2001.
-
KUČEROVÁ, Judita a kol. Lidová píseň v hudební výchově na základních a středních školách v České republice. V MPK 1. vyd. Praha: MUNI. 2019.
-
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál. 2002.
-
RÖHNER, Roel a Hans WENKE. Daltonské vyučování. Stále živá inspirace. Brno: Paido. 2013.
-
RÝDL, Karel. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori. Praha: Public History. 1999.
-
SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum. 2013.
-
SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. 2. doplněné vydání. Brno: Paido. 1996.
|