Předmět: Aplikovaná hudební pedagogika pro ZŠ

« Zpět
Název předmětu Aplikovaná hudební pedagogika pro ZŠ
Kód předmětu KHK/AHPZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nejezchleba Martin, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah předmětu: 1.Psychologické, sociologické a didaktické aspekty hudební výchovy. 2.Vliv recepce hudby na rozvoj hudebnosti a výchovu osobnosti dítěte a dospívajícího jedince, v duchu moderní pedagogiky. 3.Pojetí hudby jako znakového systému. 4.Systém hudební výchovy v Evropě, modelové příklady začlenění hudební a estetické výuky do kurikula v jednotlivých zemích, alternativní vzdělávací systémy (Waldorfská pedagogika, Montessori, Daltonské a Jenské plány). 5.Folklór, etnická a historická hudba ve školské praxi, jejich význam pro formování hudebního povědomí jedince (charakteristika kulturních okruhů, funkce a základní znaky etnické a historické hudby, globální a historická propojení kultur).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Prezentace práce studentů, Seminární výuka
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 52 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Neurofyziologické základy hudebního vnímání, orientace v oblasti cílů výuky hudby na všeobecně vzdělávacích školách
Odborné dovednosti
Stručně charakterizovat základní funkce hudby a cíle hudební výchovy
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Stručně charakterizovat proces hudební apercepce z hlediska hudební psychologie (význam citů a emocí při poslechu hudby). Vyjmenovat činitele ovlivňující hudební vnímání a objasnit jejich pedagogické aspekty. Charakterizovat vybrané školské systémy z hlediska začlenění výuky hudby. Objasnit význam folklóru a etnické hudby a jejich úlohu při formování hudebního povědomí jedince.
Odborné dovednosti
Vybrat vhodné prostředky konkretizace hudebního obsahu u analyzovaných hudebních skladeb a výběr prostředků zdůvodnit. Vybrat vhodné vokální a instrumentální činnosti vycházející z folklóru nebo etnické hudby jako prostředek aktivizace žáků při školní hudební výchově. Vytvořit prezentaci charakterizující vybraný vzdělávací systém s ohledem na začlenění hudebních a estetických aktivit
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Přednáška s demonstrací,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Seminární výuka (badatelské metody),
Řešení problémů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Přednáška s aktivizací studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Test,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Portfolio,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Eurypedia. The European Encyclopedia on National Education Systems [online]. 2012. EACEA. .
  • Executive Agency Education, Audiovisual & Culture [online]. EURYDICE. 2009.
  • BLAŽKOVÁ, O. a Y. LIŠKOVÁ. Metodika výuky hudební výchovy na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínající učitele. 1. Ostrava: Ostravská univerzita. 2010.
  • DVOŘÁK, D., HOLEC, J. a M. DVOŘÁKOVÁ. Kurikulum školního vzdělávání: zahraniční reformy v 21. století. Praha: Univerzita Karlova. 2018.
  • GRECMANOVÁ, H. a E. URBANOVSKÁ. Waldorfská škola. Olomouc: Hanex. 1997.
  • CHARALAMBIDIS, A. a kol. Hudební výchova pro 1. roč. gymnázií, Hudební výchova pro 2. ročník gymnázií. Praha: SPN. 1998.
  • JANÍK, T., PORUBSKÝ, Š., CHRAPPÁN, M. a K. KUSZAK. Curriculum changes in Visegrád four: three decades after.. Münster: Waxmann. 2019.
  • JURKOVÁ, Z. a K. HORÁKOVÁ. Etnická hudba ve škole. Praha: Multikulturní centrum. 2001.
  • KUČEROVÁ, J. a kol. Lidová píseň v hudební výchově na základních a středních školách v České republice. Online, pdf. V MPK 1. vyd. Praha: MUNI. 2019.
  • PRŮCHA Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání, 3. vydání. Praha: Portál. 2012.
  • SEDLÁK, F. a H. VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum. 2013.
  • SYNEK, J. Didaktika HV I. Studijní opora pro DiV. Olomouc: UP. 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr