Vyučující
|
-
Nejezchleba Martin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah předmětu: 1.Psychologické, sociologické a didaktické aspekty hudební výchovy. 2.Vliv recepce hudby na rozvoj hudebnosti a výchovu osobnosti dítěte a dospívajícího jedince, v duchu moderní pedagogiky. 3.Pojetí hudby jako znakového systému. 4.Systém hudební výchovy v Evropě, modelové příklady začlenění hudební a estetické výuky do kurikula v jednotlivých zemích, alternativní vzdělávací systémy (Waldorfská pedagogika, Montessori, Daltonské a Jenské plány). 5.Folklór, etnická a historická hudba ve školské praxi, jejich význam pro formování hudebního povědomí jedince (charakteristika kulturních okruhů, funkce a základní znaky etnické a historické hudby, globální a historická propojení kultur).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Prezentace práce studentů, Seminární výuka
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 52 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Neurofyziologické základy hudebního vnímání, orientace v oblasti cílů výuky hudby na všeobecně vzdělávacích školách |
Odborné dovednosti |
---|
Stručně charakterizovat základní funkce hudby a cíle hudební výchovy |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Stručně charakterizovat proces hudební apercepce z hlediska hudební psychologie (význam citů a emocí při poslechu hudby). Vyjmenovat činitele ovlivňující hudební vnímání a objasnit jejich pedagogické aspekty. Charakterizovat vybrané školské systémy z hlediska začlenění výuky hudby. Objasnit význam folklóru a etnické hudby a jejich úlohu při formování hudebního povědomí jedince. |
Odborné dovednosti |
---|
Vybrat vhodné prostředky konkretizace hudebního obsahu u analyzovaných hudebních skladeb a výběr prostředků zdůvodnit. Vybrat vhodné vokální a instrumentální činnosti vycházející z folklóru nebo etnické hudby jako prostředek aktivizace žáků při školní hudební výchově. Vytvořit prezentaci charakterizující vybraný vzdělávací systém s ohledem na začlenění hudebních a estetických aktivit |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Přednáška s demonstrací, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Eurypedia. The European Encyclopedia on National Education Systems [online]. 2012. EACEA. .
-
Executive Agency Education, Audiovisual & Culture [online]. EURYDICE. 2009.
-
BLAŽKOVÁ, O. a Y. LIŠKOVÁ. Metodika výuky hudební výchovy na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínající učitele. 1. Ostrava: Ostravská univerzita. 2010.
-
DVOŘÁK, D., HOLEC, J. a M. DVOŘÁKOVÁ. Kurikulum školního vzdělávání: zahraniční reformy v 21. století. Praha: Univerzita Karlova. 2018.
-
GRECMANOVÁ, H. a E. URBANOVSKÁ. Waldorfská škola. Olomouc: Hanex. 1997.
-
CHARALAMBIDIS, A. a kol. Hudební výchova pro 1. roč. gymnázií, Hudební výchova pro 2. ročník gymnázií. Praha: SPN. 1998.
-
JANÍK, T., PORUBSKÝ, Š., CHRAPPÁN, M. a K. KUSZAK. Curriculum changes in Visegrád four: three decades after.. Münster: Waxmann. 2019.
-
JURKOVÁ, Z. a K. HORÁKOVÁ. Etnická hudba ve škole. Praha: Multikulturní centrum. 2001.
-
KUČEROVÁ, J. a kol. Lidová píseň v hudební výchově na základních a středních školách v České republice. Online, pdf. V MPK 1. vyd. Praha: MUNI. 2019.
-
PRŮCHA Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání, 3. vydání. Praha: Portál. 2012.
-
SEDLÁK, F. a H. VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum. 2013.
-
SYNEK, J. Didaktika HV I. Studijní opora pro DiV. Olomouc: UP. 2004.
|