Vyučující
|
-
Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Ve výuce jsou probírány a reflektovány různé metodologické aspekty uchopení problematiky dějin hudby. Zvláštní pozornost je věnována novým metodologickým impulsům hudební a obecné historiografie 2. poloviny 20. a počátku 21. století. 1. Doktorand získá základní přehled o metodologických přístupech k dějinám hudby a jejich východiscích. 2. Student umí samostatně analyticky pracovat s prostudovanou literaturou a vyhodnocovat ji z metodologického hlediska. 3. Doktorand dokáže kriticky myslet a vytvářet vlastní závěry týkající se jednotlivých úseků dané tematické oblasti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 210 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vyjmenovat hlavní epochy kulturních a obecných dějin. Vysvětlit hlavní principy epoch kulturních dějin a jejich mezioborové přesahy. Popsat hlavní stylové znaky epoch kulturních dějin. Práce s odbornou literaturou. |
Odborné dovednosti |
---|
Chronologicky seřadit základní vývojové společenské etapy a přiřadit významné české a světové skladatelské osobnosti k epoše hudebních dějin na úrovni bakalářského studia. Orientovat se v odborné literatuře |
Obecné způsobilosti |
---|
Orientuje se v oblasti současné hudební teorie a je schopen pojímat téma své disertace rovněž v hudebně teoretických a hudebně historických souvislostech. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Doktorand získá základní přehled o metodologických přístupech k dějinám hudby a jejich východiscích. |
Odborné dovednosti |
---|
Student umí samostatně analyticky pracovat s prostudovanou literaturou a vyhodnocovat ji z metodologického hlediska. Doktorand dokáže kriticky myslet a vytvářet vlastní závěry týkající se jednotlivých úseků dané tematické oblasti. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Abraham, Gerald. Stručné dejiny hudby.. Bratislava: Hudobné centrum, 2003.
-
Braun, Werner. Die Musik des 17. Jahrhunderts.. Laaber: Laaber Verlag, 1981.
-
CALELLA, Michael ? Nikolaus URBANEK (Hrsg.). Historische Musikwissenschaft. Grundlagen und Perspektiven. 2013. Stuttgart ? Weimar: Verlag J. B. Metzler. 2013.
-
DAHLHAUS, Carl. Grundlagen der Musikgeschichte. Laaber: Laaber-Verlag. 2017.
-
Dülmen, Richard van. Historická antrolopogie. Vývoj, problémy, úkoly.. Praha: Dokořán, 2002.
-
Eggebrecht, Hans Heinrich. Musik im Abendland: Prozesse und Stationen vom Mittelalter bis zur Gegenwart.. München: Piper Verlag,, 1991.
-
Iggers, Georg. Dějepisectví ve 20. století.. Praha: NLN, 2002.
-
Lébl, Vladimír (ed.). Hudba v českých dějinách.. Praha: Editio Supraphon,, 1983.
-
Rosen, Charles. Klasicizmus. Haydn. Mozart. Beethoven.. Bratislava: Hudobné centrum, 2005.
-
SCRUTON, Roger. Průvodce inteligentního člověka po moderní kultuře. Praha: Academia. 2002.
-
SMOLKA, Jaroslav. Dějiny hudby. Brno: TOGGA. 2001.
-
TŘEŠTÍK, Dušan. Češi a dějiny v postmoderním očistci. Praha: NLN. 2005.
-
Wolff, Christoph. Johann Sebastian Bach.. Praha: Vyšehrad, 2011.
-
Wörner, Karl Heinz. Geschichte der Musik: ein Studien- und Nachschlagebuch.. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht,, 1993.
|