Vyučující
|
-
Šamanová Jana, Doc. PaedDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
V předmětu jsou detailně prodiskutovávány metodologické a formulační otázky vyplývající z příprav disertačních prací. 1. Volba metod a struktury písemné práce, schopnost rozpoznat adekvátní postup při zpracovávání kvalifikačních prací, schopnost vést diskuzi k metodologii a obsahu písemné práce. 2. Doktorand si plně osvojí hudebně historická a hudebně teoretická fakta ze zvolené tematické oblasti disertačního úkolu. Student umí samostatně pracovat s prostudovanou literaturou a vyhodnocovat dochované prameny týkající se zvolené tematické oblasti disertačního úkolu. 3. Doktorand je specialistou v tematické oblasti vymezené disertačním úkolem. Diskuze všech členů semináře je řízena vedoucím pedagogem semináře. 4. Terminologie a vymezení základních pojmů z hudební pedagogiky a hudební psychologie. 5. Metodologická východiska výzkumu v hudební výchově. 6. Systémový přístup ke zkoumaným jevům. 7. Klasifikace výzkumných metod. 8. Teoretické metody hudebně pedagogického výzkumu. 9. Empirické metody výzkumu. 10. Podněty ze standardizovaných zahraničních testů hudebnosti. 11. Realizace výzkumu, zpracování získaných výsledků. 12. Diskuse ke konkrétním tématům disertačních prací z hlediska hudebně pedagogických výzkumů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 210 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Stručně charakterizovat proces hudební apercepce z hlediska hudební psychologie, psychologie hudebních schopností a vývojové hudební psychologie Vyjmenovat činitele ovlivňující hudební vnímání a objasnit jejich pedagogické aspekty Vysvětlit pojetí hudby jako znakového systému Objasnit význam anticipace, asociací a motoriky v hudebním vnímání z hlediska dětského posluchače Objasnit podstatu a význam citů a emocí při poslechu hudby |
Odborné dovednosti |
---|
Vybrat vhodné prostředky konkretizace hudebního obsahu u analyzovaných hudebních skladeb a výběr prostředků zdůvodnit Vybrat vhodné vokální a instrumentální, případně hudebně pohybové činnosti jako prostředek aktivizace žáků při poslechu hudby ve škole, s přihlédnutím k požadavkům Rámcového vzdělávacího programu pro nižší i vyšší stupeň gymnaziálního vzdělávání Vytvořit písemnou přípravu na vyučovací hodinu hudební výchovy na gymnáziu s prvky aktivního poslechu a funkčně provázaných hudebních činností |
Obecné způsobilosti |
---|
Orientuje se v oblasti současné hudební teorie a je schopen pojímat téma své disertace rovněž v hudebně teoretických a hudebně historických souvislostech. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Osvojit si hudebně historická a hudebně teoretická fakta ze zvolené tematické oblasti disertačního úkolu. Diskutovat ke konkrétním tématům disertačních prací z hlediska hudebně pedagogických výzkumů. |
Odborné dovednosti |
---|
Klasifikovat výzkumné metody. Volit vhodné metody a struktury písemné práce, schopnost rozpoznat adekvátní postup při zpracovávání kvalifikačních prací, schopnost vést diskuzi k metodologii a obsahu písemné práce. Student umí samostatně pracovat s prostudovanou literaturou a vyhodnocovat dochované prameny týkající se zvolené tematické oblasti disertačního úkolu. |
Obecné způsobilosti |
---|
Orientuje se v oblasti současné hudební teorie a je schopen pojímat téma své disertace rovněž v hudebně teoretických a hudebně historických souvislostech. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
ASCHENBRENNER, Vít a kol. Dějiny hudebního vzdělávání v českých zemích a některé strategie nové vzdělávací koncepce. Plzeň, Západočeská univerzita v Plzni. 2023.
-
Bentley, Arnold. Musical Ability of Children and its Measurement.. London, 1966.
-
Gavora, Petr. Úvod do pedagogického výzkumu.. Brno: Paido, 2010.
-
Holas, Milan. Úvod do hudební diagnostiky.. Praha, 1985.
-
Slavíková, Marie. Hudebně pedagogický výzkum na Katedře hudební kultury FPE ZČU v letech 1992-2014.. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni,, 2014.
-
STEVANOVIĆ, Ena. Tréma u hudebníků a její prevence ve vzdělávacím systému. Praha: Karolinum. 2018.
-
Váňová, Hana; Skopal, Jiří. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice.. Praha: Karolinum,, 2017.
-
Wing, H. D. Standardized Test of Musical Intelligence.. Windsor, 1981.
|