Vyučující
|
-
Vilímec Gerhard, Prof. Mgr. MgA. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Probíraná témata jsou uchopena z hlediska didaktického využití: 1. Zakladatelé české národní hudby a zakladatelé české moderní hudby. Význam Leoše Janáčka, Vítězslava Nováka a Bohuslava Martinů pro českou hudbu 20. stol. 2. Současníci zakladatelů české moderní hudby. Česká meziválečná avantgarda. 3. Miroslav Kabeláč a Klement Slavický. Stěžejní osobnosti narozené kolem roku 1910 4. Významní nositelé aktualizované české hudební tradice narození v období 1900 1920. Václav Trojan, Jan Hanuš a Jiří Pauer 5. Generace narozená mezi léty 1920-1930. Vladimír Sommer (1921 1997) a jeho Vokální symfonie 6. Generace narozená mezi léty 1920-1930. Karel Husa (1921) a jeho Hudba pro Prahu 1969 7. Generace narozená mezi léty 1920-1930. Svatopluk Havelka (1925- 2009) a jeho oratorium Jeroným Pražský 8. Generace narozená mezi léty 1920-1930. Petr Eben (1929 2007) autor Truvérské mše a slavných varhanních skladeb 9. Další významné osobnosti sledované generace Ilja Hurník (1922-2013), Otmar Mácha (1922-2006) a tvůrčí sdružení Quattro Lukáš, Bodorová, Fišer 10. Viktor Kalabis (1923-2006), Jan Novák (1921 1984) 11. Brněnská škola a Marek Kopelent 12. Generace skladatelů narozené po roce 1945, dnešní tvůrčí centra a festivaly soudobé hudby. 13. Reflexe náslechové praxe
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Formulovat obecné rysy historických slohů a stylů, stejně tak hudby soudobé a připojit k nim hlavní tvůrčí osobnosti. |
Odborné dovednosti |
---|
Reprodukovat významné motivy či témata hudební historie pěvecky nebo instrumentálně |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vymezit vývoj české hudby 20. století i vážnou hudbu dneška. |
Charakterisovat nejzávažnější díla a zařadit je do stylových tendencí v kontextu české i světové hudby. |
Aplikovat znalosti v didaktice Hv. |
Odborné dovednosti |
---|
Analyzovat a komparovat různé skladatelské styly ve vývoji české hudby 20. a 21. stol. |
Aplikovat své dovednosti v didaktice Hv. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
aktuální učebnice HV pro 2. st. ZŠ.
-
Webový portál Český slovník osob a institucí.
-
Webový portál Hudebního informačního střediska.
-
Bezděk, Jiří. Soudobá hudba před tabulí : základní pojmy, fakta, komentáře a ukázky k zařazování moderních a postmoderních skladeb do výuky na školách všech stupňů. V Plzni : Západočeská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7043-669-1.
-
MACEK, Jiří. Česká hudební avantgarda: Průvodce světem orchestru jedné pozoruhodné epochy. Praha, 2012. ISBN 978-80-260-1491-1.
-
NEČAS, C. Josef Berg a teoretické učeni Leoše Janáčka. Josef Berg: skladatel mezi hudbou, literaturou a divadlem. Brno: Masarykova univerzita, 1992.
-
SCHNIERER, M. Český a východoevropský neofolklorismus v artificiální hudbě 20. stol. Deset studií od Janáčka k serialismu.. Veverská Bitýška: Editio Moravia, 2007. ISBN 978-80-86565- 06.
-
ŠAFRÁNEK, M. (ed.). Bohuslav Martinů: domov, hudba a svět: Deníky, zápisníky, úvahy a články.. Praha: Státní hudební vyd.
|