Vyučující
|
-
Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Hudba pravěku. Hudba starověkých kultur a antiky. Hudba středověku (5.-14. stol.) Hudba renesance (15.-16. stol.)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vyjmenovat hlavní epochy kulturních a obecných dějin Vysvětlit hlavní principy epoch kulturních dějin Popsat hlavní stylové znaky epoch kulturních dějin |
Odborné dovednosti |
---|
Chronologicky seřadit základní vývojové společenské etapy Přiřadit vybranou českou či světovou skladatelskou osobnost k epoše hudebních dějin na úrovni středoškolského učiva |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Aktivně vnímat a interpretovat hudební dílo v souvislostech historických, estetických, informativních, formativních a sociálních při reflexi kontinuity hudebního vývoje. |
Definovat hudební kulturu a hudební historiografii. |
Vysvětlit pojem hudební epocha. |
Charakterizovat a časově zařadit jednotlivé epochy vývoje české a světové hudby od počátků do konce 16. století. |
Odborné dovednosti |
---|
Obhájit přiřazení vybraného díla k odpovídající vývojové epoše. |
Jednotlivé hudební dílo zařadit historicky, určit jeho hudební formu. |
Na konkrétním příkladu rozpoznat a charakterizovat distinktivní rysy hudby jednotlivých vývojových epoch od počátků do konce 16. století. |
Samostatně analyzovat a interpretovat vybrané literární dílo. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
ABRAHAM, G. Stručné dejiny hudby.. Bratislava: Hudobné centrum, 2003. ISBN 80-88884-46-2.
-
EGGEBRECHT, H. H. Musik im Abendland: Prozesse und Stationen vom Mittelalter bis zur Gegenwart.. München : Piper Verlag, 1991. ISBN 978-3-492-22301-0.
-
Kolektiv autorů. Hudba. Bratislava: Lindeni. 2023.
-
LÉBL, V. (ed.). Hudba v českých dějinách.. Praha: Editio Supraphon, 1983.
-
MICHELS, U. Encyklopedický atlas hudby. Praha : Lidové noviny. 2000.
-
SMOLKA, J. Dějiny hudby. Brno : Togga. 2001.
-
ŠAFAŘÍK, J. Dějiny hudby. I. díl, Od počátků hudby do konce 18. století. Praha : Votobia. 2002.
-
WÖRNER, K. H. Geschichte der Musik : ein Studien- und Nachschlagebuch. 8. Aufl. Göttingen : Vandenhoeck & Ruprecht. 1993.
|