Předmět: Dějiny hudby 1

« Zpět
Název předmětu Dějiny hudby 1
Kód předmětu KHK/DHB1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Hudba pravěku. Hudba starověkých kultur a antiky. Hudba středověku (5.-14. stol.) Hudba renesance (15.-16. stol.)

Studijní aktivity a metody výuky
Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Vyjmenovat hlavní epochy kulturních a obecných dějin Vysvětlit hlavní principy epoch kulturních dějin Popsat hlavní stylové znaky epoch kulturních dějin
Odborné dovednosti
Chronologicky seřadit základní vývojové společenské etapy Přiřadit vybranou českou či světovou skladatelskou osobnost k epoše hudebních dějin na úrovni středoškolského učiva
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Aktivně vnímat a interpretovat hudební dílo v souvislostech historických, estetických, informativních, formativních a sociálních při reflexi kontinuity hudebního vývoje.
Definovat hudební kulturu a hudební historiografii.
Vysvětlit pojem hudební epocha.
Charakterizovat a časově zařadit jednotlivé epochy vývoje české a světové hudby od počátků do konce 16. století.
Odborné dovednosti
Obhájit přiřazení vybraného díla k odpovídající vývojové epoše.
Jednotlivé hudební dílo zařadit historicky, určit jeho hudební formu.
Na konkrétním příkladu rozpoznat a charakterizovat distinktivní rysy hudby jednotlivých vývojových epoch od počátků do konce 16. století.
Samostatně analyzovat a interpretovat vybrané literární dílo.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Test,
Odborné dovednosti
Test,
Portfolio,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Test,
Portfolio,
Doporučená literatura
  • ABRAHAM, G. Stručné dejiny hudby.. Bratislava: Hudobné centrum, 2003. ISBN 80-88884-46-2.
  • EGGEBRECHT, H. H. Musik im Abendland: Prozesse und Stationen vom Mittelalter bis zur Gegenwart.. München : Piper Verlag, 1991. ISBN 978-3-492-22301-0.
  • Kolektiv autorů. Hudba. Bratislava: Lindeni. 2023.
  • LÉBL, V. (ed.). Hudba v českých dějinách.. Praha: Editio Supraphon, 1983.
  • MICHELS, U. Encyklopedický atlas hudby. Praha : Lidové noviny. 2000.
  • SMOLKA, J. Dějiny hudby. Brno : Togga. 2001.
  • ŠAFAŘÍK, J. Dějiny hudby. I. díl, Od počátků hudby do konce 18. století. Praha : Votobia. 2002.
  • WÖRNER, K. H. Geschichte der Musik : ein Studien- und Nachschlagebuch. 8. Aufl. Göttingen : Vandenhoeck & Ruprecht. 1993.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr