|
Vyučující
|
-
Malotín Ctibor, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Hudba pravěku. Hudba starověkých kultur a antiky. Hudba středověku (5.-14. stol.) Hudba renesance (15.-16. stol.)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vyjmenovat hlavní epochy kulturních a obecných dějin Vysvětlit hlavní principy epoch kulturních dějin Popsat hlavní stylové znaky epoch kulturních dějin |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Chronologicky seřadit základní vývojové společenské etapy Přiřadit vybranou českou či světovou skladatelskou osobnost k epoše hudebních dějin na úrovni středoškolského učiva |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Aktivně vnímat a interpretovat hudební dílo v souvislostech historických, estetických, informativních, formativních a sociálních při reflexi kontinuity hudebního vývoje. |
| Definovat hudební kulturu a hudební historiografii. |
| Vysvětlit pojem hudební epocha. |
| Charakterizovat a časově zařadit jednotlivé epochy vývoje české a světové hudby od počátků do konce 16. století. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Obhájit přiřazení vybraného díla k odpovídající vývojové epoše. |
| Jednotlivé hudební dílo zařadit historicky, určit jeho hudební formu. |
| Na konkrétním příkladu rozpoznat a charakterizovat distinktivní rysy hudby jednotlivých vývojových epoch od počátků do konce 16. století. |
| Samostatně analyzovat a interpretovat vybrané literární dílo. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s diskusí, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Portfolio, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Test, |
| Portfolio, |
|
Doporučená literatura
|
-
ABRAHAM, G. Stručné dejiny hudby.. Bratislava: Hudobné centrum, 2003. ISBN 80-88884-46-2.
-
EGGEBRECHT, H. H. Musik im Abendland: Prozesse und Stationen vom Mittelalter bis zur Gegenwart.. München : Piper Verlag, 1991. ISBN 978-3-492-22301-0.
-
Kolektiv autorů. Hudba. Kompletný obrazový sprievodca históriou hudby. Bratislava, 2023. ISBN 978-80-566-3610-7.
-
Kolektiv autorů. Hudba. Kompletný obrazový sprievodca históriou hudby. Bratislava, 2023. ISBN 978-80-566-3610-7.
-
Kolektiv autorů. Hudba. Bratislava: Lindeni. 2023.
-
LÉBL, V. (ed.). Hudba v českých dějinách.. Praha: Editio Supraphon, 1983.
-
MICHELS, U. Encyklopedický atlas hudby. Praha : Lidové noviny. 2000.
-
SMOLKA, J. Dějiny hudby. Brno : Togga. 2001.
-
WÖRNER, K. H. Geschichte der Musik : ein Studien- und Nachschlagebuch. 8. Aufl. Göttingen : Vandenhoeck & Ruprecht. 1993.
|