Vyučující
|
-
Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
-
Souček Jaromír, Prof. PhDr. MgA. CSc.
-
Nejezchleba Martin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek a seminářů: 1. Didaktika HV: vymezení pojmů, klasifikace hudebních schopností, osobnost učitele hudební výchovy, zákonitosti hudebně výchovného procesu v intencionální HV, psychologie vyučování 2. Motivace žáka v hudební výchově s přihlédnutím k potřebám žáka, její aktualizace ve výuce. 3. Didaktické zásady v HV. Styly učení žáků v hudební výchově - druhy, teoretická východiska (kooperativní výuka) 4. Formy a způsoby hodnocení žáka a učitele v hudební výchově. Analýza jednotlivých forem hodnocení. 5. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia (nižší a vyšší stupně víceletých gymnázií a gymnázia čtyřletá), koncepce - pozitiva, úskalí, cíle HV integrace oborová. Očekávané výstupy v předmětu - Hv jako všeobecně vzdělávací předmět 6. Učivo předmětu v kontextu s RVPZV a RVPG (nižší a vyšší stupně víceletých gymnázií a gymnázia čtyřletá), - vokální, instrumentální, hudebně pohybové a poslechové činnosti. Studium dokumentů v obecné rovině, příklady z praxe. 7. HV v ŠVP SŠ škol a jejich tvorba (srovnání ŠVP konkrétních vybraných středních škol - samostatná práce studentů) 8. Problematika tvorby tematických plánů, výběru učiva, vyučovacích metod v HV, hudební výchova v kontextu s naplňováním klíčových kompetencí RVPZV a RVPG (k učení, k řešení problémů) 9. Pěvecké činnosti A - postavení v rámci výuky HV, benefity a problémy při jejich realizaci v současné školské praxi Problematika zpěvu žáků v kontextu s jejich věkem (s oporou o znalosti z dalších specializačních předmětů), mutace, pěvecká cvičení, modelové příklady v kontextu s dějinami hudby i hudbou etnickou, metodická řada 10. Pěvecké činnosti v HV B - kritéria výběru písní v kontextu s rozvojem hlasu i sluchu žáků (imitace a intonace metody), s dějinami hudby či hudební naukou, se vkusem učitele i preferencí žáků, příklady výběru 11. Pěvecké činnosti v HV C - naplňování výstupů RVP ZV a RVP G prostřednictvím p. č. (aktuální učebnice: konkrétní výběr a praktická realizace příkladů - samostatná práce studentů) 12. Příprava na náslechovou praxi: metoda pozorování, její záměr a vyhodnocení, náslechová praxe 13. Prezentace příprav vyučovací jednotky a reflexe náslechové praxe hospitační záznam
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Prezentace práce studentů, Seminární výuka
- Projekt individuální [40]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Objasnit základní pojmy z hudební nauky, harmonie a hudebních forem v kontextu s probíranými tématy. Prokazovat průběžně znalosti dějin hudby artificiální i nonartificiální hudby v tvorbě konkrétních modelových příkladů činností. |
Odborné dovednosti |
---|
Zahrát požadované pensum písní i skladeb (potřebná úroveň technických dovedností) pro úroveň učitelství SŠ |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Objasnit v návaznosti na hudební psychologii pojmy: hudebnost žáka a její složky, osobnost učitele HV, metody a formy hodnocení v HV. |
Popsat strukturu RVP G v oblasti Umění a kultura (problematika oborové a mezioborové integrace, standardy pro RVP Z, očekávané výstupy, učivo). |
Uvést příklady oborové a mezioborové integrace. |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentovat a obhájit samostatnou práci, tj. porovnat a zhodnotit tematické plány vybraných škol v kontextu s RVP ZV (nižší ročníky gymnázia). |
Zhodnotit v kontextu s teorii HV náslechovou praxi na školách (kritický rozbor praxe - hospitační záznam. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Řešení problémů, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s demonstrací, |
Prezentace práce studentů, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Kooperativní výuka, |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
V případě nařízení distanční výuky probíhá kontrola a připomínkování (metody formativního hodnocení) souborů zaslaných a uložených studenty do Semestrálních prací a na určené úložiště (videozáznamy). |
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
školské dokumenty RVP, aktuální učebnice HV pro 2. st. ZŠ a G.
-
HOLUBEC, Jiří, Alexandros CHARALAMBIDIS, Zdeňka KŠÍROVÁ, Marie LIŠKOVÁ, Markéta PASTOROVÁ a Jan PRCHAL. Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání: Hudební výchova.. Praha: NÚV, 2016. ISBN 978-80-7481-166-1.
-
CHARALAMBIDIS, Alexandros; CÍSAŘ, Zbyněk; MATOŠKA Dalibor; PILKA, Jiří. Hudební výchova pro 6. - 9. ročník základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 3., upravené vydání.. Praha: SPN. 2019.
-
CHARALAMBIDIS, Alexandros, Zbyněk CÍSAŘ a Lukáš HURNÍK. Hudební výchova 1 pro gymnázia.. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2003. ISBN 80-7235-211-3.
-
JIŘIČKOVÁ, Jiřina a kol. Kapitoly z kreativní hudební výchovy. Praha: Pedagogická fakulta Univerzita Karlova. 2023.
-
JURKOVIČ, Pavel. Od výkřiku k písničce. Praha : Portál. 2012.
-
SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy : Učebnice pro posl. pedagog. fakult. 2., část. upravené vyd. Praha: SPN. 1984.
-
SYNEK, Jaromír. Didaktika hudební výchovy I.. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0972-0.
-
TICHÁ, Alena. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací., 2004. ISBN 80-706-8186-1.
-
WAJLER, Zig. World beat fun: multicultural and contemporary rhythms for K-8 classrooms.. [Van Nuys]: Alfred Music Publishing Co., Inc.,, 2002. ISBN 0-7579-0852-7.
|