Předmět: Didaktika hudební výchovy 1 SŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika hudební výchovy 1 SŠ
Kód předmětu KHK/DHVS1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
  • Souček Jaromír, Prof. PhDr. MgA. CSc.
  • Nejezchleba Martin, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek a seminářů: 1. Didaktika HV: vymezení pojmů, klasifikace hudebních schopností, osobnost učitele hudební výchovy, zákonitosti hudebně výchovného procesu v intencionální HV, psychologie vyučování 2. Motivace žáka v hudební výchově s přihlédnutím k potřebám žáka, její aktualizace ve výuce. 3. Didaktické zásady v HV. Styly učení žáků v hudební výchově - druhy, teoretická východiska (kooperativní výuka) 4. Formy a způsoby hodnocení žáka a učitele v hudební výchově. Analýza jednotlivých forem hodnocení. 5. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia (nižší a vyšší stupně víceletých gymnázií a gymnázia čtyřletá), koncepce - pozitiva, úskalí, cíle HV integrace oborová. Očekávané výstupy v předmětu - Hv jako všeobecně vzdělávací předmět 6. Učivo předmětu v kontextu s RVPZV a RVPG (nižší a vyšší stupně víceletých gymnázií a gymnázia čtyřletá), - vokální, instrumentální, hudebně pohybové a poslechové činnosti. Studium dokumentů v obecné rovině, příklady z praxe. 7. HV v ŠVP SŠ škol a jejich tvorba (srovnání ŠVP konkrétních vybraných středních škol - samostatná práce studentů) 8. Problematika tvorby tematických plánů, výběru učiva, vyučovacích metod v HV, hudební výchova v kontextu s naplňováním klíčových kompetencí RVPZV a RVPG (k učení, k řešení problémů) 9. Pěvecké činnosti A - postavení v rámci výuky HV, benefity a problémy při jejich realizaci v současné školské praxi Problematika zpěvu žáků v kontextu s jejich věkem (s oporou o znalosti z dalších specializačních předmětů), mutace, pěvecká cvičení, modelové příklady v kontextu s dějinami hudby i hudbou etnickou, metodická řada 10. Pěvecké činnosti v HV B - kritéria výběru písní v kontextu s rozvojem hlasu i sluchu žáků (imitace a intonace metody), s dějinami hudby či hudební naukou, se vkusem učitele i preferencí žáků, příklady výběru 11. Pěvecké činnosti v HV C - naplňování výstupů RVP ZV a RVP G prostřednictvím p. č. (aktuální učebnice: konkrétní výběr a praktická realizace příkladů - samostatná práce studentů) 12. Příprava na náslechovou praxi: metoda pozorování, její záměr a vyhodnocení, náslechová praxe 13. Prezentace příprav vyučovací jednotky a reflexe náslechové praxe hospitační záznam

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Prezentace práce studentů, Seminární výuka
  • Projekt individuální [40] - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Objasnit základní pojmy z hudební nauky, harmonie a hudebních forem v kontextu s probíranými tématy. Prokazovat průběžně znalosti dějin hudby artificiální i nonartificiální hudby v tvorbě konkrétních modelových příkladů činností.
Odborné dovednosti
Zahrát požadované pensum písní i skladeb (potřebná úroveň technických dovedností) pro úroveň učitelství SŠ
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Objasnit v návaznosti na hudební psychologii pojmy: hudebnost žáka a její složky, osobnost učitele HV, metody a formy hodnocení v HV.
Popsat strukturu RVP G v oblasti Umění a kultura (problematika oborové a mezioborové integrace, standardy pro RVP Z, očekávané výstupy, učivo).
Uvést příklady oborové a mezioborové integrace.
Odborné dovednosti
Prezentovat a obhájit samostatnou práci, tj. porovnat a zhodnotit tematické plány vybraných škol v kontextu s RVP ZV (nižší ročníky gymnázia).
Zhodnotit v kontextu s teorii HV náslechovou praxi na školách (kritický rozbor praxe - hospitační záznam.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostatná práce studentů,
Přednáška s aktivizací studentů,
Odborné dovednosti
Řešení problémů,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s demonstrací,
Prezentace práce studentů,
Kooperativní výuka,
Obecné způsobilosti
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Kooperativní výuka,
Skupinová výuka,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Seminární práce,
V případě nařízení distanční výuky probíhá kontrola a připomínkování (metody formativního hodnocení) souborů zaslaných a uložených studenty do Semestrálních prací a na určené úložiště (videozáznamy).
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • školské dokumenty RVP, aktuální učebnice HV pro 2. st. ZŠ a G.
  • HOLUBEC, Jiří, Alexandros CHARALAMBIDIS, Zdeňka KŠÍROVÁ, Marie LIŠKOVÁ, Markéta PASTOROVÁ a Jan PRCHAL. Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání: Hudební výchova.. Praha: NÚV, 2016. ISBN 978-80-7481-166-1.
  • CHARALAMBIDIS, Alexandros; CÍSAŘ, Zbyněk; MATOŠKA Dalibor; PILKA, Jiří. Hudební výchova pro 6. - 9. ročník základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 3., upravené vydání.. Praha: SPN. 2019.
  • CHARALAMBIDIS, Alexandros, Zbyněk CÍSAŘ a Lukáš HURNÍK. Hudební výchova 1 pro gymnázia.. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2003. ISBN 80-7235-211-3.
  • JIŘIČKOVÁ, Jiřina a kol. Kapitoly z kreativní hudební výchovy. Praha: Pedagogická fakulta Univerzita Karlova. 2023.
  • JURKOVIČ, Pavel. Od výkřiku k písničce. Praha : Portál. 2012.
  • SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy : Učebnice pro posl. pedagog. fakult. 2., část. upravené vyd. Praha: SPN. 1984.
  • SYNEK, Jaromír. Didaktika hudební výchovy I.. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0972-0.
  • TICHÁ, Alena. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací., 2004. ISBN 80-706-8186-1.
  • WAJLER, Zig. World beat fun: multicultural and contemporary rhythms for K-8 classrooms.. [Van Nuys]: Alfred Music Publishing Co., Inc.,, 2002. ISBN 0-7579-0852-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr