Předmět: Didaktika hudební výchovy 2 SŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika hudební výchovy 2 SŠ
Kód předmětu KHK/DHVS2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
  • Nejezchleba Martin, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Instrumentální činnosti v hudební výchově se zaměřením na rytmický výcvik a orffovský instrumentář. Začlenění základních poznatků z hudební nauky, akustiky a organologie do výuky na SŠ a ZŠ, Rozbor výstupové praxe. Vytvoření vlastních úprav skladeb pro žákovské obsazení s využitím rozšířeného orffovského instrumentáře. Samostatné výstupy - realizace autorských úprav skladeb. Nové technologie v hudbě, zejména v souvislosti s použitím elektronických hudebních nástrojů a notačních programů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Prezentace práce studentů
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 22 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Objasnit klíčové pojmy z hudební didaktiky 1 a hudební didaktiky 2 pro SŠ a ZŠ. Orientovat se v základech hudební teorie. Naplnit jednotlivé výstupy RVP návrhy na konkrétní činnosti v souvislosti s obsahem předmětu.
Odborné dovednosti
Zahrát a zazpívat určené pensum povinných písní, úryvků skladeb. Dokázat vytvořit modelovou lekci jako přípravu pro praxi. Orientovat se v současném hudební dění. Ovládat hru na základní nástroje OI
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Objasnit základní pojmy z hudební teorie a organologie. Didakticky uchopit stanovená témata z oblasti instrumentální hudby a aplikovat je ve vyučovacím procesu.
Odborné dovednosti
S použitím rozšířeného Orffova instrumentáře interpretovat skladby z oblasti artificiální i nonartificiální hudby a vytvořit k nim prokomponované instrumentální doprovody. Aranžovat jednoduché skladby pro potřeby školní praxe a v rámci veřejného výstupu je realizovat s ostatními kolegy v semináři.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s aktivizací studentů,
Diskuse,
Kooperativní výuka,
Skupinová výuka,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Kooperativní výuka,
Řešení problémů,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Studijní praxe,
Kooperativní výuka,
Samostatná práce studentů,
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Seminární práce,
Portfolio,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Portfolio,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • EACEA, Eurypedia ? The European Encyclopedia on National Education Systems [online]. 2012.
  • EACEA, Executive Agency Education, Audiovisual & Culture [online]. 2009.
  • EUCEBNICE. Hudební výchova, Osnovy pro všechny ročníky gymnázia. 2000.
  • MENET, Music Education in Schools. [online]. Music Eduation Network. 2011.
  • MŠMT. Aktualizované RVP pro gymnázia. [online]. 2020. 2020.
  • BLAŽKOVÁ, O. a Y. LIŠKOVÁ. Metodika výuky hudební výchovy na 2. stupni ZŠ a SŠ z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínající učitele [online].. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-893-6.
  • COUFALOVÁ, G., I. MEDEK a J. SYNEK. Hudební nástroje jinak: netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů : [slyšet jinak].. Brno, 2013. ISBN 978-80-7460-037-1.
  • HOLUBEC, Jiří.; PRCHAL, Jan; REITTEREROVÁ, Vlasta. Nebojme se klasiky desítka hitů ve snadných úpravách pro neomezený počet hráčů na libovolné nástroje. Editio Bärenreiter. 2007.
  • CHARALAMBIDIS, Alexandros. Hudební výchova pro gymnázia 2. 1.. Praha: SPN, 2010. ISBN 978-80-7235-219-7.
  • CHARALAMBIDIS, Alexandros, Zbyněk CÍSAŘ a Lukáš HURNÍK. Hudební výchova 1 pro gymnázia.. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství,, 2003. ISBN 80-7235-211-3.
  • JENČKOVÁ, Eva. Setkání s hudební formou. 33 s. Hradec Králové: Tandem. 2009.
  • KUČEROVÁ, Judita a kol. Lidová píseň v hudební výchově na základních a středních školách v České republice. _MUNI. 2019.
  • MOTL, Milan. EVA JENČKOVÁ a její podíl na profilaci české hudební pedagogiky. Hradec Králové: Tandem. 2019.
  • VORDERMAN, Carol. Help Your Kids with Music.. London:Dorling Kindersley, 2015. ISBN 978-0-2411-8612-1.
  • WEISS. T. Beaty, bigbeaty, breakbeaty : [průvodce moderní hudbou 90. let].. Praha: Maťa, 1998.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr