Vyučující
|
-
Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
-
Nejezchleba Martin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Instrumentální činnosti v hudební výchově se zaměřením na rytmický výcvik a orffovský instrumentář. Začlenění základních poznatků z hudební nauky, akustiky a organologie do výuky na SŠ a ZŠ, Rozbor výstupové praxe. Vytvoření vlastních úprav skladeb pro žákovské obsazení s využitím rozšířeného orffovského instrumentáře. Samostatné výstupy - realizace autorských úprav skladeb. Nové technologie v hudbě, zejména v souvislosti s použitím elektronických hudebních nástrojů a notačních programů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Prezentace práce studentů
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 22 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Objasnit klíčové pojmy z hudební didaktiky 1 a hudební didaktiky 2 pro SŠ a ZŠ. Orientovat se v základech hudební teorie. Naplnit jednotlivé výstupy RVP návrhy na konkrétní činnosti v souvislosti s obsahem předmětu. |
Odborné dovednosti |
---|
Zahrát a zazpívat určené pensum povinných písní, úryvků skladeb. Dokázat vytvořit modelovou lekci jako přípravu pro praxi. Orientovat se v současném hudební dění. Ovládat hru na základní nástroje OI |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Objasnit základní pojmy z hudební teorie a organologie. Didakticky uchopit stanovená témata z oblasti instrumentální hudby a aplikovat je ve vyučovacím procesu. |
Odborné dovednosti |
---|
S použitím rozšířeného Orffova instrumentáře interpretovat skladby z oblasti artificiální i nonartificiální hudby a vytvořit k nim prokomponované instrumentální doprovody. Aranžovat jednoduché skladby pro potřeby školní praxe a v rámci veřejného výstupu je realizovat s ostatními kolegy v semináři. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Kooperativní výuka, |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Kooperativní výuka, |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Studijní praxe, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
EACEA, Eurypedia ? The European Encyclopedia on National Education Systems [online]. 2012.
-
EACEA, Executive Agency Education, Audiovisual & Culture [online]. 2009.
-
EUCEBNICE. Hudební výchova, Osnovy pro všechny ročníky gymnázia. 2000.
-
MENET, Music Education in Schools. [online]. Music Eduation Network. 2011.
-
MŠMT. Aktualizované RVP pro gymnázia. [online]. 2020. 2020.
-
BLAŽKOVÁ, O. a Y. LIŠKOVÁ. Metodika výuky hudební výchovy na 2. stupni ZŠ a SŠ z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínající učitele [online].. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-893-6.
-
COUFALOVÁ, G., I. MEDEK a J. SYNEK. Hudební nástroje jinak: netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů : [slyšet jinak].. Brno, 2013. ISBN 978-80-7460-037-1.
-
HOLUBEC, Jiří.; PRCHAL, Jan; REITTEREROVÁ, Vlasta. Nebojme se klasiky desítka hitů ve snadných úpravách pro neomezený počet hráčů na libovolné nástroje. Editio Bärenreiter. 2007.
-
CHARALAMBIDIS, Alexandros. Hudební výchova pro gymnázia 2. 1.. Praha: SPN, 2010. ISBN 978-80-7235-219-7.
-
CHARALAMBIDIS, Alexandros, Zbyněk CÍSAŘ a Lukáš HURNÍK. Hudební výchova 1 pro gymnázia.. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství,, 2003. ISBN 80-7235-211-3.
-
JENČKOVÁ, Eva. Setkání s hudební formou. 33 s. Hradec Králové: Tandem. 2009.
-
KUČEROVÁ, Judita a kol. Lidová píseň v hudební výchově na základních a středních školách v České republice. _MUNI. 2019.
-
MOTL, Milan. EVA JENČKOVÁ a její podíl na profilaci české hudební pedagogiky. Hradec Králové: Tandem. 2019.
-
VORDERMAN, Carol. Help Your Kids with Music.. London:Dorling Kindersley, 2015. ISBN 978-0-2411-8612-1.
-
WEISS. T. Beaty, bigbeaty, breakbeaty : [průvodce moderní hudbou 90. let].. Praha: Maťa, 1998.
|