Předmět: Didaktika hudební výchovy 3 SŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika hudební výchovy 3 SŠ
Kód předmětu KHK/DHVS3
Organizační forma výuky Nevyplněno + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nejezchleba Martin, Mgr. Ph.D.
  • Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Funkce hudby, hudební skladatel a interpret, interpretace v hudbě, hudební styly a žánry, umělecký provoz, hudba jako způsob identifikace. Percepční činnosti v kontextu s učivem RVP ZV a RVP G (nižší a vyšší gymnázium), hudba jako organizovaný zvuk, přímá a nepřímá komunikace hudby. Kapitoly z dějin hudby v hodinách HV na SŠ, možnosti zařazení témat, propojení s dalšími aktivitami v HV, možnosti mezipředmětových vazeb a integrace. Problematika poslechových činností v HV, hudební percepce (od intuitivního poslechu k apercepci). Koncepce poslechových činností předpoklady úspěšné prezentace hudebních ukázek ve výuce HV (metody, modelové příklady a jejich rozbor). Kritéria výběru hudebního materiálu pro poslech, poslech v kontextu dalších hudebních činností, mezipředmětové vazby a integrace. Prezentace modelových lekcí studentů z oblasti poslechu, rozbor praxe diskuze, reflexe

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Demonstrace dovedností, Cvičení
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Vysvětlit výstupy z RVP v kontextu s vlastními modelovými příklady. Zdůvodnit souvislost obsahové náplně předmětu a praxe. Objasnit klíčové pojmy z DHV1 a 2 (didaktika HV, rozvoj rytmického cítění žáků, vokální činnosti na SŠ a ZŠ).
Odborné dovednosti
Aplikovat vybrané postupy při percepci hudby (poslechové aktivity). Sestavit a obhájit modelovou lekci jako přípravu pro praxi. Zahrát a zazpívat určené pensum povinných písní.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Objasnit pojmy: recepce hudby, hudebnost žáka, integrace oborová a mezioborová, přesahová témata. Popsat a připravit metodické řady v oblasti poslechu hudby (s využitím dalších aktivit HV). Sestavit a obhájit vyučovací jednotku pro potřeby praxe zaměřenou na poslech hudby pro vyučování na SŠ a ZŠ.
Odborné dovednosti
Sestavit a obhájit modelovou lekci jako přípravu pro praxi. Prezentovat a evaluovat výsledky praxe na semináři.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s diskusí,
Řešení problémů,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Skupinová konzultace,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • EACEA, Executive Agency Education, Audiovisual & Culture [online]. 2009-2010. EURYDICE. .
  • Music Education in Schools. [online]. Music Eduation Network. Dostupné z WWW:. 2011.
  • BERNSTEIN, Leonard. O hudbě - Koncerty pro mladé publikum. Praha: NLN. 1996.
  • BLAŽKOVÁ, Olga a Yvona LIŠKOVÁ. Metodika výuky hudební výchovy na 2. stupni ZŠ a SŠ z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínající učitele . _Ostravská univerzita. 2010.
  • DRÁBEK, Václav. Popularizace hudby. _H+H (H&H). 1992.
  • HAMANN, Donald L. a COOPER, Shelly C. Becoming a music teacher: from student to practitioner.. New York: Oxford University Press, 2016. ISBN 978-0-19-024508-5.
  • HERDEN, Jaroslav. My pozor dáme a nejen posloucháme: Posloucháme hudbu se žáky 2. stupně ZŠ a nižších ročníků osmiletých gymnázií. Praha, Scientia. 1997.
  • CHARALAMBIDIS, Alexandros. Hudební výchova pro gymnázia 2. 1.. Praha: SPN, 2010. ISBN 978-80-7235-219-7.
  • CHARALAMBIDIS, Alexandros, Zbyněk CÍSAŘ a Lukáš HURNÍK. Hudební výchova 1 pro gymnázia. Praha: SPN, 2003. ISBN 80-7235-211-3.
  • KERTZ-WELZEL, Alexandra. Globalizing music education: a framework.. Bloomington [Indiana]: Indiana University Press, 2018. ISBN 978-0-253-03258-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr