Vyučující
|
-
Nejezchleba Martin, Mgr. Ph.D.
-
Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Funkce hudby, hudební skladatel a interpret, interpretace v hudbě, hudební styly a žánry, umělecký provoz, hudba jako způsob identifikace. Percepční činnosti v kontextu s učivem RVP ZV a RVP G (nižší a vyšší gymnázium), hudba jako organizovaný zvuk, přímá a nepřímá komunikace hudby. Kapitoly z dějin hudby v hodinách HV na SŠ, možnosti zařazení témat, propojení s dalšími aktivitami v HV, možnosti mezipředmětových vazeb a integrace. Problematika poslechových činností v HV, hudební percepce (od intuitivního poslechu k apercepci). Koncepce poslechových činností předpoklady úspěšné prezentace hudebních ukázek ve výuce HV (metody, modelové příklady a jejich rozbor). Kritéria výběru hudebního materiálu pro poslech, poslech v kontextu dalších hudebních činností, mezipředmětové vazby a integrace. Prezentace modelových lekcí studentů z oblasti poslechu, rozbor praxe diskuze, reflexe
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Demonstrace dovedností, Cvičení
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vysvětlit výstupy z RVP v kontextu s vlastními modelovými příklady. Zdůvodnit souvislost obsahové náplně předmětu a praxe. Objasnit klíčové pojmy z DHV1 a 2 (didaktika HV, rozvoj rytmického cítění žáků, vokální činnosti na SŠ a ZŠ). |
Odborné dovednosti |
---|
Aplikovat vybrané postupy při percepci hudby (poslechové aktivity). Sestavit a obhájit modelovou lekci jako přípravu pro praxi. Zahrát a zazpívat určené pensum povinných písní. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Objasnit pojmy: recepce hudby, hudebnost žáka, integrace oborová a mezioborová, přesahová témata. Popsat a připravit metodické řady v oblasti poslechu hudby (s využitím dalších aktivit HV). Sestavit a obhájit vyučovací jednotku pro potřeby praxe zaměřenou na poslech hudby pro vyučování na SŠ a ZŠ. |
Odborné dovednosti |
---|
Sestavit a obhájit modelovou lekci jako přípravu pro praxi. Prezentovat a evaluovat výsledky praxe na semináři. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Skupinová konzultace, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
EACEA, Executive Agency Education, Audiovisual & Culture [online]. 2009-2010. EURYDICE. .
-
Music Education in Schools. [online]. Music Eduation Network. Dostupné z WWW:. 2011.
-
BERNSTEIN, Leonard. O hudbě - Koncerty pro mladé publikum. Praha: NLN. 1996.
-
BLAŽKOVÁ, Olga a Yvona LIŠKOVÁ. Metodika výuky hudební výchovy na 2. stupni ZŠ a SŠ z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínající učitele . _Ostravská univerzita. 2010.
-
DRÁBEK, Václav. Popularizace hudby. _H+H (H&H). 1992.
-
HAMANN, Donald L. a COOPER, Shelly C. Becoming a music teacher: from student to practitioner.. New York: Oxford University Press, 2016. ISBN 978-0-19-024508-5.
-
HERDEN, Jaroslav. My pozor dáme a nejen posloucháme: Posloucháme hudbu se žáky 2. stupně ZŠ a nižších ročníků osmiletých gymnázií. Praha, Scientia. 1997.
-
CHARALAMBIDIS, Alexandros. Hudební výchova pro gymnázia 2. 1.. Praha: SPN, 2010. ISBN 978-80-7235-219-7.
-
CHARALAMBIDIS, Alexandros, Zbyněk CÍSAŘ a Lukáš HURNÍK. Hudební výchova 1 pro gymnázia. Praha: SPN, 2003. ISBN 80-7235-211-3.
-
KERTZ-WELZEL, Alexandra. Globalizing music education: a framework.. Bloomington [Indiana]: Indiana University Press, 2018. ISBN 978-0-253-03258-4.
|