Předmět: Didaktika hudební výchovy 4 SŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika hudební výchovy 4 SŠ
Kód předmětu KHK/DHVS4
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nejezchleba Martin, Mgr. Ph.D.
  • Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Problematika hudebně pohybových činností ve výuce HV na SŠ, Didaktické zásady pro uplatnění pohybových aktivit v HV na SŠ: sociální klima ve třídě, organizační podmínky, osobnost učitele a jeho kompetence k vedení pohybových aktivit, Inovace v oboru: Inkluze žáků se SVP na SŠ, individuální metody práce, problematika skupinového vyučování, Technologie ve výuce HV, notační programy, integrace prvků audiovize, nové učebnice (Slyšet jinak), Specifika oborové a mezioborové integrace: HV v průřezových tématech školy, HV v projektech (modelové příklady, rozbor, návrhy), Příprava a následná reflexe pedagogických výstupů studentů (z praxe)

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostudium studentů
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 78 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Využívat vědomosti z dějin hudby artificiální a nonartificiální i znalosti hudební nauky k tvorbě praktických modelových lekcí.
Odborné dovednosti
Využívat tvořivě nástrojové a pěvecké dovednosti k tvorbě a realizaci modelových lekcí HV pro SŠ.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Zdůvodnit výběr skladeb pro jejich uplatnění ve školní praxi. Provést didaktickou transformaci učiva z vybraného tematického celku a na jejím základě zpracovat metodickou řadu s využitím všech prvků HV. Připravit komplexní hudebně estetický projekt s prvky mezioborové integrace.
Odborné dovednosti
Uplatnit v lekci hudební výchovy pohybové dovednosti (dirigování, tance, rytmické etudy). Navrhnout hudební činnosti k uplatnění v rámci oborové i mezioborové integrace (Průřezová témata, Projektové dny škol, Tvůrčí dílny) v praxi škol. Kriticky zhodnotit vlastní praxi na fakultních školách i ve zkoušce z předmětu.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Řešení problémů,
Samostudium,
Cvičení (praktické činnosti),
Skupinová výuka,
Samostatná práce studentů,
Skupinová konzultace,
Odborné dovednosti
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Portfolio,
Doporučená literatura
  • školské dokumenty, aktuální učebnice HV a zpěvníky, instrumentální partitura pro školní soubory, notový materiál ke SZ.
  • BĚLOHLÁVKOVÁ, Petra, PTÁČEK, Martin. Projektové vyučování v hudební výchově. Praha: UK PedF. 2006.
  • DALCROZE, Émile, Jaques. Rytmus. Průlom. 1927.
  • DRÁBEK, Václav. Integrativní hudební pedagogika a polyestetická výchova. Univerzita Karlova. 1995.
  • DRÁBEK, Václav. Tvořivost a integrace v receptivní hudební výchově. Praha: Pedagogická fakulta UK. 1998.
  • HASELBACH, Barbara. Tanz und bildende Kunst: Modelle zur ästhetischen Erziehung. 1. vyd. Stutghart : Klett. 1991.
  • CHARALAMBIDIS, Alexandros. Hudební výchova pro gymnázia 2. 1.. Praha: SPN, 2010. ISBN 978-80-7235-219-7.
  • CHARALAMBIDIS, Alexandros, Zbyněk CÍSAŘ a Lukáš HURNÍK. Hudební výchova 1 pro gymnázia.. Praha: SPN, 2003. ISBN 80-7235-211-3.
  • JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem. 2005.
  • JIŘIČKOVÁ, Jiřina a kol. Kapitoly z kreativní hudební výchovy. Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova. 2023.
  • KOPECKÝ, Jiří, Jaromír SYNEK a Vít ZOUHAR. Hudební hry jinak: hry se zvuky a elementární komponování : [slyšet jinak].. Brno, 2014. ISBN 978-80-7460-066-1.
  • KOVALÍKOVÁ, Susan. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: Spirála. 1995.
  • SEDLÁK, František. Nové cesty hudební výchovy na základní škole. Vyd. 2. Státní pedagogické nakladatelství. 1983.
  • SCHWARTZ, Katrina. How Integrating Arts Into Other Subjects Makes Learning Come Alive. Kqued. Mind/Shift How we will learn [online]. 2015.
  • VISKUPOVÁ, Božena. Hudba a pohyb. Praha: Supraphon. 1987.
  • VISKUPOVÁ Božena; ŠIMONEKOVÁ, Heda. Hudebně pohybová výchova a zpěv. _SPN. 1989.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr