Vyučující
|
-
Nejezchleba Martin, Mgr. Ph.D.
-
Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Problematika hudebně pohybových činností ve výuce HV na SŠ, Didaktické zásady pro uplatnění pohybových aktivit v HV na SŠ: sociální klima ve třídě, organizační podmínky, osobnost učitele a jeho kompetence k vedení pohybových aktivit, Inovace v oboru: Inkluze žáků se SVP na SŠ, individuální metody práce, problematika skupinového vyučování, Technologie ve výuce HV, notační programy, integrace prvků audiovize, nové učebnice (Slyšet jinak), Specifika oborové a mezioborové integrace: HV v průřezových tématech školy, HV v projektech (modelové příklady, rozbor, návrhy), Příprava a následná reflexe pedagogických výstupů studentů (z praxe)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostudium studentů
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 78 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Využívat vědomosti z dějin hudby artificiální a nonartificiální i znalosti hudební nauky k tvorbě praktických modelových lekcí. |
Odborné dovednosti |
---|
Využívat tvořivě nástrojové a pěvecké dovednosti k tvorbě a realizaci modelových lekcí HV pro SŠ. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Zdůvodnit výběr skladeb pro jejich uplatnění ve školní praxi. Provést didaktickou transformaci učiva z vybraného tematického celku a na jejím základě zpracovat metodickou řadu s využitím všech prvků HV. Připravit komplexní hudebně estetický projekt s prvky mezioborové integrace. |
Odborné dovednosti |
---|
Uplatnit v lekci hudební výchovy pohybové dovednosti (dirigování, tance, rytmické etudy). Navrhnout hudební činnosti k uplatnění v rámci oborové i mezioborové integrace (Průřezová témata, Projektové dny škol, Tvůrčí dílny) v praxi škol. Kriticky zhodnotit vlastní praxi na fakultních školách i ve zkoušce z předmětu. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Skupinová konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
školské dokumenty, aktuální učebnice HV a zpěvníky, instrumentální partitura pro školní soubory, notový materiál ke SZ.
-
BĚLOHLÁVKOVÁ, Petra, PTÁČEK, Martin. Projektové vyučování v hudební výchově. Praha: UK PedF. 2006.
-
DALCROZE, Émile, Jaques. Rytmus. Průlom. 1927.
-
DRÁBEK, Václav. Integrativní hudební pedagogika a polyestetická výchova. Univerzita Karlova. 1995.
-
DRÁBEK, Václav. Tvořivost a integrace v receptivní hudební výchově. Praha: Pedagogická fakulta UK. 1998.
-
HASELBACH, Barbara. Tanz und bildende Kunst: Modelle zur ästhetischen Erziehung. 1. vyd. Stutghart : Klett. 1991.
-
CHARALAMBIDIS, Alexandros. Hudební výchova pro gymnázia 2. 1.. Praha: SPN, 2010. ISBN 978-80-7235-219-7.
-
CHARALAMBIDIS, Alexandros, Zbyněk CÍSAŘ a Lukáš HURNÍK. Hudební výchova 1 pro gymnázia.. Praha: SPN, 2003. ISBN 80-7235-211-3.
-
JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem. 2005.
-
JIŘIČKOVÁ, Jiřina a kol. Kapitoly z kreativní hudební výchovy. Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova. 2023.
-
KOPECKÝ, Jiří, Jaromír SYNEK a Vít ZOUHAR. Hudební hry jinak: hry se zvuky a elementární komponování : [slyšet jinak].. Brno, 2014. ISBN 978-80-7460-066-1.
-
KOVALÍKOVÁ, Susan. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: Spirála. 1995.
-
SEDLÁK, František. Nové cesty hudební výchovy na základní škole. Vyd. 2. Státní pedagogické nakladatelství. 1983.
-
SCHWARTZ, Katrina. How Integrating Arts Into Other Subjects Makes Learning Come Alive. Kqued. Mind/Shift How we will learn [online]. 2015.
-
VISKUPOVÁ, Božena. Hudba a pohyb. Praha: Supraphon. 1987.
-
VISKUPOVÁ Božena; ŠIMONEKOVÁ, Heda. Hudebně pohybová výchova a zpěv. _SPN. 1989.
|