Předmět: Didaktika hudební výchovy 1 ZŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika hudební výchovy 1 ZŠ
Kód předmětu KHK/DHVZ1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nejezchleba Martin, Mgr. Ph.D.
  • Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
  • Souček Jaromír, Prof. PhDr. MgA. CSc.
Obsah předmětu
Témata přednášek a seminářů: 1. Didaktika HV jako vědní obor: vymezení pojmů, klasifikace hudebních schopností, osobnost učitele hudební výchovy, zákonitosti hudebně výchovného procesu v intencionální HV, didaktické zásady v HV, psychologie vyučování. 2. Motivace žáka v hudební výchově s přihlédnutím k potřebám žáka, její aktualizace ve výuce. 3. Didaktické zásady v HV. Styly učení žáků v hudební výchově - druhy, teoretická východiska 4. Formy a způsoby hodnocení žáka a učitele v hudební výchově. Analýza jednotlivých forem hodnocení. 5. Rámcový vzdělávací program pro druhý stupeň ZŠ, koncepce - pozitiva, úskalí, cíle HV integrace oborová. Očekávané výstupy v předmětu - Hv jako všeobecně vzdělávací předmět 6. Učivo předmětu v kontextu s RVPZV, vokální, instrumentální, hudebně pohybové a poslechové činnosti (jejich specifika a cíle, tvorba metodických řad rozvoje jednotlivých činností. 7. HV v ŠVP ZŠ (2. stupeň) a jejich tvorba (srovnání ŠVP konkrétních vybraných základních škol - samostatná práce studentů) 8. Problematika tvorby tematických plánů, výběru učiva, vyučovacích metod v HV, hudební výchova v kontextu s naplňováním klíčových kompetencí RVPZV (k učení, k řešení problémů) 9. Vokální činnosti v HV na ZŠ I. Postavení v. činností v rámci výuky HV, benefity a problémy při jejich realizaci v současné školské praxi Problematika zpěvu žáků v kontextu s jejich věkem (s oporou o znalosti z dalších specializačních předmětů), mutace, pěvecká cvičení, modelové příklady v kontextu s dějinami hudby i hudbou etnickou, metodická řada 10. Vokální činnosti v HV na ZŠ II. Kritéria výběru písní v kontextu s rozvojem hlasu i sluchu žáků (imitace a intonace metody), s dějinami hudby či hudební naukou, se vkusem učitele i preferencí žáků, příklady výběru 11. Vokální činnosti v HV na ZŠ III. Naplňování výstupů RVP ZV prostřednictvím v. č. (aktuální učebnice, konkrétní výběr a praktická realizace příkladů - samostatná práce studentů 12. Příprava na náslechovou praxi na ZŠ: metoda pozorování, její záměr a vyhodnocení, náslechová praxe 13. Prezentace příprav vyučovací jednotky. Výstupy studentů a reflexe absolvované praxe.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Prezentace práce studentů, Seminární výuka
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Objasnit základní pojmy z hudební nauky, harmonie a hudebních forem v kontextu s probíranými tématy. Prokazovat průběžně znalosti dějin hudby artificiální i nonartificiální hudby v tvorbě konkrétních modelových příkladů činností.
Odborné dovednosti
Zahrát požadované pensum písní i skladeb (potřebná úroveň technických dovedností). Aplikovat nástrojové dovednosti do modelových příkladů instrumentálních činností.
Aplikovat nástrojové dovednosti do modelových příkladů instrumentálních činností.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Zdůvodnit souvislost obsahové náplně předmětu a praxe.
Sestavit metodické řady hudebních činností a zdůvodnit jejich naplnění konkrétním obsahem.
Navrhnout pro jednotlivé výstupy RVP konkrétní činností a jejich výběr zdůvodnit.
Odborné dovednosti
Prezentovat a obhájit vlastní přípravu modelové lekce.
Zahrát požadované pensum písní a doprovodů.
Uvést (předvést) konkrétní příklady naplnění metodické řady rozvoje rytmických dovedností žáků.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostatná práce studentů,
Přednáška s aktivizací studentů,
Odborné dovednosti
Řešení problémů,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s demonstrací,
Prezentace práce studentů,
Kooperativní výuka,
Obecné způsobilosti
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Kooperativní výuka,
Skupinová výuka,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • EDU. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. edu.cz. [online]. 2023.
  • Hudební výchova: časopis pro hudební a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. --. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1992-2023.
  • CONWAYOVÁ, C., M. Výuka hudby ve vysokoškolském vzdělávání. Oxford: Oxford University Press. 2020.
  • HOLUBEC, J., CHARALAMBIDIS A., KŠÍROVÁ, Z., LIŠKOVÁ, M. a J. PRCHAL. Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání: Hudební výchova. Praha: NÚV. 2016.
  • CHARALAMBIDIS, A., CÍSAŘ, Z., MATOŠKA D. a J. PILKA. Hudební výchova pro 6. - 9. ročník základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 3., upravené vydání. Praha: SPN. 2019.
  • JIŘIČKOVÁ, J. a kol. Kapitoly z kreativní hudební výchovy. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova. 2023.
  • PECHÁČEK, S. a H. VÁŇOVÁ. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy. Praha : Karolinum. 2006.
  • SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc: Univerzita Palackého. 2004.
  • WAJLER, Zigler. World beat fun: multicultural and contemporary rhythms for K-8 classrooms. [Van Nuys]:. Alfred Music Publishing Co., Inc. 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr