Vyučující
|
-
Nejezchleba Martin, Mgr. Ph.D.
-
Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
-
Souček Jaromír, Prof. PhDr. MgA. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek a seminářů: 1. Didaktika HV jako vědní obor: vymezení pojmů, klasifikace hudebních schopností, osobnost učitele hudební výchovy, zákonitosti hudebně výchovného procesu v intencionální HV, didaktické zásady v HV, psychologie vyučování. 2. Motivace žáka v hudební výchově s přihlédnutím k potřebám žáka, její aktualizace ve výuce. 3. Didaktické zásady v HV. Styly učení žáků v hudební výchově - druhy, teoretická východiska 4. Formy a způsoby hodnocení žáka a učitele v hudební výchově. Analýza jednotlivých forem hodnocení. 5. Rámcový vzdělávací program pro druhý stupeň ZŠ, koncepce - pozitiva, úskalí, cíle HV integrace oborová. Očekávané výstupy v předmětu - Hv jako všeobecně vzdělávací předmět 6. Učivo předmětu v kontextu s RVPZV, vokální, instrumentální, hudebně pohybové a poslechové činnosti (jejich specifika a cíle, tvorba metodických řad rozvoje jednotlivých činností. 7. HV v ŠVP ZŠ (2. stupeň) a jejich tvorba (srovnání ŠVP konkrétních vybraných základních škol - samostatná práce studentů) 8. Problematika tvorby tematických plánů, výběru učiva, vyučovacích metod v HV, hudební výchova v kontextu s naplňováním klíčových kompetencí RVPZV (k učení, k řešení problémů) 9. Vokální činnosti v HV na ZŠ I. Postavení v. činností v rámci výuky HV, benefity a problémy při jejich realizaci v současné školské praxi Problematika zpěvu žáků v kontextu s jejich věkem (s oporou o znalosti z dalších specializačních předmětů), mutace, pěvecká cvičení, modelové příklady v kontextu s dějinami hudby i hudbou etnickou, metodická řada 10. Vokální činnosti v HV na ZŠ II. Kritéria výběru písní v kontextu s rozvojem hlasu i sluchu žáků (imitace a intonace metody), s dějinami hudby či hudební naukou, se vkusem učitele i preferencí žáků, příklady výběru 11. Vokální činnosti v HV na ZŠ III. Naplňování výstupů RVP ZV prostřednictvím v. č. (aktuální učebnice, konkrétní výběr a praktická realizace příkladů - samostatná práce studentů 12. Příprava na náslechovou praxi na ZŠ: metoda pozorování, její záměr a vyhodnocení, náslechová praxe 13. Prezentace příprav vyučovací jednotky. Výstupy studentů a reflexe absolvované praxe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Prezentace práce studentů, Seminární výuka
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Objasnit základní pojmy z hudební nauky, harmonie a hudebních forem v kontextu s probíranými tématy. Prokazovat průběžně znalosti dějin hudby artificiální i nonartificiální hudby v tvorbě konkrétních modelových příkladů činností. |
Odborné dovednosti |
---|
Zahrát požadované pensum písní i skladeb (potřebná úroveň technických dovedností). Aplikovat nástrojové dovednosti do modelových příkladů instrumentálních činností. |
Aplikovat nástrojové dovednosti do modelových příkladů instrumentálních činností. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Zdůvodnit souvislost obsahové náplně předmětu a praxe. |
Sestavit metodické řady hudebních činností a zdůvodnit jejich naplnění konkrétním obsahem. |
Navrhnout pro jednotlivé výstupy RVP konkrétní činností a jejich výběr zdůvodnit. |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentovat a obhájit vlastní přípravu modelové lekce. |
Zahrát požadované pensum písní a doprovodů. |
Uvést (předvést) konkrétní příklady naplnění metodické řady rozvoje rytmických dovedností žáků. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Řešení problémů, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s demonstrací, |
Prezentace práce studentů, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Kooperativní výuka, |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Portfolio, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
EDU. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. edu.cz. [online]. 2023.
-
Hudební výchova: časopis pro hudební a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. --. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1992-2023.
-
CONWAYOVÁ, C., M. Výuka hudby ve vysokoškolském vzdělávání. Oxford: Oxford University Press. 2020.
-
HOLUBEC, J., CHARALAMBIDIS A., KŠÍROVÁ, Z., LIŠKOVÁ, M. a J. PRCHAL. Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání: Hudební výchova. Praha: NÚV. 2016.
-
CHARALAMBIDIS, A., CÍSAŘ, Z., MATOŠKA D. a J. PILKA. Hudební výchova pro 6. - 9. ročník základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 3., upravené vydání. Praha: SPN. 2019.
-
JIŘIČKOVÁ, J. a kol. Kapitoly z kreativní hudební výchovy. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova. 2023.
-
PECHÁČEK, S. a H. VÁŇOVÁ. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy. Praha : Karolinum. 2006.
-
SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc: Univerzita Palackého. 2004.
-
WAJLER, Zigler. World beat fun: multicultural and contemporary rhythms for K-8 classrooms. [Van Nuys]:. Alfred Music Publishing Co., Inc. 2002.
|