|
Vyučující
|
-
Malotín Ctibor, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah předmětu: 1. Instrumentální činnosti v hudební výchově se zaměřením na rytmický výcvik a orffovský instrumentář 2. Začlenění základních poznatků z hudební nauky, akustiky a organologie do výuky na ZŠ 3. Rozbor výstupové praxe. Vytvoření vlastních úprav skladeb pro žákovské obsazení s využitím rozšířeného orffovského instrumentáře 4. Samostatné výstupy - realizace autorských úprav skladeb 5. Nové technologie v hudbě, zejména v souvislosti s použitím elektronických hudebních nástrojů a notačních
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Prezentace práce studentů
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 52 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Objasnit klíčové pojmy z hudební didaktiky 1 a hudební didaktiky 2 pro ZŠ Orientovat se bezpečně v hudební teorii Naplnit jednotlivé výstupy RVP návrhy na konkrétní činnosti v souvislosti s obsahem předmětu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Zahrát a zazpívat určené pensum povinných písní, úryvků skladeb. Dokázat vytvořit modelovou lekci jako přípravu pro praxi. Orientovat se v současném hudební dění. Ovládat hru na základní nástroje OI |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Objasnit základní pojmy z hudební teorie a organologie. Didakticky uchopit stanovená témata z oblasti instrumentální hudby a aplikovat je ve vyučovacím procesu. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| S použitím rozšířeného Orffova instrumentáře interpretovat skladby z oblasti artificiální i nonartificiální hudby a vytvořit k nim prokomponované instrumentální doprovody. Aranžovat jednoduché skladby pro potřeby školní praxe a v rámci veřejného výstupu je realizovat s ostatními kolegy v semináři. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s analýzou videozáznamu, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Diskuse, |
| Samostudium, |
| Kooperativní výuka, |
| Skupinová výuka, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Studijní praxe, |
| Demonstrace dovedností, |
| Prezentace práce studentů, |
| Kooperativní výuka, |
| Diskuse, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Studijní praxe, |
| Kooperativní výuka, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Řešení problémů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Průběžné hodnocení, |
| Seminární práce, |
| Portfolio, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Skupinová prezentace, |
| Praktická zkouška, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Portfolio, |
| Seminární práce, |
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
? O'HARA, Kenton, ed. a BROWN, Barry, ed. Consuming music together: social and collaborative aspects of music consumption technologies. Computer supported cooperative work; Volume 35. Dordrecht: Springer, 2006. ISBN 978-90-481-7017-3.
-
BLAŽKOVÁ, O. a Y. LIŠKOVÁ. Metodika výuky hudební výchovy na 2. stupni ZŠ a SŠ z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínající učitele [online]. Ostrava: Ostravská univerzita. 2010.
-
COUFALOVÁ, G., I. MEDEK a J. SYNEK. Hudební nástroje jinak: netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů : [slyšet jinak].. Brno, 2013. ISBN 978-80-7460-037-1.
-
DE BRUIN, L. Instrumentální hudební výchova. Routledge Companion to Creativities in Music Education. 2022.
-
HERDEN, J. Elektronické klávesové nástroje v hudební výchově. Praha : Sdružení Mac. 2003.
-
HOLUBEC, J., PRCHAL, J. a V. REITTEREROVÁ. Nebojme se klasiky desítka hitů ve snadných úpravách pro neomezený počet hráčů na libovolné nástroje. Praha: Editio Bärenreiter. 2007.
-
HURNÍK I. a P. EBEN. Česká Orffova škola (1-4). Praha: Supraphon. 1982.
-
CHARALAMBIDIS, Alexandros, Zbyněk CÍSAŘ, Dalibor MATOŠKA a Jiří PILKA. Hudební výchova pro 6. - 9. ročník základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 3., upravené vydání.. Praha: SPN, 2018. ISBN 978807235613.
-
JENČKOVÁ, Eva. Setkání s hudební formou. Hradec Králové: Tandem. 2009.
-
KOPECKÝ, J., J. SYNEK a V. ZOUHAR. Hudební hry jinak: hry se zvuky a elementární komponování : [slyšet jinak]. 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně. Brno, 2014. ISBN 978-80-7460-066-1.
-
MEDEK, I., SYNEK, J. a V. ZOUHAR. Composing in the Classroom. Different Hearing: Experiences in Czech Music Education. Brno: Janaček Academy of Music and Performing Arts in Brno. 2014.
-
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika, 2. vydání. Praha: Portál. 2002.
-
VORDERMAN, Carol. Help Your Kids with Music.. London: Dorling Kindersley, 2015. ISBN 978-0-2411-8612-1.
|