Předmět: Didaktika hudební výchovy 3 ZŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika hudební výchovy 3 ZŠ
Kód předmětu KHK/DHVZ3
Organizační forma výuky Nevyplněno + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nejezchleba Martin, Mgr. Ph.D.
  • Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.Poslechové činnosti v HV na 2. Stupni ZŠ - problematika poslechových činností v HV 2.Hudební percepce (od intuitivního poslechu k apercepci) 3.Předpoklady úspěšné prezentace hudebních ukázek ve výuce HV (metody, modelové příklady a jejich rozbor) 4.Kritéria výběru hudebního materiálu pro poslech, poslech v kontextu dalších hudebních činností, mezipředmětové vazby a integrace 5.Prezentace modelových lekcí studentů z oblasti poslechu, rozbor praxe diskuze, reflexe

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Demonstrace dovedností, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 52 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Vysvětlit výstupy z RVP v kontextu s vlastními modelovými příklady. Zdůvodnit souvislost obsahové náplně předmětu a praxe. Objasnit klíčové pojmy z DHV1 a 2 (didaktika HV, rozvoj rytmického cítění žáků, vokální činnosti na ZŠ).
Odborné dovednosti
Aplikovat vybrané postupy při percepci hudby (poslechové aktivity). Sestavit a obhájit modelovou lekci jako přípravu pro praxi. Zahrát a zazpívat určené pensum povinných písní.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Sestavit a obhájit vyučovací jednotku pro potřeby praxe zaměřenou na poslech hudby. Sestavit a popsat metodické řady v oblasti poslechu hudby (s využitím dalších aktivit HV). Objasnit pojmy: recepce hudby, hudebnost žáka, integrace oborová a mezioborová, přesahová témata.
Odborné dovednosti
Sestavit a obhájit modelovou lekci jako přípravu pro praxi. Prezentovat a evaluovat výsledky praxe na semináři.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Skupinová výuka,
Diskuse,
Kooperativní výuka,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Skupinová konzultace,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Průběžné hodnocení,
Portfolio,
Doporučená literatura
  • EACEA, Executive Agency Education, Audiovisual & Culture [online]. EURYDICE. 2009.
  • MENET, Music Education in Schools. [online]. Music Eduation Network. 2011.
  • BLAŽKOVÁ, O. a Y. LIŠKOVÁ. Metodika výuky hudební výchovy na 2. stupni ZŠ a SŠ z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínající učitele [online]. Ostrava: Ostravská univerzita. 2010.
  • DRÁBEK, V. Popularizace hudby. Praha: H+H (H&H). 1992.
  • HERDEN, J. My pozor dáme a nejen posloucháme: Posloucháme hudbu se žáky 2. stupně ZŠ a nižších ročníků osmiletých gymnázií. Praha, Scientia. 1997.
  • HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Praha: Scientia. 1994.
  • JENČKOVÁ, E. Setkání s hudební formou. Hradec Králové: Tandem. 2009.
  • JIŘIČKOVÁ, J. a kol. Kapitoly z kreativní hudební výchovy. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova. 2023.
  • MEDEK, I., SYNEK, J. a V. ZOUHAR. Composing in the Classroom. Different Hearing: Experiences in Czech Music Education. Brno: Janaček Academy of Music and Performing Arts in Brno. 2014.
  • SYNEK, J. Slyšet jinak. Brno: HF JAMU a PdF UP. 2004.
  • WARRACK, J., H. The Oxford dictionary of opera. Oxford: Oxford University PressNew. 1992.
  • WAUGH, A. Vážná hudba: nový přístup k poslechu. Praha: Slovo. 1995.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr