Vyučující
|
-
Nejezchleba Martin, Mgr. Ph.D.
-
Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Problematika hudebně pohybových činností ve výuce HV na ZŠ 2. Didaktické zásady pro uplatnění pohybových aktivit v HV na ZŠ: sociální klima ve třídě, organizační podmínky, osobnost učitele a jeho kompetence k vedení pohybových aktivit 3. Inovace v oboru: Inkluze žáků se SVP na ZŠ, individuální metody práce, problematika skupinového vyučování 4.Technologie ve výuce HV, notační programy, integrace prvků audiovize, nové učebnice (Slyšet jinak) 5. Specifika oborové a mezioborové integrace: HV v průřezových tématech školy 6. HV v projektech (modelové příklady, rozbor, návrhy),Příprava a následná reflexe pedagogických výstupů studentů (z praxe)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostudium studentů
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 78 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Využívat vědomosti z dějin hudby artificiální a nonartificiální i znalosti hudební nauky k tvorbě praktických modelových lekcí. |
Odborné dovednosti |
---|
Využívat tvořivě nástrojové a pěvecké dovednosti k tvorbě a realizaci modelových lekcí HV pro SŠ. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Zdůvodnit výběr skladeb pro jejich uplatnění ve školní praxi. Provést didaktickou transformaci učiva z vybraného tematického celku a na jejím základě zpracovat metodickou řadu s využitím všech prvků HV. Připravit komplexní hudebně estetický projekt s prvky mezioborové integrace. |
Odborné dovednosti |
---|
Uplatnit v lekci hudební výchovy pohybové dovednosti (dirigování, tance, rytmické etudy). Navrhnout hudební činnosti k uplatnění v rámci oborové i mezioborové integrace (Průřezová témata, Projektové dny škol, Tvůrčí dílny) v praxi škol. Kriticky zhodnotit vlastní praxi na fakultních školách i ve zkoušce z předmětu. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Skupinová konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
BĚLOHLÁVKOVÁ, P. a M. PTÁČEK . Projektové vyučování v hudební výchově. Praha: UK PedF. 2006.
-
BLAŽÍČKOVÁ, E. Metodika a didaktika taneční výchovy. 2. vydání. Praha: Konzervatoř Duncan centre. 2005.
-
DRÁBEK, V . Tvořivost a integrace v receptivní hudební výchově. Praha: Pedagogická fakulta UK. 1998.
-
DRÁBEK, V. Integrativní hudební pedagogika a polyestetická výchova. Praha: Univerzita Karlova. 1995.
-
CHARALAMBIDIS, A. HURNÍK, L., CÍSAŘ, Z., PILKA, J. a D. MATOŠKA. Hudební výchova pro 6. ročník základní školy. Praha : SPN. 2013.
-
CHARALAMBIDIS, A. Školní vzdělávací program - hudební výchova pro 2. stupeň základní školy - metodický průvodce. Praha : SPN. 2007.
-
JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem. 2005.
-
JIŘIČKOVÁ, J. a kol. Kapitoly z kreativní hudební výchovy. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova. 2023.
-
VANČÁT, J. a kol. Motivace k tvořivosti na pedagogické fakultě: Přístupy k tvořivosti v učitelském povolání. Plzeň: Portaro. 2014.
|