Předmět: Didaktika hudební výchovy 2 ZŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika hudební výchovy 2 ZŠ
Kód předmětu KHK/DHVZA
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nejezchleba Martin, Mgr. Ph.D.
  • Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah předmětu: Instrumentální činnosti v hudební výchově se zaměřením na rytmický výcvik a orffovský instrumentář. Začlenění základních poznatků z hudební nauky, akustiky a organologie do výuky na ZŠ, Rozbor výstupové praxe. Vytvoření vlastních úprav skladeb pro žákovské obsazení s využitím rozšířeného orffovského instrumentáře. Samostatné výstupy - realizace autorských úprav skladeb. Nové technologie v hudbě, zejména v souvislosti s použitím elektronických hudebních nástrojů a notačních programů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Prezentace práce studentů
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 52 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Objasnit klíčové pojmy z hudební didaktiky 1 a hudební didaktiky 2 pro ZŠ Orientovat se bezpečně v hudební teorii Naplnit jednotlivé výstupy RVP návrhy na konkrétní činnosti v souvislosti s obsahem předmětu
Odborné dovednosti
Zahrát a zazpívat určené pensum povinných písní, úryvků skladeb. Dokázat vytvořit modelovou lekci jako přípravu pro praxi. Orientovat se v současném hudební dění. Ovládat hru na základní nástroje OI
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Objasnit základní pojmy z hudební teorie a organologie. Didakticky uchopit stanovená témata z oblasti instrumentální hudby a aplikovat je ve vyučovacím procesu.
Odborné dovednosti
S použitím rozšířeného Orffova instrumentáře interpretovat skladby z oblasti artificiální i nonartificiální hudby a vytvořit k nim prokomponované instrumentální doprovody. Aranžovat jednoduché skladby pro potřeby školní praxe a v rámci veřejného výstupu je realizovat s ostatními kolegy v semináři.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s aktivizací studentů,
Diskuse,
Samostudium,
Kooperativní výuka,
Skupinová výuka,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Studijní praxe,
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Kooperativní výuka,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Studijní praxe,
Kooperativní výuka,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Průběžné hodnocení,
Seminární práce,
Portfolio,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Praktická zkouška,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Portfolio,
Seminární práce,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • ? O'HARA, Kenton, ed. a BROWN, Barry, ed. Consuming music together: social and collaborative aspects of music consumption technologies. Computer supported cooperative work; Volume 35. Dordrecht: Springer, 2006. ISBN 978-90-481-7017-3.
  • BLAŽKOVÁ, O. a Y. LIŠKOVÁ. Metodika výuky hudební výchovy na 2. stupni ZŠ a SŠ z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínající učitele [online]. Ostrava: Ostravská univerzita. 2010.
  • COUFALOVÁ, G., I. MEDEK a J. SYNEK. Hudební nástroje jinak: netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů : [slyšet jinak].. Brno, 2013. ISBN 978-80-7460-037-1.
  • HERDEN, J. Elektronické klávesové nástroje v hudební výchově. Praha : Sdružení Mac. 2003.
  • HOLUBEC, J., PRCHAL, J. a V. REITTEREROVÁ. Nebojme se klasiky desítka hitů ve snadných úpravách pro neomezený počet hráčů na libovolné nástroje. Praha: Editio Bärenreiter. 2007.
  • HOLUBEC, Jiří a Jan PRCHAL. Zpíváme a hrajeme: populární hudba ve škole.. Praha: Muzikservis, 1999. ISBN 80-86233-08-1.
  • HURNÍK I. a P. EBEN. Česká Orffova škola (1-4). Praha: Supraphon. 1982.
  • CHARALAMBIDIS, Alexandros, Zbyněk CÍSAŘ, Dalibor MATOŠKA a Jiří PILKA. Hudební výchova pro 6. - 9. ročník základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 3., upravené vydání.. Praha: SPN, 2018. ISBN 978807235613.
  • JENČKOVÁ, Eva. Setkání s hudební formou. Hradec Králové: Tandem. 2009.
  • JURKOVIČ, Pavel. Instrumentální soubor na základní škole. Praha: SPN ? pedagogické nakladatelství. 1988.
  • JURKOVIČ, Pavel. Živá hudba minulosti ve škole. Praha: Muzikservis. 1995.
  • KOPECKÝ, J., J. SYNEK a V. ZOUHAR. Hudební hry jinak: hry se zvuky a elementární komponování : [slyšet jinak]. 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně. Brno, 2014. ISBN 978-80-7460-066-1.
  • MEDEK, I., SYNEK, J. a V. ZOUHAR. Composing in the Classroom. Different Hearing: Experiences in Czech Music Education. Brno: Janaček Academy of Music and Performing Arts in Brno. 2014.
  • MOTL, M. EVA JENČKOVÁ a její podíl na profilaci české hudební pedagogiky. Hradec Králové: Tandem. 2019.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika, 2. vydání. Praha: Portál. 2002.
  • VORDERMAN, Carol. Help Your Kids with Music.. London: Dorling Kindersley, 2015. ISBN 978-0-2411-8612-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr