Vyučující
|
-
Nejezchleba Martin, Mgr. Ph.D.
-
Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah předmětu: Instrumentální činnosti v hudební výchově se zaměřením na rytmický výcvik a orffovský instrumentář. Začlenění základních poznatků z hudební nauky, akustiky a organologie do výuky na ZŠ, Rozbor výstupové praxe. Vytvoření vlastních úprav skladeb pro žákovské obsazení s využitím rozšířeného orffovského instrumentáře. Samostatné výstupy - realizace autorských úprav skladeb. Nové technologie v hudbě, zejména v souvislosti s použitím elektronických hudebních nástrojů a notačních programů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Prezentace práce studentů
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 52 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Objasnit klíčové pojmy z hudební didaktiky 1 a hudební didaktiky 2 pro ZŠ Orientovat se bezpečně v hudební teorii Naplnit jednotlivé výstupy RVP návrhy na konkrétní činnosti v souvislosti s obsahem předmětu |
Odborné dovednosti |
---|
Zahrát a zazpívat určené pensum povinných písní, úryvků skladeb. Dokázat vytvořit modelovou lekci jako přípravu pro praxi. Orientovat se v současném hudební dění. Ovládat hru na základní nástroje OI |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Objasnit základní pojmy z hudební teorie a organologie. Didakticky uchopit stanovená témata z oblasti instrumentální hudby a aplikovat je ve vyučovacím procesu. |
Odborné dovednosti |
---|
S použitím rozšířeného Orffova instrumentáře interpretovat skladby z oblasti artificiální i nonartificiální hudby a vytvořit k nim prokomponované instrumentální doprovody. Aranžovat jednoduché skladby pro potřeby školní praxe a v rámci veřejného výstupu je realizovat s ostatními kolegy v semináři. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Kooperativní výuka, |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Studijní praxe, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Studijní praxe, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
? O'HARA, Kenton, ed. a BROWN, Barry, ed. Consuming music together: social and collaborative aspects of music consumption technologies. Computer supported cooperative work; Volume 35. Dordrecht: Springer, 2006. ISBN 978-90-481-7017-3.
-
BLAŽKOVÁ, O. a Y. LIŠKOVÁ. Metodika výuky hudební výchovy na 2. stupni ZŠ a SŠ z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínající učitele [online]. Ostrava: Ostravská univerzita. 2010.
-
COUFALOVÁ, G., I. MEDEK a J. SYNEK. Hudební nástroje jinak: netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů : [slyšet jinak].. Brno, 2013. ISBN 978-80-7460-037-1.
-
HERDEN, J. Elektronické klávesové nástroje v hudební výchově. Praha : Sdružení Mac. 2003.
-
HOLUBEC, J., PRCHAL, J. a V. REITTEREROVÁ. Nebojme se klasiky desítka hitů ve snadných úpravách pro neomezený počet hráčů na libovolné nástroje. Praha: Editio Bärenreiter. 2007.
-
HOLUBEC, Jiří a Jan PRCHAL. Zpíváme a hrajeme: populární hudba ve škole.. Praha: Muzikservis, 1999. ISBN 80-86233-08-1.
-
HURNÍK I. a P. EBEN. Česká Orffova škola (1-4). Praha: Supraphon. 1982.
-
CHARALAMBIDIS, Alexandros, Zbyněk CÍSAŘ, Dalibor MATOŠKA a Jiří PILKA. Hudební výchova pro 6. - 9. ročník základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 3., upravené vydání.. Praha: SPN, 2018. ISBN 978807235613.
-
JENČKOVÁ, Eva. Setkání s hudební formou. Hradec Králové: Tandem. 2009.
-
JURKOVIČ, Pavel. Instrumentální soubor na základní škole. Praha: SPN ? pedagogické nakladatelství. 1988.
-
JURKOVIČ, Pavel. Živá hudba minulosti ve škole. Praha: Muzikservis. 1995.
-
KOPECKÝ, J., J. SYNEK a V. ZOUHAR. Hudební hry jinak: hry se zvuky a elementární komponování : [slyšet jinak]. 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně. Brno, 2014. ISBN 978-80-7460-066-1.
-
MEDEK, I., SYNEK, J. a V. ZOUHAR. Composing in the Classroom. Different Hearing: Experiences in Czech Music Education. Brno: Janaček Academy of Music and Performing Arts in Brno. 2014.
-
MOTL, M. EVA JENČKOVÁ a její podíl na profilaci české hudební pedagogiky. Hradec Králové: Tandem. 2019.
-
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika, 2. vydání. Praha: Portál. 2002.
-
VORDERMAN, Carol. Help Your Kids with Music.. London: Dorling Kindersley, 2015. ISBN 978-0-2411-8612-1.
|