Vyučující
|
-
Nejezchleba Martin, Mgr. Ph.D.
-
Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Poslechové činnosti v HV na 2. Stupni ZŠ - problematika poslechových činností v HV. Hudební percepce (od intuitivního poslechu k apercepci). Předpoklady úspěšné prezentace hudebních ukázek ve výuce HV (metody, modelové příklady a jejich rozbor). Kritéria výběru hudebního materiálu pro poslech, poslech v kontextu dalších hudebních činností, mezipředmětové vazby a integrace. Prezentace modelových lekcí studentů z oblasti poslechu, rozbor praxe diskuze, reflexe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Demonstrace dovedností, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 52 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vysvětlit výstupy z RVP v kontextu s vlastními modelovými příklady. Zdůvodnit souvislost obsahové náplně předmětu a praxe. Objasnit klíčové pojmy z DHV1 a 2 (didaktika HV, rozvoj rytmického cítění žáků, vokální činnosti na ZŠ). |
Odborné dovednosti |
---|
Aplikovat vybrané postupy při percepci hudby (poslechové aktivity). Sestavit a obhájit modelovou lekci jako přípravu pro praxi. Zahrát a zazpívat určené pensum povinných písní. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Sestavit a obhájit vyučovací jednotku pro potřeby praxe zaměřenou na poslech hudby. Sestavit a popsat metodické řady v oblasti poslechu hudby (s využitím dalších aktivit HV). Objasnit pojmy: recepce hudby, hudebnost žáka, integrace oborová a mezioborová, přesahová témata. |
Odborné dovednosti |
---|
Sestavit a obhájit modelovou lekci jako přípravu pro praxi. Prezentovat a evaluovat výsledky praxe na semináři. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Skupinová konzultace, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
EACEA, Executive Agency Education, Audiovisual & Culture [online]. EURYDICE. 2009.
-
MENET, Music Education in Schools. [online]. Music Eduation Network. 2011.
-
BLAŽKOVÁ, O. a Y. LIŠKOVÁ. Metodika výuky hudební výchovy na 2. stupni ZŠ a SŠ z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínající učitele [online]. Ostrava: Ostravská univerzita. 2010.
-
DRÁBEK, V. Popularizace hudby. Praha: H+H (H&H). 1992.
-
HERDEN, J. My pozor dáme a nejen posloucháme: Posloucháme hudbu se žáky 2. stupně ZŠ a nižších ročníků osmiletých gymnázií. Praha, Scientia. 1997.
-
HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Praha: Scientia. 1994.
-
JENČKOVÁ, E. Setkání s hudební formou. Hradec Králové: Tandem. 2009.
-
JIŘIČKOVÁ, J. a kol. Kapitoly z kreativní hudební výchovy. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova. 2023.
-
MEDEK, I., SYNEK, J. a V. ZOUHAR. Composing in the Classroom. Different Hearing: Experiences in Czech Music Education. Brno: Janaček Academy of Music and Performing Arts in Brno. 2014.
-
SYNEK, J. Slyšet jinak. Brno: HF JAMU a PdF UP. 2004.
-
WARRACK, J., H. The Oxford dictionary of opera. Oxford: Oxford University PressNew. 1992.
-
WAUGH, A. Vážná hudba: nový přístup k poslechu. Praha: Slovo. 1995.
|