Předmět: Didaktika hudební výchovy 1

« Zpět
Název předmětu Didaktika hudební výchovy 1
Kód předmětu KHK/DIH1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hejnová Martina, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah pro ZŠ 2. stupeň: Témata přednášek a seminářů: 1. Didaktika HV jako vědní obor: vymezení pojmů, klasifikace hudebních schopností, osobnost učitele hudební výchovy, zákonitosti hudebně výchovného procesu v intencionální HV, didaktické zásady v HV, psychologie vyučování. 2. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, obor hudební výchova a jeho obsah. Současná a předchozí koncepce - srovnání, pozitiva, úskalí, cíle HV integrace oborová. 3. K možnostem uplatnění hudební výchovy v životě školy v kontextu s tématy RVPZV (průřezová témata, projekty, akce školy, možnosti mezioborové integrace, konkrétní ukázky, rozbor videodokumentace). 4. Hudební výchova v kontextu s RVPZV, ŠVP (konkrétní příklad ŠVP, studium materiálů, tematické plány). 5. Struktura předmětu učivo: čtyři druhy hudebních činností, jejich specifika a cíle, tvorba metodických řad rozvoje jednotlivých činností (Co?, Komu?, Jak?). Prezentace modelových příkladů. 6. Rozvoj rytmického cítění dětí metodická řada, tvorba příkladů. 7. K možnostem rozezpívání dětí metody, metodická řada, imitace a intonace ve výuce, příklady práce s písní, vokální improvizace 8. Učivo: Instrumentální činnosti zásady práce s nástroji, metodická řada, od hry na tělo po hru na nástroje 9. Výběr tématu pro tvorbu vyučovací jednotky. Práce s učebnicemi HV a jiným vhodným výukovým materiálem pro 2. stupeň ZŠ. 10. -13. Prezentace příprav vyučovací jednotky. Výstupy studentů a reflexe absolvované praxe. Obsah pro učitelství SŠ (nižší stupeň osmiletého gymnázia): Témata přednášek a seminářů: 1. Didaktika HV: vymezení pojmů, klasifikace hudebních schopností, osobnost učitele hudební výchovy, zákonitosti hudebně výchovného procesu v intencionální HV, psychologie vyučování, 2. Motivace žáka v hudební výchově s přihlédnutím k potřebám žáka a jejich aktualizaci ve výuce. 3. Didaktické zásady v HV. Styly učení žáků v hudební výchově - druhy, teoretická východiska. 4. Formy a způsoby hodnocení žáka a učitele v hudební výchově. Analýza jednotlivých forem hodnocení (hodnocení známkou, slovní hodnocení, autonomní hodnocení a práce s chybou, využití didaktického testu, portfolia k hodnocení žáka, hodnocení v kooperativním vyučování, hodnocení a sebehodnocení učitele). 5. K možnostem uplatnění hudební výchovy v životě školy (projekty, akce školy, možnosti mezioborové integrace, konkrétní ukázky, rozbor videodokumentace). 6. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia (nižší a vyšší stupně víceletých gymnázií a gymnázia čtyřletá: RVPZV, RVPG), současná a předchozí koncepce - srovnání, pozitiva, úskalí, cíle HV integrace oborová. 7. Učivo předmětu v kontextu s RVPZV a RVPG (nižší a vyšší stupně víceletých gymnázií a gymnázia čtyřletá RVPZV, RVPG) - vokální, instrumentální a hudebně pohybové činnosti, poslechové: studium dokumentu v obecné rovině, příklady z praxe 8. Očekávané výstupy v předmětu v kontextu s RVPZV a RVPG (nižší a vyšší stupně víceletých gymnázií a gymnázia čtyřletá RVPZV, RVPG) - vokální, instrumentální a hudebně pohybové činnosti, poslechové: studium dokumentů, praxe 9. HV v ŠVP SŠ škol a jejich tvorba (srovnání ŠVP konkrétních vybraných středních škol) 10. Problematika tvorby tematických plánů, výběru učiva, vyučovacích metod v HV: samostatná práce studentů srovnání tematických plánů vybraných škol s výstupy jejich školských dokumentů (ŠVP G a RVPZV, RVPG), hudební výchova v kontextu s naplňováním klíčových kompetencí RVPZV a RVPG (k učení, k řešení problémů,) 11. 12. Příprava na náslechovou praxi: metoda pozorování, její záměr a vyhodnocení, náslechová praxe 13. Prezentace příprav vyučovací jednotky a reflexe náslechové praxe

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Prezentace práce studentů, Seminární výuka
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Objasnit základní pojmy z hudební nauky, harmonie a hudebních forem v kontextu s probíranými tématy.
Prokazovat průběžně znalosti dějin hudby artificiální i nonartificiální hudby v tvorbě konkrétních modelových příkladů činností.
Odborné dovednosti
Zahrát požadované pensum písní i skladeb (potřebná úroveň technických dovedností).
Aplikovat nástrojové dovednosti do modelových příkladů instrumentálních činností.
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Zdůvodnit souvislost obsahové náplně předmětu a praxe.
Sestavit metodické řady hudebních činností a zdůvodnit jejich naplnění konkrétním obsahem.
Navrhnout pro jednotlivé výstupy RVP konkrétní činností a jejich výběr zdůvodnit.
Odborné dovednosti
Prezentovat a obhájit vlastní přípravu modelové lekce.
Zahrát požadované pensum písní a doprovodů.
Uvést (předvést) konkrétní příklady naplnění metodické řady rozvoje rytmických dovedností žáků.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostatná práce studentů,
Přednáška s aktivizací studentů,
Odborné dovednosti
Řešení problémů,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s demonstrací,
Prezentace práce studentů,
Kooperativní výuka,
Obecné způsobilosti
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Kooperativní výuka,
Skupinová výuka,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Hudební výchova : časopis pro hudební a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. 19--.
  • Rámcový program pro základní vzdělávání [online].. Praha: MŠMT, 2017.
  • učebnice Hv pro ZŠ, ZUŠ, SŠ.
  • Učebnice HV pro 2. st. ZŠ a gymnázia.
  • BALADA, J. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G [online].. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-808-7000-113.
  • HOLUBEC, J., PRCHAL, J. Populární hudba ve škole - zpíváme a hrajeme. Muzikservis, 1998.
  • HOLUBEC, Jiří, Alexandros CHARALAMBIDIS, Zdeňka KŠÍROVÁ, Marie LIŠKOVÁ, Markéta PASTOROVÁ a Jan PRCHAL. Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání: Hudební výchova.. Praha: NÚV, 2016. ISBN 978-80-7481-166-1.
  • Jurkovič, Pavel. Instrumentální soubor na základní škole : Notový materiál a met. příručka pro nepovinný předmět Hra na hudební nástroj v 5.-8. roč. zákl. školy. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
  • SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele.. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-802-4620-602.
  • SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele.. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-802-4620-602.
  • Sedlák, František. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy : Učebnice pro posl. pedagog. fakult. 2., část. upravené vyd. Praha : SPN, 1984.
  • SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR a Petr KNECHT. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • Tichá, A. Hlasová výchova v dětském pěveckém sboru. Praha.
  • TICHÁ, Alena. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-706-8186-1.
  • Wajler, Zig. World beat fun : multicultural and contemporary rhythms for K-8 classrooms / by Zig Wajler. [Van Nuys] :Alfred Music Publishing Co., Inc.. ISBN 978-0-7579-0852-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní