Vyučující
|
-
Hejnová Martina, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah pro ZŠ 2. stupeň: Témata přednášek a seminářů: 1. Didaktika HV jako vědní obor: vymezení pojmů, klasifikace hudebních schopností, osobnost učitele hudební výchovy, zákonitosti hudebně výchovného procesu v intencionální HV, didaktické zásady v HV, psychologie vyučování. 2. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, obor hudební výchova a jeho obsah. Současná a předchozí koncepce - srovnání, pozitiva, úskalí, cíle HV integrace oborová. 3. K možnostem uplatnění hudební výchovy v životě školy v kontextu s tématy RVPZV (průřezová témata, projekty, akce školy, možnosti mezioborové integrace, konkrétní ukázky, rozbor videodokumentace). 4. Hudební výchova v kontextu s RVPZV, ŠVP (konkrétní příklad ŠVP, studium materiálů, tematické plány). 5. Struktura předmětu učivo: čtyři druhy hudebních činností, jejich specifika a cíle, tvorba metodických řad rozvoje jednotlivých činností (Co?, Komu?, Jak?). Prezentace modelových příkladů. 6. Rozvoj rytmického cítění dětí metodická řada, tvorba příkladů. 7. K možnostem rozezpívání dětí metody, metodická řada, imitace a intonace ve výuce, příklady práce s písní, vokální improvizace 8. Učivo: Instrumentální činnosti zásady práce s nástroji, metodická řada, od hry na tělo po hru na nástroje 9. Výběr tématu pro tvorbu vyučovací jednotky. Práce s učebnicemi HV a jiným vhodným výukovým materiálem pro 2. stupeň ZŠ. 10. -13. Prezentace příprav vyučovací jednotky. Výstupy studentů a reflexe absolvované praxe. Obsah pro učitelství SŠ (nižší stupeň osmiletého gymnázia): Témata přednášek a seminářů: 1. Didaktika HV: vymezení pojmů, klasifikace hudebních schopností, osobnost učitele hudební výchovy, zákonitosti hudebně výchovného procesu v intencionální HV, psychologie vyučování, 2. Motivace žáka v hudební výchově s přihlédnutím k potřebám žáka a jejich aktualizaci ve výuce. 3. Didaktické zásady v HV. Styly učení žáků v hudební výchově - druhy, teoretická východiska. 4. Formy a způsoby hodnocení žáka a učitele v hudební výchově. Analýza jednotlivých forem hodnocení (hodnocení známkou, slovní hodnocení, autonomní hodnocení a práce s chybou, využití didaktického testu, portfolia k hodnocení žáka, hodnocení v kooperativním vyučování, hodnocení a sebehodnocení učitele). 5. K možnostem uplatnění hudební výchovy v životě školy (projekty, akce školy, možnosti mezioborové integrace, konkrétní ukázky, rozbor videodokumentace). 6. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia (nižší a vyšší stupně víceletých gymnázií a gymnázia čtyřletá: RVPZV, RVPG), současná a předchozí koncepce - srovnání, pozitiva, úskalí, cíle HV integrace oborová. 7. Učivo předmětu v kontextu s RVPZV a RVPG (nižší a vyšší stupně víceletých gymnázií a gymnázia čtyřletá RVPZV, RVPG) - vokální, instrumentální a hudebně pohybové činnosti, poslechové: studium dokumentu v obecné rovině, příklady z praxe 8. Očekávané výstupy v předmětu v kontextu s RVPZV a RVPG (nižší a vyšší stupně víceletých gymnázií a gymnázia čtyřletá RVPZV, RVPG) - vokální, instrumentální a hudebně pohybové činnosti, poslechové: studium dokumentů, praxe 9. HV v ŠVP SŠ škol a jejich tvorba (srovnání ŠVP konkrétních vybraných středních škol) 10. Problematika tvorby tematických plánů, výběru učiva, vyučovacích metod v HV: samostatná práce studentů srovnání tematických plánů vybraných škol s výstupy jejich školských dokumentů (ŠVP G a RVPZV, RVPG), hudební výchova v kontextu s naplňováním klíčových kompetencí RVPZV a RVPG (k učení, k řešení problémů,) 11. 12. Příprava na náslechovou praxi: metoda pozorování, její záměr a vyhodnocení, náslechová praxe 13. Prezentace příprav vyučovací jednotky a reflexe náslechové praxe
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Prezentace práce studentů, Seminární výuka
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Objasnit základní pojmy z hudební nauky, harmonie a hudebních forem v kontextu s probíranými tématy. |
Prokazovat průběžně znalosti dějin hudby artificiální i nonartificiální hudby v tvorbě konkrétních modelových příkladů činností. |
Odborné dovednosti |
---|
Zahrát požadované pensum písní i skladeb (potřebná úroveň technických dovedností). |
Aplikovat nástrojové dovednosti do modelových příkladů instrumentálních činností. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Zdůvodnit souvislost obsahové náplně předmětu a praxe. |
Sestavit metodické řady hudebních činností a zdůvodnit jejich naplnění konkrétním obsahem. |
Navrhnout pro jednotlivé výstupy RVP konkrétní činností a jejich výběr zdůvodnit. |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentovat a obhájit vlastní přípravu modelové lekce. |
Zahrát požadované pensum písní a doprovodů. |
Uvést (předvést) konkrétní příklady naplnění metodické řady rozvoje rytmických dovedností žáků. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Řešení problémů, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s demonstrací, |
Prezentace práce studentů, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Kooperativní výuka, |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Portfolio, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Hudební výchova : časopis pro hudební a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. 19--.
-
Rámcový program pro základní vzdělávání [online].. Praha: MŠMT, 2017.
-
učebnice Hv pro ZŠ, ZUŠ, SŠ.
-
Učebnice HV pro 2. st. ZŠ a gymnázia.
-
BALADA, J. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G [online].. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-808-7000-113.
-
HOLUBEC, J., PRCHAL, J. Populární hudba ve škole - zpíváme a hrajeme. Muzikservis, 1998.
-
HOLUBEC, Jiří, Alexandros CHARALAMBIDIS, Zdeňka KŠÍROVÁ, Marie LIŠKOVÁ, Markéta PASTOROVÁ a Jan PRCHAL. Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání: Hudební výchova.. Praha: NÚV, 2016. ISBN 978-80-7481-166-1.
-
Jurkovič, Pavel. Instrumentální soubor na základní škole : Notový materiál a met. příručka pro nepovinný předmět Hra na hudební nástroj v 5.-8. roč. zákl. školy. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele.. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-802-4620-602.
-
SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele.. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-802-4620-602.
-
Sedlák, František. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy : Učebnice pro posl. pedagog. fakult. 2., část. upravené vyd. Praha : SPN, 1984.
-
SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR a Petr KNECHT. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Tichá, A. Hlasová výchova v dětském pěveckém sboru. Praha.
-
TICHÁ, Alena. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-706-8186-1.
-
Wajler, Zig. World beat fun : multicultural and contemporary rhythms for K-8 classrooms / by Zig Wajler. [Van Nuys] :Alfred Music Publishing Co., Inc.. ISBN 978-0-7579-0852-1.
|