Course: Didactics of Music 1

« Back
Course title Didactics of Music 1
Course code KHK/DIH1
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Hejnová Martina, PhDr. Ph.D.
Course content
Curricular documents First Framework educational program for elementary and grammar schools, current and previous concept - Comparison, positives, pitfalls, goals HV - Integration Specialist. Second The application possibilities of music education in school life (projects, school events, the possibilities of interdisciplinary integration, specific examples - analysis of video documentation). Third Music in context with the SEP (SEP concrete example, study materials, thematic plans). 4th Structure of the course - four kinds of musical activities, their objectives, creating methodological lines of development of individual activities (What?, Who?, How?). Presentation of model examples. 5th The development of rhythmic sensibility children - methodical series production examples. 6th Options for preparation for singing children - methods, methodical series, imitation and intonation in the classroom 7th Instrumental activities - principle of working with tools, methodical series of games on the body after the game on instruments, instrumental accompaniment of songs, creating scores. 8th outputs students 9th Select a theme for creating lessons. Working with HV textbooks for 2nd elementary schools and high schools. 10th Slide preparations.

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Lecture with a video analysis, Discussion, Students' portfolio, Seminar classes
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 25 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Objasnit základní pojmy z hudební nauky, harmonie a hudebních forem v kontextu s probíranými tématy.
Prokazovat průběžně znalosti dějin hudby artificiální i nonartificiální hudby v tvorbě konkrétních modelových příkladů činností.
Skills
Zahrát požadované pensum písní i skladeb (potřebná úroveň technických dovedností).
Aplikovat nástrojové dovednosti do modelových příkladů instrumentálních činností.
Competences
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
Zdůvodnit souvislost obsahové náplně předmětu a praxe.
Sestavit metodické řady hudebních činností a zdůvodnit jejich naplnění konkrétním obsahem.
Navrhnout pro jednotlivé výstupy RVP konkrétní činností a jejich výběr zdůvodnit.
Skills
Prezentovat a obhájit vlastní přípravu modelové lekce.
Zahrát požadované pensum písní a doprovodů.
Uvést (předvést) konkrétní příklady naplnění metodické řady rozvoje rytmických dovedností žáků.
Competences
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture with visual aids
Collaborative instruction
Self-study of literature
Seminar classes
Individual study
Interactive lecture
Skills
Task-based study method
Lecture with a video analysis
Lecture with visual aids
Students' portfolio
Cooperative instruction
Competences
Multimedia supported teaching
Self-study of literature
Cooperative instruction
Collaborative instruction
Discussion
assessment methods
Knowledge
Portfolio
Seminar work
Individual presentation at a seminar
Skills
Skills demonstration during practicum
Self-evaluation
Continuous assessment
Individual presentation at a seminar
Seminar work
Competences
Portfolio
Self-evaluation
Continuous assessment
Recommended literature
  • Hudební výchova : časopis pro hudební a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. 19--.
  • Rámcový program pro základní vzdělávání [online].. Praha: MŠMT, 2017.
  • učebnice Hv pro ZŠ, ZUŠ, SŠ.
  • Učebnice HV pro 2. st. ZŠ a gymnázia.
  • BALADA, J. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G [online].. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-808-7000-113.
  • HOLUBEC, J., PRCHAL, J. Populární hudba ve škole - zpíváme a hrajeme. Muzikservis, 1998.
  • HOLUBEC, Jiří, Alexandros CHARALAMBIDIS, Zdeňka KŠÍROVÁ, Marie LIŠKOVÁ, Markéta PASTOROVÁ a Jan PRCHAL. Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání: Hudební výchova.. Praha: NÚV, 2016. ISBN 978-80-7481-166-1.
  • Jurkovič, Pavel. Instrumentální soubor na základní škole : Notový materiál a met. příručka pro nepovinný předmět Hra na hudební nástroj v 5.-8. roč. zákl. školy. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
  • SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele.. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-802-4620-602.
  • SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele.. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-802-4620-602.
  • Sedlák, František. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy : Učebnice pro posl. pedagog. fakult. 2., část. upravené vyd. Praha : SPN, 1984.
  • SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR a Petr KNECHT. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • Tichá, A. Hlasová výchova v dětském pěveckém sboru. Praha.
  • TICHÁ, Alena. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-706-8186-1.
  • Wajler, Zig. World beat fun : multicultural and contemporary rhythms for K-8 classrooms / by Zig Wajler. [Van Nuys] :Alfred Music Publishing Co., Inc.. ISBN 978-0-7579-0852-1.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Music (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Music (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Music (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Music (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter