|
Lecturer(s)
|
-
Exnerová Věra, PhDr. Ph.D.
|
|
Course content
|
Curricular documents First Framework educational program for elementary and grammar schools, current and previous concept - Comparison, positives, pitfalls, goals HV - Integration Specialist. Second The application possibilities of music education in school life (projects, school events, the possibilities of interdisciplinary integration, specific examples - analysis of video documentation). Third Music in context with the SEP (SEP concrete example, study materials, thematic plans). 4th Structure of the course - four kinds of musical activities, their objectives, creating methodological lines of development of individual activities (What?, Who?, How?). Presentation of model examples. 5th The development of rhythmic sensibility children - methodical series production examples. 6th Options for preparation for singing children - methods, methodical series, imitation and intonation in the classroom 7th Instrumental activities - principle of working with tools, methodical series of games on the body after the game on instruments, instrumental accompaniment of songs, creating scores. 8th outputs students 9th Select a theme for creating lessons. Working with HV textbooks for 2nd elementary schools and high schools. 10th Slide preparations.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Lecture with a video analysis, Discussion, Students' portfolio, Seminar classes
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 25 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Objasnit základní pojmy z hudební nauky, harmonie a hudebních forem v kontextu s probíranými tématy. |
| Prokazovat průběžně znalosti dějin hudby artificiální i nonartificiální hudby v tvorbě konkrétních modelových příkladů činností. |
| Skills |
|---|
| Zahrát požadované pensum písní i skladeb (potřebná úroveň technických dovedností). |
| Aplikovat nástrojové dovednosti do modelových příkladů instrumentálních činností. |
| Competences |
|---|
| N/A |
| N/A |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Zdůvodnit souvislost obsahové náplně předmětu a praxe. |
| Sestavit metodické řady hudebních činností a zdůvodnit jejich naplnění konkrétním obsahem. |
| Navrhnout pro jednotlivé výstupy RVP konkrétní činností a jejich výběr zdůvodnit. |
| Skills |
|---|
| Prezentovat a obhájit vlastní přípravu modelové lekce. |
| Zahrát požadované pensum písní a doprovodů. |
| Uvést (předvést) konkrétní příklady naplnění metodické řady rozvoje rytmických dovedností žáků. |
| Competences |
|---|
| N/A |
| N/A |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Lecture with visual aids |
| Collaborative instruction |
| Self-study of literature |
| Seminar classes |
| Individual study |
| Interactive lecture |
| Skills |
|---|
| Task-based study method |
| Lecture with a video analysis |
| Lecture with visual aids |
| Students' portfolio |
| Cooperative instruction |
| Competences |
|---|
| Multimedia supported teaching |
| Self-study of literature |
| Cooperative instruction |
| Collaborative instruction |
| Discussion |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Portfolio |
| Seminar work |
| Individual presentation at a seminar |
| Skills |
|---|
| Skills demonstration during practicum |
| Self-evaluation |
| Continuous assessment |
| Individual presentation at a seminar |
| Seminar work |
| Competences |
|---|
| Portfolio |
| Self-evaluation |
| Continuous assessment |
|
Recommended literature
|
-
Hudební výchova : časopis pro hudební a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. 19--.
-
Rámcový program pro základní vzdělávání [online].. Praha: MŠMT, 2017.
-
učebnice Hv pro ZŠ, ZUŠ, SŠ.
-
Učebnice HV pro 2. st. ZŠ a gymnázia.
-
BALADA, J. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G [online].. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-808-7000-113.
-
HOLUBEC, J., PRCHAL, J. Populární hudba ve škole - zpíváme a hrajeme. Muzikservis, 1998.
-
HOLUBEC, Jiří, Alexandros CHARALAMBIDIS, Zdeňka KŠÍROVÁ, Marie LIŠKOVÁ, Markéta PASTOROVÁ a Jan PRCHAL. Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání: Hudební výchova.. Praha: NÚV, 2016. ISBN 978-80-7481-166-1.
-
Jurkovič, Pavel. Instrumentální soubor na základní škole : Notový materiál a met. příručka pro nepovinný předmět Hra na hudební nástroj v 5.-8. roč. zákl. školy. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele.. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-802-4620-602.
-
SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele.. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-802-4620-602.
-
Sedlák, František. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy : Učebnice pro posl. pedagog. fakult. 2., část. upravené vyd. Praha : SPN, 1984.
-
SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR a Petr KNECHT. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Tichá, A. Hlasová výchova v dětském pěveckém sboru. Praha.
-
TICHÁ, Alena. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-706-8186-1.
-
Wajler, Zig. World beat fun : multicultural and contemporary rhythms for K-8 classrooms / by Zig Wajler. [Van Nuys] :Alfred Music Publishing Co., Inc.. ISBN 978-0-7579-0852-1.
|