Předmět: Didaktika hudební výchovy 2

« Zpět
Název předmětu Didaktika hudební výchovy 2
Kód předmětu KHK/DIH2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hejnová Martina, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vzhledem k malému poču studentů se jedná o paralelní výuku aprobace ZŠ a SŠ: Témata přednášek a seminářů pro 2. stupeň ZŠ: Témata přednášek a seminářů: 1. Tvořivost v HV zásady, postupy, tvořivé hry, zásady elementárního komponování; Příklady mezioborové integrace. 2. Přesahová témata v HV model sv. Václav, svátky, dny "jiných" kultur aj. ukázka projektu Tvůrčí dílna 3. Vícehlas v HV druhy vícehlasu, obecné zásady, metody práce, modelové příklady 4. Učivo: Hudebně pohybové činnosti a jejich uplatnění v HV příklady v kontextu s RVP A pohyb improvizovaný i stylizovaný 5. Učivo: Hudebně pohybové a jejich uplatnění v HV příklady v kontextu s RVP B příklady tanců v kontextu s dějinami hudby 6. Učivo: Poslechové činnosti poslech v HV a jeho specifika, zásady, metodická řada, modelové příklady v kontextu s dějinami hudby, spojení poslechu s kresbou, pohybem aj. 7. Učivo: Pěvecké činnosti problematika mutace, metodická řada, modelové příklady v kontextu s dějinami hudby 8. Učivo: Instrumentální činnosti tvorba a realizace partitur pro potřeby HV, modelové příklady v kontextu s dějinami hudby. Tvorba hudebních nástrojů a jejich využití. 9. Výstupová praxe a její rozbor 10. Nové technologie ve výuce HV (práce s interaktivní učebnicí) 11. - 13. Prezentace modelových lekcí studentů, rozbor praxe diskuze, reflexe Pro Učitelství SŠ: Témata přednášek a seminářů: 1. Učebnice hudební výchovy a jiný vhodný materiál pro HV vzdělávání v SŠ: srovnání, koncepce, uplatnění činností 2. Vyučovací metody v HV x vyučovací metody v aktuálních učebnicích 3. Rytmické cítění jako jedna ze složek hudebnosti amuzie, arytmie, obecné zásady, metodická řada, tvorba příkladů 4. Pěvecké činnosti v HV A problematika zpěvu žáků v kontextu s jejich věkem (s oporou o znalosti z dalších spec. předmětů) , mutace, pěvecká cvičení, modelové příklady v kontextu s dějinami hudby i hudbou etnickou, metodická řada 5. Pěvecké činnosti v HV B kritéria výběru písní v kontextu s rozvojem hlasu i sluchu žáků (imitace a intonace metody), s dějinami hudby či hudební naukou, se vkusem učitele i preferencí žáků, příklady výběru 6. Pěvecké činnosti v HV C v kontextu s výstupy v RVP ZV a RVP G, s aktuálními učebnicemi: konkrétní výběr a praktická realizace příkladů, samostatná práce studentů 7. Instrumentální činnosti v HV A Hra na hudební nástroje v HV: hra na tělo jako průprava, možnosti výběru nástrojů, metody práce, metodická řada, problematika začlenění žáků ze ZUŠ do instrumentálních činností v HV 8. Instrumentální činnosti v HV B Problematika hry partitur v HV s ohledem na rozdílnou úroveň hudebních schopností žáků: kritéria obtížnosti, instrumentální činnosti v HV v kontextu s výstupy RVP ZV, RVP G 9. Poslech v HV A problematika poslechových činností v HV, hudební percepce (od intuitivního poslechu k percepci), metody poslechu, konkrétní příklady 10. Percepční činnosti v kontextu s učivem RVP ZV a RVP G hudba jako organizovaný zvuk, vznik a vývoj hudby, hudební styly a žánry, hudební nástroje, nové technologie v hudbě, záznam hudby, přímá a nepřímá komunikace hudby, funkce hudby, hudební skladatel a interpret, interpretace v hudbě, umělecký provoz hudba jako způsob identifikace, 11. 13. Konzultace příprav na výstupovou praxi. Výstupová praxe, její rozbor, obhájení metod a forem práce a její reflexe v semináři v závěrečné zkoušce z předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Prezentace práce studentů
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 45 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Vysvětlit výstupy z RVP v kontextu s vlastními modelovými příklady.
Zdůvodnit souvislost obsahové náplně předmětu a praxe.
Objasnit klíčové pojmy z DIH1 (didaktika HV, rozvoj rytmického cítění žáků, instrumentální činnosti na ZŠ).
Odborné dovednosti
Zahrát a zazpívat určené pensum povinných písní a cvičení na rozezpívání.
Sestavit a obhájit modelovou lekci jako přípravu pro praxi.
Sestavit a prezentovat (výběr) návrh na projekt mezioborové integrace předmětů.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Sestavit a obhájit vyučovací jednotku pro potřeby praxe.
Sestavit, popsat a obhájit metodické řady pěveckých, poslechových, hudebně pohybových a instrumentálních činností.
Objasnit pojmy: hudebnost žáka, integrace oborová a mezioborová, vícehlas, přesahová témata.
Odborné dovednosti
Zahrát a zazpívat další určené pensum povinných písní, cvičení na rozezpívání (úryvků skladeb).
Sestavit a obhájit modelovou lekci jako přípravu pro praxi.
Prezentovat a evaluovat výsledky praxe na semináři.
Sestavit a prezentovat (výběr) návrh na projekt mezioborové integrace předmětů.
uvést konkrétní příklady činností, které povedou k naplnění Standardů oboru (RVP)
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s aktivizací studentů,
Diskuse,
Samostudium,
Skupinová konzultace,
Kooperativní výuka,
Skupinová výuka,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Studijní praxe,
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Samostudium,
Kooperativní výuka,
Řešení problémů,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Studijní praxe,
Kooperativní výuka,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Seminární práce,
Portfolio,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Skupinová prezentace,
Praktická zkouška,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Portfolio,
Doporučená literatura
  • aktuální učebnice HV pro ZŠ, seminární modelové příklady doc. Kuhna z metodických materiálů vydavatelství Fraus.
  • Benton, Carol W. Thinking about thinking : metacognition for music learning. Lanham : Rowman & Littlefield Education, 2014. ISBN 978-1-4758-0512-3.
  • COUFALOVÁ, G., I. MEDEK a J. SYNEK. Hudební nástroje jinak: netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů : [slyšet jinak].. Brno, 2013. ISBN 978-80-7460-037-1.
  • Heukaufer, Norbert. Musik-Methodik :. Berlin :Cornelsen, 2012. ISBN 978-3-589-22368.
  • Holas, Milan. Didaktika profesionální hudební výchovy. Ostrava : Ritornel, 1999. ISBN 80-902-638-0-1.
  • HOLUBEC, J. a J. PRCHAL. Populární hudba ve škole - zpíváme a hrajeme.. Praha, 1998. ISBN 99-580607-24.
  • KOPECKÝ, J., J. SYNEK a V. ZOUHAR. Hudební hry jinak: hry se zvuky a elementární komponování : [slyšet jinak]. 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně. Brno, 2014. ISBN 978-80-7460-066-1.
  • ROHLÍKOVÁ, L a J. ŠEDIVÝ. Učebnice Hv pro 6. a 7. třídu. vyd,. Fraus: Plzeň, 2014. ISBN 978-80-7238-901-8.
  • SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy: učebnice pro posluchače PF. 2., část. upr. vyd.. Praha: SPN, 1984.
  • Slavik, Jan. Transdisciplinarni didaktika: o ucitelskem sdileni znalosti a zvysovani kvality vyuky nap. Brno :Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568.
  • TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-706-8186-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní