Vyučující
|
-
Hejnová Martina, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vzhledem k malému poču studentů se jedná o paralelní výuku aprobace ZŠ a SŠ: Témata přednášek a seminářů pro 2. stupeň ZŠ: Témata přednášek a seminářů: 1. Tvořivost v HV zásady, postupy, tvořivé hry, zásady elementárního komponování; Příklady mezioborové integrace. 2. Přesahová témata v HV model sv. Václav, svátky, dny "jiných" kultur aj. ukázka projektu Tvůrčí dílna 3. Vícehlas v HV druhy vícehlasu, obecné zásady, metody práce, modelové příklady 4. Učivo: Hudebně pohybové činnosti a jejich uplatnění v HV příklady v kontextu s RVP A pohyb improvizovaný i stylizovaný 5. Učivo: Hudebně pohybové a jejich uplatnění v HV příklady v kontextu s RVP B příklady tanců v kontextu s dějinami hudby 6. Učivo: Poslechové činnosti poslech v HV a jeho specifika, zásady, metodická řada, modelové příklady v kontextu s dějinami hudby, spojení poslechu s kresbou, pohybem aj. 7. Učivo: Pěvecké činnosti problematika mutace, metodická řada, modelové příklady v kontextu s dějinami hudby 8. Učivo: Instrumentální činnosti tvorba a realizace partitur pro potřeby HV, modelové příklady v kontextu s dějinami hudby. Tvorba hudebních nástrojů a jejich využití. 9. Výstupová praxe a její rozbor 10. Nové technologie ve výuce HV (práce s interaktivní učebnicí) 11. - 13. Prezentace modelových lekcí studentů, rozbor praxe diskuze, reflexe Pro Učitelství SŠ: Témata přednášek a seminářů: 1. Učebnice hudební výchovy a jiný vhodný materiál pro HV vzdělávání v SŠ: srovnání, koncepce, uplatnění činností 2. Vyučovací metody v HV x vyučovací metody v aktuálních učebnicích 3. Rytmické cítění jako jedna ze složek hudebnosti amuzie, arytmie, obecné zásady, metodická řada, tvorba příkladů 4. Pěvecké činnosti v HV A problematika zpěvu žáků v kontextu s jejich věkem (s oporou o znalosti z dalších spec. předmětů) , mutace, pěvecká cvičení, modelové příklady v kontextu s dějinami hudby i hudbou etnickou, metodická řada 5. Pěvecké činnosti v HV B kritéria výběru písní v kontextu s rozvojem hlasu i sluchu žáků (imitace a intonace metody), s dějinami hudby či hudební naukou, se vkusem učitele i preferencí žáků, příklady výběru 6. Pěvecké činnosti v HV C v kontextu s výstupy v RVP ZV a RVP G, s aktuálními učebnicemi: konkrétní výběr a praktická realizace příkladů, samostatná práce studentů 7. Instrumentální činnosti v HV A Hra na hudební nástroje v HV: hra na tělo jako průprava, možnosti výběru nástrojů, metody práce, metodická řada, problematika začlenění žáků ze ZUŠ do instrumentálních činností v HV 8. Instrumentální činnosti v HV B Problematika hry partitur v HV s ohledem na rozdílnou úroveň hudebních schopností žáků: kritéria obtížnosti, instrumentální činnosti v HV v kontextu s výstupy RVP ZV, RVP G 9. Poslech v HV A problematika poslechových činností v HV, hudební percepce (od intuitivního poslechu k percepci), metody poslechu, konkrétní příklady 10. Percepční činnosti v kontextu s učivem RVP ZV a RVP G hudba jako organizovaný zvuk, vznik a vývoj hudby, hudební styly a žánry, hudební nástroje, nové technologie v hudbě, záznam hudby, přímá a nepřímá komunikace hudby, funkce hudby, hudební skladatel a interpret, interpretace v hudbě, umělecký provoz hudba jako způsob identifikace, 11. 13. Konzultace příprav na výstupovou praxi. Výstupová praxe, její rozbor, obhájení metod a forem práce a její reflexe v semináři v závěrečné zkoušce z předmětu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Prezentace práce studentů
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 45 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vysvětlit výstupy z RVP v kontextu s vlastními modelovými příklady. |
Zdůvodnit souvislost obsahové náplně předmětu a praxe. |
Objasnit klíčové pojmy z DIH1 (didaktika HV, rozvoj rytmického cítění žáků, instrumentální činnosti na ZŠ). |
Odborné dovednosti |
---|
Zahrát a zazpívat určené pensum povinných písní a cvičení na rozezpívání. |
Sestavit a obhájit modelovou lekci jako přípravu pro praxi. |
Sestavit a prezentovat (výběr) návrh na projekt mezioborové integrace předmětů. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Sestavit a obhájit vyučovací jednotku pro potřeby praxe. |
Sestavit, popsat a obhájit metodické řady pěveckých, poslechových, hudebně pohybových a instrumentálních činností. |
Objasnit pojmy: hudebnost žáka, integrace oborová a mezioborová, vícehlas, přesahová témata. |
Odborné dovednosti |
---|
Zahrát a zazpívat další určené pensum povinných písní, cvičení na rozezpívání (úryvků skladeb). |
Sestavit a obhájit modelovou lekci jako přípravu pro praxi. |
Prezentovat a evaluovat výsledky praxe na semináři. |
Sestavit a prezentovat (výběr) návrh na projekt mezioborové integrace předmětů. |
uvést konkrétní příklady činností, které povedou k naplnění Standardů oboru (RVP) |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Skupinová konzultace, |
Kooperativní výuka, |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Studijní praxe, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Samostudium, |
Kooperativní výuka, |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Studijní praxe, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
aktuální učebnice HV pro ZŠ, seminární modelové příklady doc. Kuhna z metodických materiálů vydavatelství Fraus.
-
Benton, Carol W. Thinking about thinking : metacognition for music learning. Lanham : Rowman & Littlefield Education, 2014. ISBN 978-1-4758-0512-3.
-
COUFALOVÁ, G., I. MEDEK a J. SYNEK. Hudební nástroje jinak: netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů : [slyšet jinak].. Brno, 2013. ISBN 978-80-7460-037-1.
-
Heukaufer, Norbert. Musik-Methodik :. Berlin :Cornelsen, 2012. ISBN 978-3-589-22368.
-
Holas, Milan. Didaktika profesionální hudební výchovy. Ostrava : Ritornel, 1999. ISBN 80-902-638-0-1.
-
HOLUBEC, J. a J. PRCHAL. Populární hudba ve škole - zpíváme a hrajeme.. Praha, 1998. ISBN 99-580607-24.
-
KOPECKÝ, J., J. SYNEK a V. ZOUHAR. Hudební hry jinak: hry se zvuky a elementární komponování : [slyšet jinak]. 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně. Brno, 2014. ISBN 978-80-7460-066-1.
-
ROHLÍKOVÁ, L a J. ŠEDIVÝ. Učebnice Hv pro 6. a 7. třídu. vyd,. Fraus: Plzeň, 2014. ISBN 978-80-7238-901-8.
-
SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy: učebnice pro posluchače PF. 2., část. upr. vyd.. Praha: SPN, 1984.
-
Slavik, Jan. Transdisciplinarni didaktika: o ucitelskem sdileni znalosti a zvysovani kvality vyuky nap. Brno :Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568.
-
TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-706-8186-1.
|