Lecturer(s)
|
-
Hejnová Martina, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
Four types of musical activities: vocal, listening, instrumental, movement Music education textbooks and other literature on ME and Music History 1/ Integration Specialist - model lessons 2/ Interdisciplinary integration - a demonstration of project -Creative Workshop - conection music education, drama educiation, music therapy, art 3/ Preparing students - discussion on selected topics 4/ Student presentations, analysis of output and discussion
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Lecture with a video analysis, Discussion, Students' portfolio
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 45 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Vysvětlit výstupy z RVP v kontextu s vlastními modelovými příklady. |
Zdůvodnit souvislost obsahové náplně předmětu a praxe. |
Objasnit klíčové pojmy z DIH1 (didaktika HV, rozvoj rytmického cítění žáků, instrumentální činnosti na ZŠ). |
Skills |
---|
Zahrát a zazpívat určené pensum povinných písní a cvičení na rozezpívání. |
Sestavit a obhájit modelovou lekci jako přípravu pro praxi. |
Sestavit a prezentovat (výběr) návrh na projekt mezioborové integrace předmětů. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Following DIH1 student can compile and present on a seminar one teaching creative unit of music education and his/her practice have to defend. in a discussion. Teaching lesson will have the character of activity, the student demonstrates skill in the integrate different musical activities within the larger thematic group (singing, playing instruments, movement, active listening). Topics correspond with the preparation for the state exam. |
Sestavit, popsat a obhájit metodické řady pěveckých, poslechových, hudebně pohybových a instrumentálních činností. |
Objasnit pojmy: hudebnost žáka, integrace oborová a mezioborová, vícehlas, přesahová témata. |
Skills |
---|
Zahrát a zazpívat další určené pensum povinných písní, cvičení na rozezpívání (úryvků skladeb). |
Sestavit a obhájit modelovou lekci jako přípravu pro praxi. |
Prezentovat a evaluovat výsledky praxe na semináři. |
Sestavit a prezentovat (výběr) návrh na projekt mezioborové integrace předmětů. |
uvést konkrétní příklady činností, které povedou k naplnění Standardů oboru (RVP) |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture with a video analysis |
Interactive lecture |
Discussion |
Self-study of literature |
Group discussion |
Cooperative instruction |
Collaborative instruction |
Skills |
---|
Interactive lecture |
Internship |
Skills demonstration |
Students' portfolio |
Self-study of literature |
Cooperative instruction |
Task-based study method |
Discussion |
Competences |
---|
Internship |
Cooperative instruction |
Self-study of literature |
Individual study |
Task-based study method |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Combined exam |
Individual presentation at a seminar |
Continuous assessment |
Seminar work |
Portfolio |
Skills |
---|
Combined exam |
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Individual presentation at a seminar |
Self-evaluation |
Continuous assessment |
Group presentation at a seminar |
Practical exam |
Competences |
---|
Skills demonstration during practicum |
Continuous assessment |
Portfolio |
Recommended literature
|
-
aktuální učebnice HV pro ZŠ, seminární modelové příklady doc. Kuhna z metodických materiálů vydavatelství Fraus.
-
Benton, Carol W. Thinking about thinking : metacognition for music learning. Lanham : Rowman & Littlefield Education, 2014. ISBN 978-1-4758-0512-3.
-
COUFALOVÁ, G., I. MEDEK a J. SYNEK. Hudební nástroje jinak: netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů : [slyšet jinak].. Brno, 2013. ISBN 978-80-7460-037-1.
-
Heukaufer, Norbert. Musik-Methodik :. Berlin :Cornelsen, 2012. ISBN 978-3-589-22368.
-
Holas, Milan. Didaktika profesionální hudební výchovy. Ostrava : Ritornel, 1999. ISBN 80-902-638-0-1.
-
HOLUBEC, J. a J. PRCHAL. Populární hudba ve škole - zpíváme a hrajeme.. Praha, 1998. ISBN 99-580607-24.
-
KOPECKÝ, J., J. SYNEK a V. ZOUHAR. Hudební hry jinak: hry se zvuky a elementární komponování : [slyšet jinak]. 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně. Brno, 2014. ISBN 978-80-7460-066-1.
-
ROHLÍKOVÁ, L a J. ŠEDIVÝ. Učebnice Hv pro 6. a 7. třídu. vyd,. Fraus: Plzeň, 2014. ISBN 978-80-7238-901-8.
-
SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy: učebnice pro posluchače PF. 2., část. upr. vyd.. Praha: SPN, 1984.
-
Slavik, Jan. Transdisciplinarni didaktika: o ucitelskem sdileni znalosti a zvysovani kvality vyuky nap. Brno :Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568.
-
TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-706-8186-1.
|