Course: Didactics of Music 2

« Back
Course title Didactics of Music 2
Course code KHK/DIH2
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Hejnová Martina, PhDr. Ph.D.
Course content
Four types of musical activities: vocal, listening, instrumental, movement Music education textbooks and other literature on ME and Music History 1/ Integration Specialist - model lessons 2/ Interdisciplinary integration - a demonstration of project -Creative Workshop - conection music education, drama educiation, music therapy, art 3/ Preparing students - discussion on selected topics 4/ Student presentations, analysis of output and discussion

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Lecture with a video analysis, Discussion, Students' portfolio
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 45 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Vysvětlit výstupy z RVP v kontextu s vlastními modelovými příklady.
Zdůvodnit souvislost obsahové náplně předmětu a praxe.
Objasnit klíčové pojmy z DIH1 (didaktika HV, rozvoj rytmického cítění žáků, instrumentální činnosti na ZŠ).
Skills
Zahrát a zazpívat určené pensum povinných písní a cvičení na rozezpívání.
Sestavit a obhájit modelovou lekci jako přípravu pro praxi.
Sestavit a prezentovat (výběr) návrh na projekt mezioborové integrace předmětů.
Competences
N/A
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
Following DIH1 student can compile and present on a seminar one teaching creative unit of music education and his/her practice have to defend. in a discussion. Teaching lesson will have the character of activity, the student demonstrates skill in the integrate different musical activities within the larger thematic group (singing, playing instruments, movement, active listening). Topics correspond with the preparation for the state exam.
Sestavit, popsat a obhájit metodické řady pěveckých, poslechových, hudebně pohybových a instrumentálních činností.
Objasnit pojmy: hudebnost žáka, integrace oborová a mezioborová, vícehlas, přesahová témata.
Skills
Zahrát a zazpívat další určené pensum povinných písní, cvičení na rozezpívání (úryvků skladeb).
Sestavit a obhájit modelovou lekci jako přípravu pro praxi.
Prezentovat a evaluovat výsledky praxe na semináři.
Sestavit a prezentovat (výběr) návrh na projekt mezioborové integrace předmětů.
uvést konkrétní příklady činností, které povedou k naplnění Standardů oboru (RVP)
Competences
N/A
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture with a video analysis
Interactive lecture
Discussion
Self-study of literature
Group discussion
Cooperative instruction
Collaborative instruction
Skills
Interactive lecture
Internship
Skills demonstration
Students' portfolio
Self-study of literature
Cooperative instruction
Task-based study method
Discussion
Competences
Internship
Cooperative instruction
Self-study of literature
Individual study
Task-based study method
assessment methods
Knowledge
Combined exam
Individual presentation at a seminar
Continuous assessment
Seminar work
Portfolio
Skills
Combined exam
Skills demonstration during practicum
Seminar work
Individual presentation at a seminar
Self-evaluation
Continuous assessment
Group presentation at a seminar
Practical exam
Competences
Skills demonstration during practicum
Continuous assessment
Portfolio
Recommended literature
  • aktuální učebnice HV pro ZŠ, seminární modelové příklady doc. Kuhna z metodických materiálů vydavatelství Fraus.
  • Benton, Carol W. Thinking about thinking : metacognition for music learning. Lanham : Rowman & Littlefield Education, 2014. ISBN 978-1-4758-0512-3.
  • COUFALOVÁ, G., I. MEDEK a J. SYNEK. Hudební nástroje jinak: netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů : [slyšet jinak].. Brno, 2013. ISBN 978-80-7460-037-1.
  • Heukaufer, Norbert. Musik-Methodik :. Berlin :Cornelsen, 2012. ISBN 978-3-589-22368.
  • Holas, Milan. Didaktika profesionální hudební výchovy. Ostrava : Ritornel, 1999. ISBN 80-902-638-0-1.
  • HOLUBEC, J. a J. PRCHAL. Populární hudba ve škole - zpíváme a hrajeme.. Praha, 1998. ISBN 99-580607-24.
  • KOPECKÝ, J., J. SYNEK a V. ZOUHAR. Hudební hry jinak: hry se zvuky a elementární komponování : [slyšet jinak]. 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně. Brno, 2014. ISBN 978-80-7460-066-1.
  • ROHLÍKOVÁ, L a J. ŠEDIVÝ. Učebnice Hv pro 6. a 7. třídu. vyd,. Fraus: Plzeň, 2014. ISBN 978-80-7238-901-8.
  • SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy: učebnice pro posluchače PF. 2., část. upr. vyd.. Praha: SPN, 1984.
  • Slavik, Jan. Transdisciplinarni didaktika: o ucitelskem sdileni znalosti a zvysovani kvality vyuky nap. Brno :Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568.
  • TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-706-8186-1.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Music (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Music (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Music (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Music (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer