Vyučující
|
-
Hejnová Martina, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tento semestr didaktiky směřuje svými výstupy zcela do oblasti pohybových aktivit a jejich uplatnění v HV na SŠ, oblasti v hudebně výchovném vzdělávání zcela již povinné a dosud velmi opomíjené (zejména z důvodu absence odborníků PF na tuto oblast). Student/ka si osvojí pensum vědomostí (aspekt didaktický) a dovedností (aspekt praktický), a to zcela v souladu s očekávanými výstupy oboru HV (RVP Z a RVP G - pro nižší a vyšší stupeň víceletých gymnázií a gymnázia čtyřletá) v oblasti problematiky uplatnění hudebně pohybových aktivit v rámci HV na SŠ. Po absolvování tohoto semestru pak student rozšíří své kompetence dále do oblasti integrace činností v rámci oboru. Témata seminářů: 1. Problematika hudebně pohybových činností ve výuce HV na SŠ pohyb jako povinná součást hudebně výchovného vzdělávání. 2. Didaktické zásady pro uplatnění pohybových aktivit v HV na SŠ: sociální klima ve třídě, organizační podmínky, osobnost učitele a jeho kompetence k vedení pohybových aktivit, 3. Pohybové činnosti v kontextu s výstupy RVP ZV (vyšší stupeň víceletých gymnázií a gymnázia čtyřletá) a jejich rozbor A: modelové příklady naplnění jednotlivých očekávaných výstupů analýza ukázek (videa) tance různých slohových období úvod 4. Teoretická reflexe praxe v kontextu s výstupy RVP G (vyšší stupeň víceletých gymnázií a gymnázia čtyřletá): modelové příklady z praxe (videa ze SŠ a jejich rozbor) 5. Od teorie k praxi A (RVP Z) Pohybový doprovod znějící hudby: taktování, vlastní pohybové ztvárnění hudby 6. Od teorie k praxi B (RVP Z) K možnostem vyjádření sémantiky hudebního díla pohybem: pohybová improvizace, pantomima 7. Od teorie k praxi (RVP Z) C učivo: Pohybové reakce na změnu v proudu znějící hudby a Orientace v prostoru pohybové hry a tance 8. Pohybové činnosti v kontextu s výstupy RVP G (vyšší stupeň víceletých gymnázií a gymnázia čtyřletá): rozbor, modelové příklady Od teorie k praxi A (RVP G) gesto jako součást pohybu, pohybová etuda v kontextu s hudební naukou formy, výuka rytmu (musicogramma aj.) 9. Od teorie k praxi B (RVP G) tanec jako způsob komunikace: modelové příklady 10. Příprava na praxi studentů: kontrola témat a konzultace postupu při jejich zpracování do podoby modelové lekce 11. -13 Praxe studentů, reflexe praxe se zaměřením na oblast uplatnění pohybových aktivit V případě nařízené distanční výuky jsou ukládány případné studijní opory na vybraná úložiště. Jejich aktuální adresy jsou zasílány studentům prostřednictvím služby Hromadný e-mail.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Demonstrace dovedností, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Základní orientace v hudebně pohybových hrách. Výsledky učení: (odborné znalosti, odborné dovednosti, obecné způsobilosti) Student dle svých schopností dokáže (dle Očekávaných výstupů hudebně pohybové výchovy v RVP): - vytvářet pohybovou vazbu, pohybem vyjadřovat představy, emoce, komunikovat prostřednictvím pohybu - vést hudebně pohybové aktivity žáků (seminární výstup se spolužáky) - tancovat pestrou paletu tanců z různých částí světa včetně tance historického. Objasnit pojmy a upřesnit témata: pohybová vazba, pohyb intuitivní a řízený, rozvoj rytmického cítění žáků, hra na tělo, dirigování, metodická řada pohybových dovedností, emoce, hudebně vyjadřovací prostředky a jejich náplň, hudební kontrasty |
Odborné dovednosti |
---|
Prokázat hrou na tělo, tancem aj. dostatečnou úroveň pohybových dovedností k realizaci výstupů předmětu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Objasnit pojmy a uvést k nim konkrétní příklady realizace: pohybová vazba, pohyb intuitivní a řízený, dirigování a pojmy s ním související, rozvoj rytmického cítění žáků, hra na tělo, emoce, hudebně vyjadřovací prostředky a jejich náplň, hudební kontrasty |
Vyhledat a uvést příklady hudebně pohybových aktivit v kontextu s Očekávanými výstupy hudebního oboru |
Odborné dovednosti |
---|
Vyjádřit pohybem pohybovou vazbu, emoce. |
Naučit skupinu v rámci seminárního výstupu jednu hudebně pohybovou hru či tanec. |
Zatančit několik tanců z různých částí světa i historických období. |
Uvést a předvést konkrétní příklad aplikace hudebně pohybových činností v praxi školy. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Skupinová konzultace, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
V případě nařízené distanční výuky je využívána k ověřování znalostí studentů zvolená ICT technologie. Ta slouží též ke komunikaci se studenty, k ukládání videozáznamů s pohybovými aktivitami a jiných dokumentů- studijních opor (úložiště Gapps, Semestrální práce, aj.). Studenti jsou informováni o změnách a postupu prostřednictvím Hromadného e-mailu či videoschůzky. |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Studenti vyhledávají na internetu interpretace tanců i jiné formy pohybu dle zadání vyučujícího. Své dovednosti demonstrují na semináři, v případě distanční výuky videozáznamem s jejich pohybovou aktivitou. |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Skupinová konzultace, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Student povede jednu pohybovou aktivitu jím vybranou (v kontextu s RVP), výsledky své práce s kolektivem kriticky zhodnotí. V případě distanční výuky student vypracuje a obhájí seminární práci na zadané téma (úložiště Semestrální práce). |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
V případě distanční výuky student dokumentuje jím vybranou pohybovou aktivitu videozáznamem (úložiště gapps) a dle zadání vypracuje a obhájí seminární práci, kterou doplní příklady z vlastní praxe a četby literatury. |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
školské dokumenty a učebnice pro gymnázia.
-
Payne, Helen. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-213-0.
-
SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy: učebnice pro posl. pedagog. fakult.. Praha, 1984.
-
SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR a Petr KNECHT. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Šimanovský, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-264-5.
-
Vorderman, Carol. Help your kids with music : a unique step-by-step visual guide. London : Dorling Kindersley, 2015. ISBN 978-0-2411-8612.
-
Wajler, Zig. LinkWorld beat fun : multicultural and contemporary rhythms for K-8 classrooms / by Zig Wajler. Alfred Music Publishing Co., Inc.,, 2002. ISBN 0-7579-0852-7.
|