Předmět: Didaktika hudební výchovy 3

« Zpět
Název předmětu Didaktika hudební výchovy 3
Kód předmětu KHK/DIH3
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hejnová Martina, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tento semestr didaktiky směřuje svými výstupy zcela do oblasti pohybových aktivit a jejich uplatnění v HV na SŠ, oblasti v hudebně výchovném vzdělávání zcela již povinné a dosud velmi opomíjené (zejména z důvodu absence odborníků PF na tuto oblast). Student/ka si osvojí pensum vědomostí (aspekt didaktický) a dovedností (aspekt praktický), a to zcela v souladu s očekávanými výstupy oboru HV (RVP Z a RVP G - pro nižší a vyšší stupeň víceletých gymnázií a gymnázia čtyřletá) v oblasti problematiky uplatnění hudebně pohybových aktivit v rámci HV na SŠ. Po absolvování tohoto semestru pak student rozšíří své kompetence dále do oblasti integrace činností v rámci oboru. Témata seminářů: 1. Problematika hudebně pohybových činností ve výuce HV na SŠ pohyb jako povinná součást hudebně výchovného vzdělávání. 2. Didaktické zásady pro uplatnění pohybových aktivit v HV na SŠ: sociální klima ve třídě, organizační podmínky, osobnost učitele a jeho kompetence k vedení pohybových aktivit, 3. Pohybové činnosti v kontextu s výstupy RVP ZV (vyšší stupeň víceletých gymnázií a gymnázia čtyřletá) a jejich rozbor A: modelové příklady naplnění jednotlivých očekávaných výstupů analýza ukázek (videa) tance různých slohových období úvod 4. Teoretická reflexe praxe v kontextu s výstupy RVP G (vyšší stupeň víceletých gymnázií a gymnázia čtyřletá): modelové příklady z praxe (videa ze SŠ a jejich rozbor) 5. Od teorie k praxi A (RVP Z) Pohybový doprovod znějící hudby: taktování, vlastní pohybové ztvárnění hudby 6. Od teorie k praxi B (RVP Z) K možnostem vyjádření sémantiky hudebního díla pohybem: pohybová improvizace, pantomima 7. Od teorie k praxi (RVP Z) C učivo: Pohybové reakce na změnu v proudu znějící hudby a Orientace v prostoru pohybové hry a tance 8. Pohybové činnosti v kontextu s výstupy RVP G (vyšší stupeň víceletých gymnázií a gymnázia čtyřletá): rozbor, modelové příklady Od teorie k praxi A (RVP G) gesto jako součást pohybu, pohybová etuda v kontextu s hudební naukou formy, výuka rytmu (musicogramma aj.) 9. Od teorie k praxi B (RVP G) tanec jako způsob komunikace: modelové příklady 10. Příprava na praxi studentů: kontrola témat a konzultace postupu při jejich zpracování do podoby modelové lekce 11. -13 Praxe studentů, reflexe praxe se zaměřením na oblast uplatnění pohybových aktivit V případě nařízené distanční výuky jsou ukládány případné studijní opory na vybraná úložiště. Jejich aktuální adresy jsou zasílány studentům prostřednictvím služby Hromadný e-mail.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Demonstrace dovedností, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Základní orientace v hudebně pohybových hrách. Výsledky učení: (odborné znalosti, odborné dovednosti, obecné způsobilosti) Student dle svých schopností dokáže (dle Očekávaných výstupů hudebně pohybové výchovy v RVP): - vytvářet pohybovou vazbu, pohybem vyjadřovat představy, emoce, komunikovat prostřednictvím pohybu - vést hudebně pohybové aktivity žáků (seminární výstup se spolužáky) - tancovat pestrou paletu tanců z různých částí světa včetně tance historického. Objasnit pojmy a upřesnit témata: pohybová vazba, pohyb intuitivní a řízený, rozvoj rytmického cítění žáků, hra na tělo, dirigování, metodická řada pohybových dovedností, emoce, hudebně vyjadřovací prostředky a jejich náplň, hudební kontrasty
Odborné dovednosti
Prokázat hrou na tělo, tancem aj. dostatečnou úroveň pohybových dovedností k realizaci výstupů předmětu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Objasnit pojmy a uvést k nim konkrétní příklady realizace: pohybová vazba, pohyb intuitivní a řízený, dirigování a pojmy s ním související, rozvoj rytmického cítění žáků, hra na tělo, emoce, hudebně vyjadřovací prostředky a jejich náplň, hudební kontrasty
Vyhledat a uvést příklady hudebně pohybových aktivit v kontextu s Očekávanými výstupy hudebního oboru
Odborné dovednosti
Vyjádřit pohybem pohybovou vazbu, emoce.
Naučit skupinu v rámci seminárního výstupu jednu hudebně pohybovou hru či tanec.
Zatančit několik tanců z různých částí světa i historických období.
Uvést a předvést konkrétní příklad aplikace hudebně pohybových činností v praxi školy.
Obecné způsobilosti
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Skupinová konzultace,
Cvičení (praktické činnosti),
Samostudium,
V případě nařízené distanční výuky je využívána k ověřování znalostí studentů zvolená ICT technologie. Ta slouží též ke komunikaci se studenty, k ukládání videozáznamů s pohybovými aktivitami a jiných dokumentů- studijních opor (úložiště Gapps, Semestrální práce, aj.). Studenti jsou informováni o změnách a postupu prostřednictvím Hromadného e-mailu či videoschůzky.
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Cvičení (praktické činnosti),
Skupinová výuka,
Samostatná práce studentů,
Studenti vyhledávají na internetu interpretace tanců i jiné formy pohybu dle zadání vyučujícího. Své dovednosti demonstrují na semináři, v případě distanční výuky videozáznamem s jejich pohybovou aktivitou.
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Skupinová konzultace,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Student povede jednu pohybovou aktivitu jím vybranou (v kontextu s RVP), výsledky své práce s kolektivem kriticky zhodnotí. V případě distanční výuky student vypracuje a obhájí seminární práci na zadané téma (úložiště Semestrální práce).
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Ústní zkouška,
Seminární práce,
V případě distanční výuky student dokumentuje jím vybranou pohybovou aktivitu videozáznamem (úložiště gapps) a dle zadání vypracuje a obhájí seminární práci, kterou doplní příklady z vlastní praxe a četby literatury.
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Průběžné hodnocení,
Portfolio,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • školské dokumenty a učebnice pro gymnázia.
  • Payne, Helen. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-213-0.
  • SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy: učebnice pro posl. pedagog. fakult.. Praha, 1984.
  • SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR a Petr KNECHT. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • Šimanovský, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-264-5.
  • Vorderman, Carol. Help your kids with music : a unique step-by-step visual guide. London : Dorling Kindersley, 2015. ISBN 978-0-2411-8612.
  • Wajler, Zig. LinkWorld beat fun : multicultural and contemporary rhythms for K-8 classrooms / by Zig Wajler. Alfred Music Publishing Co., Inc.,, 2002. ISBN 0-7579-0852-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní