Předmět: Didaktika hudební výchovy 4

« Zpět
Název předmětu Didaktika hudební výchovy 4
Kód předmětu KHK/DIH4
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nejezchleba Martin, Mgr. Ph.D.
  • Hejnová Martina, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tento semestr didaktiky směřuje svými výstupy do oblasti pohybových aktivit a jejich uplatnění v HV na SŠ, oblasti v hudebně výchovném vzdělávání zcela již povinné a dosud velmi opomíjené (zejména z důvodu absence odborníků PF na tuto oblast). Student/ka si osvojí pensum vědomostí (aspekt didaktický) a dovedností (aspekt praktický), a to zcela v souladu s očekávanými výstupy oboru HV (RVP Z a RVP G - pro nižší a vyšší stupeň víceletých gymnázií a gymnázia čtyřletá) v oblasti problematiky uplatnění hudebně pohybových aktivit v rámci HV na SŠ. Po absolvování tohoto semestru pak student rozšíří své kompetence dále do oblasti integrace činností v rámci oboru. Témata seminářů: 1. Tvořivost v HV a její rozvoj (metody a formy práce) modelové příklady (kramářská píseň) 2. Inovace v oboru: Slyšet jinak: metody práce se zvukem, elementární komponování 3. Inovace v oboru: notační programy a možnosti jejich využití ve výuce, příklady 4. Inovace v oboru: tablet, iPad, elektronické učebnice a jejich možnosti využití 5. Inovace v oboru: problematika inkluze žáků se spec. vzdělávacími potřebami do gymnaziálního vzdělávání (např. Aspergrův syndrom), individuální metody práce, problematika skupinového vyučování, muzikoterapie a její možnosti uplatnění v HV, techniky muzikoterapie v HV, rozdíly HV a MZT 6. HV v průřezových tématech školy, HV v projektech, Tvůrčích dílnách aj. modelové příklady, rozbor, návrhy 7. Poslech v HV C: práce s konkrétními poslechovými skladbami modelové příklady, hra témat skladeb 8. Inovace v oboru: Nové učebnice (Slyšet jinak) Práce s elektronickou učebnicí Fraus: realizace jedné modelové lekce 9. Příprava na pedagogickou praxi. Konzultace témat, výběru činností, metod a forem práce 10. - 13. Pedagogická praxe a její obhajoba V každém semináři kromě probíraných témat studenti zároveň realizují svoje dovednostní výstupy, které si v rámci samostudia připravili (zpěv a hra písní, zpěv a hra úryvků z témat slavných skladeb, hra a zpěv pěveckých cvičení). V případě nařízení distanční (hynridní) výuky jsou ukládány potřebné dokumenty, videozáznamy aj. studijní opory k samostudiu na úložiště (např. gapps a Teams), které určuje vyučující předmětu. Jejich aktuální adresy jsou zasílány studentům prostřednictvím služby Hromadný e-mail. Obsah předmětu je v distanční výuce zaměřen zejména na SZ praktického charakteru. Zkouška zahrnuje: výběr témat k SZ a jejich zdůvodnění v kontextu s praxí, ukázky modelových lekcí ze studentských Portfolií, přehrátí a ohodnocení výběru požadovaných praktických výstupů na SZ (určí pedagog).

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostudium studentů
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 45 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Objasnit pojmy z hudební teorie (hudebních forem, analýzy skladeb, které se vážou k obsahu předmětu).
Odborné dovednosti
Zpívat a hrát na potřebné úrovni pro učitelství ZŠ (SŠ).
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Zdůvodnit výběr skladeb pro jejich uplatnění ve školní praxi.
Objasnit principy tvorby předeher k písním i jejich transpozic s ohledem na pěvecký rozsah hlasu žáků.
Uvést základní druhy hraných pěveckých cvičení a objasnit příslušné pojmosloví k nim (vzestupná, sestupná, rozkladová, ripetuto, legato aj.).
Odborné dovednosti
Rozezpívat třídu pomocí přehrávaných a přezpívaných pěveckých cvičení (modely s D7, chromatický posun akordů).
Zazpívat určený repertoár písní za současného vlastního nástrojového doprovodu - lidové (zpaměti) a umělé písně (s oporou o záznam).
Transponovat písně do pěvecky vhodných tónin, doprovázet zpěv třídy a dávat po předehře hlavou zřetelný pokyn k nástupu zpěvu.
Zahrát vybraná témata a úryvky známých skladeb (zjednodušené úpravy).
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Řešení problémů,
Samostudium,
Cvičení (praktické činnosti),
Skupinová výuka,
Samostatná práce studentů,
Skupinová konzultace,
V případě nařízení distanční výuky vyučující kontroluje a připomínkuje soubory se zadanými a vypracovanými úkoly (metody formativního hodnocení) zaslané studenty na určené úložiště.
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Přednáška s demonstrací,
Řešení problémů,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Kooperativní výuka,
Projektová výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Vzájemné hodnocení studentů,
Formativní hodnocení,
V případě distanční výuky jsou ověřovány znalosti studentů prostřednictvím jimi sestavených a obhájených modelových lekcí, určených k výuce HV na SŠ.
Odborné dovednosti
Praktická zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Individuální prezentace,
V případě distanční výuky studenti dokumentují své dovednosti uložením záznamů požadovaných dovednostních výstupů na zadaná úložiště. Vyučující metodami formativního hodnocení vyučující uložené soubory připomínkuje, či schvaluje splnění těchto výstupů.
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • školské dokumenty, aktuální učebnice HV a zpěvníky, instrumentální partitura pro školní soubor.
  • Jank, Werner. Musik-Didaktik : Praxishandbuch für die Sekundarstufe I und II. Berlin :Cornelsen, 2017. ISBN 978-3-589-03939-5.
  • Kopecky, Jiri. Název Hudební hry jinak : hry se zvuky a elementární komponování. Brno :Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2014. ISBN 978-80-7460-066-1.
  • KOPECKÝ, Jiří, Jaromír SYNEK a Vít ZOUHAR. Hudební hry jinak: hry se zvuky a elementární komponování : [slyšet jinak].. Brno, 2014. ISBN 978-80-7460-066-1.
  • KUHN, T. Rytmicko-melodické modely k doprovodům populárních písní podle akordových značek a jejich klavírní stylizace.. Plzeň: Západočeská univerzita, 2013. ISBN 978-80-261-0258.
  • LIŠKOVÁ, Štěpánka. opory ve videonahrávkách výuky na ZŠ a SŠ na Teams, modelové lekce ŠL.
  • SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR a Petr KNECHT. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • ŠEDIVÝ, Jakub a Lucie ROHLÍKOVÁ. Hudební výchova: učebnice pro 6. - 7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.. Plzeň, 2013. ISBN 978-807-2389-018.
  • VANČÁT, J. a kol. Motivace k tvořivosti na pedagogické fakultě: Přístupy k tvořivosti v učitelském povolání.. Plzeň, 2014. ISBN 978-80-261-0428-5.
  • Werner, Jan. Musik-Didaktik : Praxishandbuch für die Sekundarstufe I und II. Berlin-Cornelsen, 2017. ISBN 978-3-589-03939-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní