Vyučující
|
-
Nejezchleba Martin, Mgr. Ph.D.
-
Hejnová Martina, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tento semestr didaktiky směřuje svými výstupy do oblasti pohybových aktivit a jejich uplatnění v HV na SŠ, oblasti v hudebně výchovném vzdělávání zcela již povinné a dosud velmi opomíjené (zejména z důvodu absence odborníků PF na tuto oblast). Student/ka si osvojí pensum vědomostí (aspekt didaktický) a dovedností (aspekt praktický), a to zcela v souladu s očekávanými výstupy oboru HV (RVP Z a RVP G - pro nižší a vyšší stupeň víceletých gymnázií a gymnázia čtyřletá) v oblasti problematiky uplatnění hudebně pohybových aktivit v rámci HV na SŠ. Po absolvování tohoto semestru pak student rozšíří své kompetence dále do oblasti integrace činností v rámci oboru. Témata seminářů: 1. Tvořivost v HV a její rozvoj (metody a formy práce) modelové příklady (kramářská píseň) 2. Inovace v oboru: Slyšet jinak: metody práce se zvukem, elementární komponování 3. Inovace v oboru: notační programy a možnosti jejich využití ve výuce, příklady 4. Inovace v oboru: tablet, iPad, elektronické učebnice a jejich možnosti využití 5. Inovace v oboru: problematika inkluze žáků se spec. vzdělávacími potřebami do gymnaziálního vzdělávání (např. Aspergrův syndrom), individuální metody práce, problematika skupinového vyučování, muzikoterapie a její možnosti uplatnění v HV, techniky muzikoterapie v HV, rozdíly HV a MZT 6. HV v průřezových tématech školy, HV v projektech, Tvůrčích dílnách aj. modelové příklady, rozbor, návrhy 7. Poslech v HV C: práce s konkrétními poslechovými skladbami modelové příklady, hra témat skladeb 8. Inovace v oboru: Nové učebnice (Slyšet jinak) Práce s elektronickou učebnicí Fraus: realizace jedné modelové lekce 9. Příprava na pedagogickou praxi. Konzultace témat, výběru činností, metod a forem práce 10. - 13. Pedagogická praxe a její obhajoba V každém semináři kromě probíraných témat studenti zároveň realizují svoje dovednostní výstupy, které si v rámci samostudia připravili (zpěv a hra písní, zpěv a hra úryvků z témat slavných skladeb, hra a zpěv pěveckých cvičení). V případě nařízení distanční (hynridní) výuky jsou ukládány potřebné dokumenty, videozáznamy aj. studijní opory k samostudiu na úložiště (např. gapps a Teams), které určuje vyučující předmětu. Jejich aktuální adresy jsou zasílány studentům prostřednictvím služby Hromadný e-mail. Obsah předmětu je v distanční výuce zaměřen zejména na SZ praktického charakteru. Zkouška zahrnuje: výběr témat k SZ a jejich zdůvodnění v kontextu s praxí, ukázky modelových lekcí ze studentských Portfolií, přehrátí a ohodnocení výběru požadovaných praktických výstupů na SZ (určí pedagog).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostudium studentů
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 45 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Objasnit pojmy z hudební teorie (hudebních forem, analýzy skladeb, které se vážou k obsahu předmětu). |
Odborné dovednosti |
---|
Zpívat a hrát na potřebné úrovni pro učitelství ZŠ (SŠ). |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Zdůvodnit výběr skladeb pro jejich uplatnění ve školní praxi. |
Objasnit principy tvorby předeher k písním i jejich transpozic s ohledem na pěvecký rozsah hlasu žáků. |
Uvést základní druhy hraných pěveckých cvičení a objasnit příslušné pojmosloví k nim (vzestupná, sestupná, rozkladová, ripetuto, legato aj.). |
Odborné dovednosti |
---|
Rozezpívat třídu pomocí přehrávaných a přezpívaných pěveckých cvičení (modely s D7, chromatický posun akordů). |
Zazpívat určený repertoár písní za současného vlastního nástrojového doprovodu - lidové (zpaměti) a umělé písně (s oporou o záznam). |
Transponovat písně do pěvecky vhodných tónin, doprovázet zpěv třídy a dávat po předehře hlavou zřetelný pokyn k nástupu zpěvu. |
Zahrát vybraná témata a úryvky známých skladeb (zjednodušené úpravy). |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Skupinová konzultace, |
V případě nařízení distanční výuky vyučující kontroluje a připomínkuje soubory se zadanými a vypracovanými úkoly (metody formativního hodnocení) zaslané studenty na určené úložiště. |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Přednáška s demonstrací, |
Řešení problémů, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Kooperativní výuka, |
Projektová výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Formativní hodnocení, |
V případě distanční výuky jsou ověřovány znalosti studentů prostřednictvím jimi sestavených a obhájených modelových lekcí, určených k výuce HV na SŠ. |
Odborné dovednosti |
---|
Praktická zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
V případě distanční výuky studenti dokumentují své dovednosti uložením záznamů požadovaných dovednostních výstupů na zadaná úložiště. Vyučující metodami formativního hodnocení vyučující uložené soubory připomínkuje, či schvaluje splnění těchto výstupů. |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
školské dokumenty, aktuální učebnice HV a zpěvníky, instrumentální partitura pro školní soubor.
-
Jank, Werner. Musik-Didaktik : Praxishandbuch für die Sekundarstufe I und II. Berlin :Cornelsen, 2017. ISBN 978-3-589-03939-5.
-
Kopecky, Jiri. Název Hudební hry jinak : hry se zvuky a elementární komponování. Brno :Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2014. ISBN 978-80-7460-066-1.
-
KOPECKÝ, Jiří, Jaromír SYNEK a Vít ZOUHAR. Hudební hry jinak: hry se zvuky a elementární komponování : [slyšet jinak].. Brno, 2014. ISBN 978-80-7460-066-1.
-
KUHN, T. Rytmicko-melodické modely k doprovodům populárních písní podle akordových značek a jejich klavírní stylizace.. Plzeň: Západočeská univerzita, 2013. ISBN 978-80-261-0258.
-
LIŠKOVÁ, Štěpánka. opory ve videonahrávkách výuky na ZŠ a SŠ na Teams, modelové lekce ŠL.
-
SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR a Petr KNECHT. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
ŠEDIVÝ, Jakub a Lucie ROHLÍKOVÁ. Hudební výchova: učebnice pro 6. - 7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.. Plzeň, 2013. ISBN 978-807-2389-018.
-
VANČÁT, J. a kol. Motivace k tvořivosti na pedagogické fakultě: Přístupy k tvořivosti v učitelském povolání.. Plzeň, 2014. ISBN 978-80-261-0428-5.
-
Werner, Jan. Musik-Didaktik : Praxishandbuch für die Sekundarstufe I und II. Berlin-Cornelsen, 2017. ISBN 978-3-589-03939-5.
|